Service menu right

Marketing Zwitserland

Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Zwitserland. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Televisie is het duurste maar ook de meest populaire medium voor reclame in Zwitserland. De gedrukte media (kranten en tijdschriften) volgen hierna. Reclame op internet wordt steeds populairder, terwijl radio en de bioscoop de minst ingezette media voor reclame zijn.

Omdat een groot deel van de bevolking dagelijks met het openbaar vervoer naar het werk gaat, kan mobiele reclame een grote groep mensen bereiken. Reclameruimte is beschikbaar op rails, bussen, taxi’s en andere voertuigen.

Internet

In Zwitserland is reclame op internet nog steeds het snelst groeiende onderdeel van de reclamemarkt. Diensten, mode, IT en elektronica zijn de industrieën die het meest vertegenwoordigd zijn. Internet is voor deze industrieën een handig medium omdat  aankoopbeslissingen een hoge betrokkenheid van de consument vereisen. Via internet kunnen deze bedrijven direct met hun doelgroepen in contact komen.

In Zwitserland is reclame via gewone rubrieksadvertenties en search advertising heel populair. Video advertising en banner advertising nemen ook toe in gebruik.

De meest populaire sites in Zwitserland zijn Google, Youtube, Facebook, Wikipedia en Reddit (online community). Populaire Zwitserse sites zijn 20min.ch (gratis krant), Bluewin (e-maildienst van Swisscom) en Blick.ch (newsportal).

Radio en televisie

Radio is de minst dure en meest traditionele vorm van reclame. Het bereikt bijna de hele bevolking. Toch vertegenwoordigt radio slechts een fractie van de reclamemarkt in Zwitserland. De belangrijkste radiostations zijn Swiss Broadcasting Corporation en World Radio Switzerland. Televisie is het duurste maar ook het meest populaire medium voor reclame in Zwitserland. De belangrijkste televisiezenders zijn:

• Swiss Broadcasting Corporation (SRG/SSR)
• Télévision Suisse Romande (TSR)
• Schweizer Fernsehen (SF)

De televisiereclamemarkt is verdeeld in twee sectoren: de traditionele en de digitale televisie, die ook de mobiele televisie bevat. De helft van de televisiezenders zijn publieke zenders.

Tijdschriften en dagbladen

Zwitserland heeft in verhouding tot het aantal inwoners en de grootte van het land relatief veel  krantentitels. Er zijn meer dan 100 dagelijkse of wekelijkse lokale gratis kranten op een bevolking van ruim 8 miljoen inwoners. Bijna elke stad heeft tenminste één lokale krant. Door de taalkundige en culturele diversiteit van Zwitserland zijn veel papieren kranten gericht op bepaalde regio’s of plaatsen. Het is van belang hier bij de marketing rekening mee te houden. Belangrijkste kranten zijn:

• Neue Zürcher Zeitung
• Tages-Anzeiger
• Le Temps
• 24 heures
• Tribune de Genève
• Corriere del Ticino

Net als in andere Europese landen neemt het aantal papieren kranten af. Krantenuitgevers hebben het moeilijk in het digitale tijdperk.

Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Verschillende talen om reclame in te maken

Zwitserland heeft vier officiële talen (Duits, Frans, Italiaans en Romeins), maar de dominante taal van het land is Schwyzertüüsch of Zwitserse Duits. Dat is een verzameling regionale en lokale dialecten die wordt gesproken door bijna twee derde van de bevolking van het land. Die taal wordt meestal gebruikt voor het adverteren. Het gebruik van Engels als reclametaal groeit ook.

Outdoor reclame

De Zwitserse Out of Home markt (OOH-markt) is zeer ontwikkeld en vertegenwoordigt de vierde grootste markt van zijn soort in West-Europa. Grote spelers op deze markt zijn APG/SGA, AG en Clear Channel Outdoor. Voor nieuwe deelnemers is het lastig op deze markt toegang te krijgen vanwege de aanzienlijke investeringen en tijd die dit kost.

Meer informatie

Swiss Broadcasting Corporation geeft informatie over reclame op radio en televisie.