Vanuit je drijfveren inspelen op de vraag in de VS
The World is for Everyone maakt producten om leiderschap voor mensen van alle etniciteiten te promoten. Het bedrijf zag exportkansen in de Verenigde Staten (VS) en had baat bij ondersteuning vanuit RVO. Lees hoe hun kennis en onze kennis samenkwamen en voor een goede start zorgden.
De drijfveren van The World is for Everyone
Een van de eerste producten van het idealistische bedrijf The World is for Everyone zijn beeldjes voor een kerststalletje. De figuren van Jezus, Maria en Jozef hebben een donkere huidskleur. The World is for Everyone produceert in China en verkoopt in de Verenigde Staten.
Oprichter Niels van Deuren: "Jozef, Maria en baby Jezus kwamen uit het Midden-Oosten, maar de poppen zien er meestal uit alsof ze van West-Europese afkomst zijn. En dat terwijl Kerst wereldwijd gevierd wordt, ook in omgevingen waar niemand er Europees uitziet. Wij willen graag een statement maken dat iedereen zichzelf erin moet kunnen terugzien!"
Niels van Deuren kwam op dit idee toen hij kerst vierde in een lokale Afro-Amerikaanse kerk. "Ik vond het erg vreemd dat de kinderen in de kerk figuren vereerden die er niet uitzagen als zijzelf."
Mede-oprichtster Irma Barros voegt toe: "Wij willen laten zien dat leiderschap niet alleen is weggelegd voor 1 etniciteit, met name aan jonge kinderen. We willen een beter beeld geven van hoe de wereld er werkelijk uitziet."
Van drijfveer tot internationaal zakendoen – Een serie waarbij mkb'ers hun ervaringen met internationaal ondernemen delen. En vertellen over het contact daarbij met RVO en het buitenlandnetwerk. Dit is de eerste aflevering.
De vraag vanuit de VS
Het bedrijf begon in 2022 met de verkoop en richt zich nu als eerste op de Verenigde Staten, waar een vraag is naar producten waarin mensen van verschillende achtergronden zichzelf in kunnen herkennen. "Zelf val ik op mannen," zegt Niels van Deuren, "dus ik had ook graag kerststalletjes verkocht met 2 Jozefs."
Maar hij ziet in de VS een grotere noodzaak voor diverse etniciteiten: "Sinds de opkomst van Black Lives Matter is dat echt een groot issue in de VS."
En het gaat goed met hun verkoop; de eerste lading bestelde producten is uitverkocht. Het gaat om een paar honderd bestellingen. Dat zijn er nog niet heel erg veel, maar het is een seizoensproduct en de boodschap wordt wel goed ontvangen. Klanten geven aan dat ze de diversiteit waarderen.
Ze krijgen dankbare reacties. Irma Barros vult aan: "We werken nu aan nieuwe productlijnen die we ook buiten het kerstseizoen kunnen verkopen."
"Wij willen laten zien dat leiderschap niet alleen is weggelegd voor 1 etniciteit."
Aandacht voor duurzaamheid
Het bedrijf verkoopt de producten via Amazon.com in de VS. Ze laten de figuren maken in China. Daarbij vinden ze het belangrijk dat de productie op een verantwoorde manier gebeurt.
Irma Barros: "In China konden we de figuurtjes van de beste duurzame materialen laten maken, tegen de laagste kosten. We vinden het belangrijk om biologisch afbreekbaar materiaal te gebruiken."
Ze hebben gelet op de arbeidsomstandigheden in de fabriek, zegt Niels van Deuren. "We hebben goed gecheckt wat de ervaringen van anderen waren met deze fabriek. En of er meldingen zijn van verkeerde werkomstandigheden. We hebben niets raars kunnen ontdekken. Op termijn wil ik graag op bezoek om alles met eigen ogen te kunnen zien."
Het bedrijf overweegt ook om de kerstfiguren in Mexico te laten maken. Een kortere leveringsafstand verkleint de ecologische voetafdruk. Maar daar lopen ze tegen logistieke problemen aan. Hoewel het een buurland is, blijkt het lastiger te zijn om de producten naar de VS te krijgen dan vanuit China.
Niels van Deuren: "Het treinennetwerk tussen Mexico en de VS is niet al te best. Het is veel makkelijker om het via Amazon per schip te sturen vanuit China, dan om ze in de VS te laten leveren vanuit Mexico. E-commerce via Amazon.com gaat heel professioneel vanuit China."
Een netwerk van specialisten
Bij de eerste stappen naar de VS hadden Niels en Irma wat vragen over de juridische aspecten. RVO klantadviseur Angela Loppies kon ze daarmee helpen, door ze naar een Amerikaanse jurist door te verwijzen.
Loppies: "Dit bedrijf is mij met name bijgebleven, omdat ik vond dat zij slim inspeelden op de vraag die er is in de VS. Samen met mijn collega's die gespecialiseerd zijn in China en Mexico, zouden we ze weer verder kunnen helpen als zij vragen hebben. Eventueel kunnen we Niels en Irma ook koppelen aan het Nederlandse ambassadenetwerk in de verschillende landen. Zij weten veel van lokale zaken waar Nederlandse ondernemers ter plaatse tegenaan kunnen lopen. Ook kunnen we samen kijken of er financieringsmogelijkheden zijn."
"Samen met mijn collega’s die gespecialiseerd zijn in China en Mexico, zouden we ze weer verder kunnen helpen!"
Kennis over specifieke onderwerpen
Niels van Deuren zegt ook veel gehad te hebben aan de landeninformatie op de RVO-website over de VS en China. De praktische informatie over de landen heeft ze in de startfase geholpen.
Daarnaast hebben zij onze informatie over cultuurverschillen bekeken, vertelt Van Deuren. "Ik weet van eerdere ervaringen bij internationale bedrijven dat verdieping hierin je succes kan maken of breken. Wij vonden het belangrijk om daarop voor te bereiden, en het was mooi dat RVO daar informatie over geeft."
Met RVO onderneemt u verder
Wilt u net als The World is for Everyone verder ondernemen met hulp van RVO? Neem contact met ons op. Onze adviseurs zitten voor u klaar.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken