Zakenpartners vinden in Zuid-Korea

Heeft u concrete plannen om internationaal zaken te doen? En zoekt u een zakenpartner? Dan kunt u op verschillende manieren contacten leggen.

Vind de juiste zakenpartner via ons netwerk

Met onze hulp vindt u snel de juiste, buitenlandse zakenpartner. Dat kunnen agenten of distributeurs zijn, maar ook productiepartners of internationale organisaties zoals de VN. Neem contact op met een van onze adviseurs Internationaal Ondernemen. Samen met het buitenlandnetwerk van ambassades, consulaten en Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) zorgen zij voor een persoonlijke introductie bij geïnteresseerde buitenlandse zakenpartners.

Lees hoe RVO.nl u kan helpen bij het vinden van zakenpartners.

Waarom exporteren naar dit land?

Voordat u gaat exporteren is het belangrijk om uzelf een aantal vragen te stellen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Heeft mijn product een kans van slagen in dit land?
  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Hoe regel ik het transport en de verzekering van de goederen?

Een exportplan kan u helpen om uw plannen om te zetten naar concrete en strategische beslissingen. Ondernemersvereniging evofenedex en de Kamer van Koophandel hebben meer informatie over het maken van een exportplan.

Evenementen

Een andere manier om contacten te leggen is door deel te nemen aan bijvoorbeeld seminars, matchmakingevents of economische missies en handelsreizen. Selecteer in onze evenementenkalender een land om te ontdekken of er relevante evenementen voor uw markt op komst zijn.

Handelsbeurzen

Bezoek een (vak)beurs om u te oriënteren en te netwerken. Er zijn verschillende websites die uitgebreide overzichten van internationale beurzen bieden. Bijvoorbeeld:

Jaarlijks zijn er in Zuid-Korea tientallen tentoonstellingen en beurzen. Een beurs is niet de plaats waar kopers en verkopers onderhandelen. Bovendien plaatst men zelden orders. Een beurs is wel de plek om afspraken te maken voor vervolgbesprekingen.

Kies uit een databank van duizenden zakenpartners

Zoekt u een overzicht van zakenpartners? Kijk dan in de databank zakenpartners van het Enterprise Europe Network. Hier vindt u profielen van duizenden mkb-bedrijven uit landen van over de hele wereld. U kunt ook een eigen profiel laten maken. Ondernemers in deze databank zoeken naar verschillende soorten partners, zoals:

  • Agenten
  • Distributeurs
  • Productiepartners
  • Partners voor technologische ontwikkeling
  • Partners voor licentieovereenkomsten
  • Partners voor research & development
Vindt u het lastig om een keuze te maken? Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag bij het kiezen van de juiste zakenpartners.

Agent, importeur en distributeur

Wilt u de markt in Zuid-Korea betreden? Vaak is een tussenpersoon handig. Rechtstreekse leveringen aan eindgebruikers (bijvoorbeeld winkels of consumenten) komen namelijk nauwelijks voor. Zuid-Koreaanse bedrijven werken dan ook sneller samen met een lokale agent of invoerder.

Agent

Agenten (ook wel ‘offer agents’ genoemd in Zuid-Korea) werken op commissie. Ze staan geregistreerd bij het KOIMA (Korean Importers Association). Deze handelsorganisatie biedt informatie over geregistreerde bebrijven. Daarnaast biedt het lidmaatschap ook andere voordelen aan de agent. Zo willen banken eerder zaken doen met agenten die hierbij aangesloten zijn.

Importeur

De importeur voert in voor eigen rekening, oftewel hij importeert en verhandelt de goederen op zijn naam. Hierdoor is de administratie eenvoudiger dan bij een agent. Echter kan het wel dat de importeur minder betrokken is bij uw bedrijf en product dan een agent. Agenten handelen immers wél vanuit uw naam. Importeurs zijn vaak aangesloten bij de Korea International Trade Association (KITA) al is dit niet verplicht.

General trader

Dit zijn bedrijven die producten in grote hoeveelheden invoeren en verhandelen. Voorbeelden van zulke bedrijven zijn Hyundai, Daewoo en Samsung. Zakendoen via  een general trader (GTC) kan aantrekkelijk zijn voor buitenlandse ondernemers, echter kan dit ook in uw nadeel werken. Zo is er vaak weinig loyaliteit voor de buitenlandse verkoper en zijn alleen de omzet en winst van belang voor de general trader. Mochten de verkoopresultaten tegenvallen, dan zal de general trader het product over het algemeen ook snel laten vallen.

Service menu right