Service menu right

Marketing in Zweden

Zweden hoort met zijn 10,2 miljoen inwoners (2018) tot de meest welvarende en innovatieve landen ter wereld. Het land heeft een open economie die sterk afhankelijk is van export en import. Hoe verkoopt u uw product in dit land en wat zijn de populaire media voor marketing?

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

    Producten verkopen in Zweden

    Consumenten

    De Zweedse consument staat bekend als trendgevoelig. Daarnaast is Zweden een populaire testmarkt. Bij de aankoop van nieuwe producten of diensten staan de eigenschappen betrouwbaarheid, duurzaamheid en veiligheid voorop. Consumenten vinden bedrijven die echte Zweedse producten verkopen betrouwbaar.

    Detailhandel

    De Zweedse retailsector kende de laatste decennia een constante groei. Bepaalde typen winkels hebben wel meer moeite om hun producten te verkopen. Dat geldt bijvoorbeeld voor meubel-, elektronica- en kledingwinkels. Die hebben last van de toegenomen concurrentie van buitenlandse bedrijven en internetverkoop.

    Webwinkels

    De Zweden kopen steeds vaker online. Veel goederen in webshops zijn goedkoper en ook tijdbesparing en toegankelijkheid speelt een grote rol. Kleding, schoeisel, boeken en elektronica zijn de populairste producten als het gaat om internetverkoop.

    Business-to-business (b2b)

    Veel Zweedse bedrijven zijn actief op de b2b-markt. Het land scoort hoger dan het Europese gemiddelde. Op het gebied van vis, marketing en voedsel is Zweden koploper.

    Marketing

    Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Zweden. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

    Internet

    Online marketing is erg belangrijk in Zweden. Het gebruik van internetreclame door bedrijven (met meer dan 10 werknemers) in Zweden is na Malta het hoogste van de EU. Gebruik van internet en social media ligt hoog. Ongeveer het niveau van Nederland.

    Op het gebied van internetmarketing adverteert men voornamelijk via betaalde reclame op zoekmachines. Reclame via gewone rubrieksadvertenties en social media advertising zijn ook populair. Contentmarketing staat nu erg in de belangstelling. Adverteren op mobiele apparaten is sterk gegroeid, net als reclamevideo’s op internet.

    De meest populaire websites zijn Google, YouTube, Facebook, Reddit (online community), Wikipedia en Twitch.tv (gamestreaming). Veelbezochte Zweedse websites zijn Blocket.se (online verkoop) en Aftonbladet.se (nieuws).

    Televisie en radio

    Zweden heeft verschillende publieke en commerciële zenders. De belangrijkste zenders zijn Sveriges Television (SVT), Canal Plus Sweden, Group TV4 en Modern Times Group. Reclamespotjes tijdens sportwedstrijden vroeg op de avond bereiken de meeste kijkers.

    Meer dan 8 miljoen Zweden hebben een radio en Sveriges Radio is de publieke radiozender. Daarnaast zijn Bonnier AB en de SBS Broadcasting Group belangrijke radiozenders.

    Tijdschriften en dagbladen

    Om te adverteren in de bladen en kranten moet een bureau toestemming hebben van de 'Swedish Newspaper Publishers Association'.

    Zweden is een van de Europese landen met de meeste kranten- en bladenlezers. De meeste lezers hebben een abonnement. De grote dagbladen van Gotenburg en Malmö hebben voornamelijk een doelgroep in het westen en zuiden van Zweden. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

    Meer weten?

    Bent u tevreden over deze pagina?

    Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
    U kunt via dit formulier geen vragen aan ons stellen. Heeft u een vraag? Ga dan naar www.rvo.nl/contact en neem contact met ons op via telefoon, e-mail of social media.
    Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
    Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
    De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.