Marketing Tsjechië

Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Tsjechië. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Tsjechische consumenten kunnen goed worden bereikt via televisiereclame. Maar het hoge percentage internetgebruikers biedt kansen. Met name de online reclames op mobiele apparaten zitten in de lift.

Internet

Tsjechië heeft veel internetgebruikers. Bijna 9 op de 10 inwoners gebruikt internet. Tsjechië behoort tot de landen waar online reclamemarkt groter is geworden dan reclame op televisie. Met name de reclame op mobiele apparaten neemt fors toe. Tsjechië behoort tot de 3 landen in Europa waar deze markt het hardste groeit. De meest populaire websites in Tsjechië zijn Google, Youtube, Facebook, Seznam en iDNES. Seznam is een populaire nationale zoekmachine, vergelijkbaar met zoekmachines als Baidu in China en Yandex in Rusland. Facebook is de populairste vorm van social media.

Search advertising en banner advertising zijn de meest populaire vormen van online reclame.

De European Audiovisual Observatory heeft in 2015 een rapport opgesteld getiteld The Online Advertising Market in the EU. Hier is veel informatie te vinden over de online advertentiemarkt van de EU-landen.

Televisie en radio

Televisie is duur om op te adverteren, maar heeft een grote impact op consumenten. Ceske Televize (CT) is een openbare zender met twee tv-stations en een 24-uurs nieuwskanaal. Er zijn weinig landelijke radiostations, veel zijn regionaal opgezet. De publieke radio, Cesky Rozhlas (CRo), heeft drie landelijke stations.

Tijdschriften en dagbladen

De reclamemarkt voor dagbladen stagneert. Maar veel bladen hebben een regionale variant zodat adverteren voor specifieke doelgroepen makkelijker is. Adverteren in specifieke tijdschriften is een handige optie voor kleine en middelgrote ondernemingen om hun doelmarkten te bereiken. De grootste bladen zijn Metro, Blesk, Mladá fronta Dnes, Právo, Aha!, Sport, E15 en Lidové noviny. Veelgelezen economische tijdschriften zijn Hospodarske noviny, Profit, Ekonom, Euro ekonomicky tydenik en Obchodnik. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Meer informatie

Service menu right