Zakenpartners vinden in Japan

Gepubliceerd op:
5 juni 2013
Laatst gecontroleerd op:
4 januari 2021

Heeft u concrete plannen om zaken te doen in Japan? En zoekt u een zakenpartner? Dan kunt u op verschillende manieren contacten leggen. Bekijk welke aanpak het beste bij u past.

Plan een adviesgesprek met ons! Dan gaan we samen op zoek naar mogelijke zakenpartners voor uw bedrijf.

Vind de juiste zakenpartner via ons netwerk

Het kan lastig zijn om de juiste zakenpartner te kiezen. Met onze hulp vindt u snel een geschikte buitenlandse partner. Dat kunnen agenten of distributeurs zijn, maar ook productiepartners of internationale organisaties zoals de VN.

Ons buitenlandnetwerk van ambassades, consulaten en Netherlands Business Support Offices (NBSO's) opent deuren die anders gesloten zouden blijven. Zo kunnen onze adviseurs bijvoorbeeld zorgen voor een persoonlijke introductie bij geïnteresseerde zakenpartners.

Plan een adviesgesprek met ons! Dan gaan we samen op zoek naar mogelijke zakenpartners voor uw bedrijf.

Ik wil gratis advies

Ontmoet zakenpartners op een evenement

Een andere manier om zakelijke contacten te leggen, is door deel te nemen aan evenementen. Bij onze evenementen vindt u interessante seminars, matchmakingevents, economische missies en handelsreizen. Als u het juiste land selecteert ziet u gelijk de evenementen die relevant zijn voor uw plannen.

Agroberichten Buitenland

Bent u actief in de agro- en voedselsector? Kijk dan eens in de agenda van de landbouwraad voor interessante evenementen in uw land en sector. Kies hiervoor uw land en 'agenda'.

Ga zelf op zoek naar zakenpartners

Op vak- en handelsbeurzen kunt u netwerken en u tegelijkertijd oriënteren op de Japanse markt. Welke beurs een bezoek waard is, hangt af van uw bedrijf en sector. Wilt u persoonlijk advies op maat? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kijken graag samen met u welke beurzen relevant zijn voor uw plannen.

U kunt ook zelf beurzen uitzoeken. Een Japanse overheidsorganisatie die een overzicht biedt van Japanse beurzen is de Japan External Trade Organization (JETRO).

Ook zijn er veel internationale websites die overzichten bieden van Japanse beurzen. Enkele voorbeelden zijn:

Japan organiseert jaarlijks enkele honderden tentoonstellingen en beurzen. Een Japanse beurs is vaak niet de plaats waar kopers en verkopers onderhandelen. Bovendien plaatst men er zelden orders. Een beurs is wel de plek om afspraken te maken voor vervolgbesprekingen.

EU Gateway

Het EU Gateway-programma organiseert geheel verzorgde zakenmissies naar Aziatische landen, zoals Japan. Het programma ondersteunt u niet alleen bij matchmaking, maar helpt u ook om te gaan met uitdagingen, zoals cultuurverschillen. Check regelmatig de agenda van EU Gateway om te zien of er een missie naar Japan gepland staat.

Exporteren via de juiste tussenpersonen

Grote bedrijven kiezen vaak voor lokale aanwezigheid in Japan. Voor de meeste bedrijven is het vaak realistischer om gebruik te maken van een tussenpersoon. Het is verstandig om veel aandacht te besteden aan de keuze voor een tussenpersoon. Het is belangrijk dat de tussenpersoon over veel kennis van de markt beschikt én over goede contacten.

Japan heeft namelijk een andere manier van distributie dan Nederland. Direct aan de eindgebruiker leveren is erg lastig. Importeurs overbruggen vaak de verschillen tussen de buitenlandse ondernemer en de Japanse markt. Deze verschillen liggen bijvoorbeeld op het gebied van transport, betaling, invoerprocedures, talenkennis en zakencultuur. Importeurs leveren aan groothandels, die dan weer leveren aan de detailhandel.

Laat u introduceren

Wees ervan bewust dat 'cold calling' in Japan vaak weinig effect heeft. Japanners doen bij voorkeur zaken met iemand die ze persoonlijk hebben ontmoet. Zoekt u een zakenpartner of agent, laat u dan introduceren door een derde partij.

Onze regio-adviseurs en het buitenlandnetwerk kunnen u introduceren en uw zakenpartners toetsen door middel van Zakenpartnersupport Op Maat.

U kunt kiezen uit verschillende soorten tussenpersonen. Zij verschillen in werkwijze van elkaar:

Distributeur

Een distributeur koopt uw goederen en wordt vervolgens hiervan eigenaar. Hij werkt voor eigen risico en bepaalt zelf zijn winstmarge bij de verkoop. Een voordeel is dat u op die manier maar met één partij zaken hoeft te doen. Een nadeel kan zijn dat de informatie over de markt (of doelgroep) niet snel bekend wordt bij u. De uiteindelijke afnemers zijn immers klanten van de distributeur en niet van u. In Japan gaan distributeurs vaak over een specifieke regio of branche.

Importeur

Een importeur moet u zien als een doorgeefluik of verlengstuk naar de (buitenlandse) markt. Mocht u de goederen niet allemaal verkopen, of mochten ze beschadigd zijn, dan liggen de risico's bij u. Daartegenover staat dat u meer invloed heeft op de markt dan wanneer u uw goederen verkoopt via een distributeur. Zo bepaalt u bijvoorbeeld zelf de verkoopprijs.

Agent

Ook bij de keuze voor een agent heeft u meer invloed op de markt dan bij een distributeur. De handelsagent bemiddelt tussen u en de buitenlandse klant. Hiervoor ontvangt de handelsagent een provisie (bijvoorbeeld een percentage van de omzet). De handelsagent heeft doorgaans meer bescherming dan de distributeur wanneer het gaat om stopzetten van de samenwerking. Houd hier dus rekening mee wanneer u een overeenkomst met een handelsagent afsluit. Japanse importeurs en agenten zijn vaak uw enige contact voor het hele land.

Ondernemersplein heeft meer informatie over importeurs en handelsagenten.

Contracten

Contracten met tussenpersonen zijn niet verplicht, wel handig. Informatie over agentenwetgeving vindt u onder Handelscontracten. Ook ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over contracten met tussenpersonen.

Kies uit een databank met duizenden zakenpartners

Zoekt u een overzicht van zakenpartners? Kijk dan in de databank zakenpartners van het Enterprise Europe Network. Hier vindt u profielen van duizenden mkb-bedrijven uit landen van over de hele wereld. U kunt ook een eigen profiel laten maken. Ondernemers in deze databank zoeken naar verschillende soorten partners, zoals:

  • Agenten
  • Distributeurs
  • Productiepartners
  • Partners voor technologische ontwikkeling
  • Partners voor licentieovereenkomsten
  • Partners voor research & development

Vindt u het lastig om een keuze te maken? Neem contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag bij het kiezen van de juiste zakenpartners.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?