Exporteren naar het VK: webwinkels | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Exporteren naar het VK: webwinkels

09-11-2021

U verkoopt uw producten via een platform zoals Etsy, Amazon of E-Bay aan consumenten in EU-landen. En u verkoopt ze ook via uw eigen webwinkel. Brexit heeft gevolgen voor deze handel naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Denk bijvoorbeeld aan vertragingen met leveringen of het afdragen van btw.

Stel: u bent al jaren vakkundig glasblazer. De vraag naar uw glazen nam steeds meer toe en u begon u een eigen webshop. Ook klanten in het VK wisten de weg naar uw webshop te vinden. Daarnaast verkoopt u tegenwoordig uw glazen ook via e-commerceplatforms zoals bijvoorbeeld Amazon, Etsy en E-Bay.

U wilt uw klanten in het VK niet kwijt. U wilt nog steeds aan hen blijven leveren. Wat moet u hiervoor doen? Wij maken het voor u iets makkelijker met 10 tips.

Let op: We geven hier slechts een voorbeeld. Niet alles over e-commerce en Brexit is hierin opgenomen. Vaak is de werkelijkheid complexer. Bekijk de aangeraden websites om te zien wat in uw situatie van toepassing is.

Tip 1: (Bij online platforms) Besef dat er douaneformaliteiten zijn

Online marktplaatsen (‘platforms’) merken direct de gevolgen van Brexit. Daarbij is er ook een verschil tussen de verschillende platforms.

Platforms die met crossborderleveringen werken

Sommige platforms werken met zogeheten 'crossborderleveringen' (Amazon is een voorbeeld van zo'n platform). Stel: het platform leverde jarenlang vrij eenvoudig uw glazen in het VK. Want het platform heeft in beide landen warehouses met een voorraad glazen en levert via de crossborderleveringen van Nederland naar het VK (en vice versa).

Dat is opgehouden door Brexit. Sinds 1 januari 2021 kan dit platform geen crossborderleveringen meer doen voor de Europese en Britse klanten. Uw verzendingen móeten door de douane. U moet als bedrijf dus zelf zorgen voor de invoer van uw producten in het VK. Daarvoor heeft u een Brits EORI-nummer en btw-nummer nodig!

Als het product niet op voorraad ligt in het warehouse in het VK, kunt u het niet meer in het VK verkopen. Dus sinds 1 januari 2021 moet u voor uw producten via dit platform:

  • zelf de douaneformaliteiten regelen bij de Nederlandse en de Britse Douane;
  • zelf de voorraad van uw glazen bij uw platform(s) in het VK in de gaten houden (zie ook tip 8).

U kunt dit ook laten regelen door een douane-expediteur. Bekijk bijvoorbeeld in de Brexit-tool van evofenedex welke afspraken er dan moeten worden gemaakt. Zie ook:

Platforms die geen crossborderleveringen doen

In het geval van platforms die niet aan crossborderleveringen doen (bijvoorbeeld E-bay of Etsy) is de situatie anders. Zij bieden u alleen een plek om uw glazen te verkopen. Dat lijkt dus eigenlijk heel veel op het verkopen via je eigen website, want de levering doet u zelf. Wilt u via zulke platforms producten aan uw Britse klanten wilt verkopen? Controleer dan hoe deze platforms de btw (VAT) afdragen.

Denk er aan dat u de prijs inclusief btw moet laten zien.

Meer weten?

Bekijk de informatie van de Britse overheid over btw en goederen via online marktplaatsen in 2021 voor meer informatie.

Tip 2: Vraag een Brits BTW-nummer aan

Een Brits btw-nummer is verplicht als u btw-aangifte wil doen in het VK. U vraagt het nummer aan bij Her Majesty's Revenue & Customs (HMRC), de Britse belastingdienst.

Meer weten?

Tip 3: Volg de VK-regels; u betaalt btw bij pakket met waarde onder £ 135

Deze informatie is van de Britse overheid. Kijk daarom altijd op de website van de Britse overheid over de veranderingen die gelden voor btw-betalingen.

Pakketjes van minder waarde dan £ 135

Voorheen betaalde u ook btw over uw glazen voor de export naar het VK, maar merkte u daar weinig van. Alles binnen de EU wordt namelijk als 1 land gezien. Als u tenminste niet boven het drempelbedrag uitkwam van het land waar u aan leverde.

Sinds 1 januari 2021 gelden de regels van het VK op het gebied van belastingen en btw.

Wat dat voor u betekent, hangt af van de intrinsieke waarde van uw pakket. (Intrinsieke waarde wil zeggen: de waarde van de goederen als zodanig, zonder aanvullende kosten als vervoer, verzekeringen, etc.)

Een voorbeeld. In het VK bestelt een klant via uw webshop een paar glazen. Is de intrinsieke waarde van het pakket minder dan £ 135? Dan moet u btw betalen. Daarvoor heeft u een Brits btw-nummer nodig.

Pakketjes van meer waarde dan £ 135

De situatie verandert als de intrinsieke waarde van het pakket meer is dan £ 135.

Een voorbeeld. U krijgt via uw webshop een flinke bestelling uit het VK. De pakketwaarde (intrinsiek) is £ 500. U stuurt de glazen via de pakkettenbezorger naar het VK.

De goederenhandel tussen de EU en het VK is in beginsel zonder tarieven. Maar uw klant moet dan wel aantonen dat de goederen van preferentiële EU-oorsprong zijn. Dat kan uw importeur doen via een door uzelf opgestelde oorsprongsverklaring.

Als u hier niet aan voldoet, en de intrinsieke waarde hoger is dan £ 135, moet uw klant naast het afdragen van invoer-btw mogelijk ook invoerrechten betalen bij Britse Douane. Vaak willen e-commerce-ondernemers hun internationale klant niet voor deze kosten laten opdraaien. In dat geval kunt u ook op uw eigen naam een invoeraangifte indienen. Dan heeft u wel een Brits EORI-nummer en een Brits btw-nummer nodig.

Tip: ook dit kunt u laten regelen door een douane-expediteur.

Meer weten?

Tip 4: (Bij webwinkels) Denk aan de gevolgen voor levering

De verkoop van uw glazen via uw eigen webshop aan klanten in het VK ging ook jarenlang vrij eenvoudig. Dat kwam door het vrije verkeer van goederen in de EU. Maar met een eigen webshop heeft u nu te maken met de douane.

Denk bijvoorbeeld aan de koeriersdiensten die u gebruikt voor het vervoer van uw producten. Brexit heeft ook impact op hun diensten.

Kijk op de websites van de koeriersdiensten wat Brexit betekent voor het vervoer van pakketten naar het VK:

Tip 5: Reken op langere levertijden

Uw glazen staan in de douaneopslagloods te wachten tot de Britse douane de aanvraag heeft afgehandeld. Als de douane klaar is pakt uw koeriersdienst ze op. En kunnen de glazen door naar uw klant in het VK.

Door de douanehandelingen gaat dit proces vermoedelijk meer tijd kosten dan voorheen. Wees daarom voorzichtig bij het doen van beloften over de levering van uw producten aan klanten in het VK.

Tip 6: Regel een Brits UKCA-merk voor uw product

Als u uw producten wil verkopen in het VK, moeten deze voldoen aan de Britse producteisen. Controleer bijvoorbeeld of u een UKCA-markering moet regelen voor uw product.

Meer weten?

Tip 7: Bekijk de regels voor export buiten de EU

Bij export naar landen buiten de EU moet u ook rekenen op afwijkende exportregels.

Een paar tips:

  • Vraag een EORI-nummer aan bij de Belastingdienst.
  • Zoek bijvoorbeeld uit welke HS code geldt voor uw producten. Bekijk welke invoertarieven daarbij horen in het VK. (Die kosten worden vaak doorberekend in de prijs.)
  • Vraag waar nodig de juiste exportdocumenten aan. Zorg dat uw producten voldoen aan de producteisen die het VK heeft vastgesteld voor de import daarvan. Denk daarbij aan de UKCA-markering (zie punt 6).
  • Denk eventueel ook aan afspraken over intellectueel eigendom die in het VK gelden.

Meer weten?

Tip 8: (Bij online platforms) Houd voorraden op peil en bekijk uw contracten

Controleer of uw voorraden bij de online platforms voldoende zijn.

Een voorbeeld. U verkocht uw glazen via een groot online platform dat crossborder leverde aan uw Britse klanten. Op een dag merkt u dat uw glazen daar offine zijn gehaald, want ze waren niet meer op voorraad bij het warehouse in het VK. Door Brexit kan het platform immers geen crossborderleveringen meer doen.

Dat zou erg zonde zijn, want in de tussentijd verkoopt u niets meer in het VK. Het is dus raadzaam om deze voorraad zelf in de gaten te houden.

Bekijk ook nog goed wat er in de contracten staat met het online platform. Denk aan onderwerpen als transport, exportdocumenten, douane en btw. Is iets niet duidelijk? Vraag het na bij het platform.

Tip 9: Denk aan extra administratie als het product retour komt

Er is altijd een kans dat uw klant niet 100 % tevreden is en uw glazen terug wil sturen.

Wanneer uw klant uit een niet-EU-land een product terugstuurt naar een EU-land, moet u wederinvoeraangifte (pdf) doen bij de Nederlandse Douane. Dat is een extra administratieve handeling. Hiermee verkrijgt u vrijstelling van invoerrechten en btw.

Meer weten?

Meer hierover vindt u bij de Douane.

Tip 10: Bekijk meer informatie over e-commerce

Britse websites

Nederlandse en EU-websites

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.