Verhalen van RVO.nl-medewerkers

Ondernemen is elke dag anders. En al helemaal als je over de grens onderneemt. De medewerkers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) houden zich dagelijks bezig met de internationale ambities van ondernemend Nederland. En daarbij is geen dag hetzelfde.

Lees hier hun verhalen en ontdek wat ze voor ú als ondernemer kunnen betekenen.

Medewerkers van RVO.nl aan het woord

"Iedere dag krijgen we vragen van ondernemers over hoe de markt eruit ziet, wie de concurrenten zijn, wat interessante handelspartners zijn en met welke culturele verschillen ze rekening moeten houden."
"Vaak is het zo dat bedrijven nog niet kunnen inschatten welke kansen er over de wereld zijn. Je moet ze soms een wortel voorhouden: Heb je wel gezien dat daar enorme kansen liggen?"
"Elke keer blijkt er vanuit ondernemend Nederland weer veel vraag te zijn naar evenementen over internationaal ondernemen. Van beurzen en congressen met een-op-eengesprekken tot kansenseminars."
"Een PIB opzetten is puzzelen, veel met elkaar sparren. Alle partijen hebben hun eigen perspectieven en belangen. Het is belangrijk die samen te voegen tot iets waar iedereen zich in kan vinden."
"De zakencultuur in China is heel anders. Zo is het ondenkbaar om de CEO met de voornaam aan te spreken. Als BD-coaches kunnen we de ondernemer verder helpen met het zakendoen in een vreemd land."
"Belangrijk met China is dat je een lange adem moet hebben. Je moet zeker niet naïef zijn en denken: ik ga direct groot slagen in China. Het land loopt op sommige zaken verder vooruit dan Nederland."
"Windenergie op zee is een internationale markt. In die markt wordt Nederland steeds aantrekkelijker voor buitenlandse investeerders. Ook Nederlandse bedrijven zelf komen meer in beeld."
"Soms kloppen ondernemers bij je aan, bijvoorbeeld omdat ze je kennen van een seminar of een missie. Dat is het mooie van de functie van BD-coach: je vervult een schakelfunctie voor ondernemers."
"Ieder telefoontje is anders. Een ander milieu, een ander persoon, een ander denkpatroon. Het is belangrijk om met de klant mee te denken, empathie te tonen."
"Voor ons is de uitdaging om landeninformatie op een overzichtelijke en efficiënte manier aan te bieden op onze verschillende kanalen. En op zo’n manier dat het ook aansluit bij de verwachtingen van de ondernemer."

Service menu right