Do's-and-don'ts in Thailand | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Do's-and-don'ts in Thailand

Wilt u weten hoe de zakencultuur is in Thailand? Deze praktische do's-and-don'ts wijzen u de weg in de zakelijke etiquette van Thailand. De Nederlandse ambassade in Bangkok draagt bij aan deze pagina.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Tips voor zakelijke omgangsvormen in Thailand

Spreek Engels

Thai is de hoofdtaal. De kennis van Engels is beperkt, maar wordt wel binnen de zakenwereld gebruikt. De zakenrelatie wordt formeel aangesproken met 'Khun' gevolgd door de voornaam.

Respecteer de hiërarchie

Behandel hogergeplaatste en oudere functionarissen met respect. Bij een etentje betaalt meestal de rijkste of oudste. Vaak is dat de ondernemer van buiten Thailand, die op bezoek komt.

Geef een relatiegeschenk

Thai waarderen het om een klein (relatie)geschenk te ontvangen, bijvoorbeeld een typisch Holland-souvenir. Om eventueel gezichtsverlies voor de gever te vermijden, pakt de ontvanger cadeaus niet uit in diens bijzijn.

Wees niet openlijk kritisch

Verbeter of bekritiseer nooit een tegenpartij in het bijzijn van anderen. Vermijd ook conflicten en confrontaties, om zo gezichtsverlies bij de tegenpartij te voorkomen. Wees geduldig en verwacht geen Nederlands tempo.

Wees niet te joviaal

Jovialiteit en het aanraken van een gesprekspartner is niet acceptabel. Thaise mannen schudden handen, vrouwen vouwen soms beide handen samen ter hoogte van de kin. Beantwoordt dit gebaar met een glimlach en een hoofdknik.

Vergeet geen visitekaartje

De Thais nemen een zakenrelatie niet serieus wanneer die geen visitekaartje heeft. De meest veilige dresscode is formeel. Buitenlanders moeten op tijd zijn bij een afspraak. Voor de Thaise zakenpartner zelf geldt dit niet.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.