25 jaar WBSO in praktijk: vervoer en logistiek
Hoe gaan we om met vervoersproblemen en welke groene, slimme en logistieke oplossingen bedenken we? Nederlandse bedrijven bieden hier, met steun van de WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk), oplossingen voor.
Wat heeft 25 jaar WBSO opgeleverd? Lees over inspirerende voorbeelden in de categorie vervoer en logistiek.
Energiezuinige, elektrische auto met zonnecellen

In 2021 wil het Nederlandse Lightyear een zeer energiezuinige, elektrische gezinsauto op de markt brengen. Deze auto moet minimaal energie verbruiken om maximaal duurzaam te rijden. Het dak en de motorkap zijn voorzien van zonnecellen waarmee de auto zichzelf kan opladen. Daar zit jarenlang onderzoek en ontwikkeling in.Lees hoe dit bedrijf de WBSO inzette voor ontwikkeling van deze zeer duurzame auto.
Knelpunten voorspellen via data science
Data science specialist HAL24K richt zich op het omzetten van gegevens in bruikbare en voorspellende informatie. Het bedrijf ontwikkelt en implementeert geavanceerde data science oplossingen op haar SaaS-platform HAL24K Dimension. Dit maakt voorspellingen mogelijk voor diverse toepassingsgebieden, bijvoorbeeld voor de doorstroming bij verkeersknooppunten. Zo biedt HAL24K oplossingen om knelpunten op de weg te voorspellen zodat maatregelen genomen kunnen worden om problemen te voorkomen of snel op te lossen. Het resultaat: minder en kortere files. Dat is niet alleen gunstig voor weggebruikers, ook het milieu wordt minder belast. HAL24K maakte voor de ontwikkeling van het Dimension-platform gebruik van de WBSO.
Efficiënte Smart Glasses

Het sneller verwerken van orders en het maken van minder fouten kan de logistieke sector een flinke kostenbesparing opleveren. Het bedrijf Arox ontwikkelde software op Smart Glasses waarmee medewerkers in magazijnen tot wel 25% sneller werken en minder fouten maken dan voorheen. De bril toont de order informatie ‘real time’ in hun gezichtsveld en scant de artikelen waardoor medewerkers beide handen vrij hebben. Door de WBSO durfde Arox dit ontwikkeltraject met onzekere uitkomst te starten. Na pilots bij klanten en het doorvoeren van enkele verbeterslagen brengt Arox de Smart Glasses in 2016 op de markt.
Samengeperste waterstof
Hoe neem je voldoende waterstof mee in een waterstof-auto? Dat kan door waterstof samen te persen (comprimeren) tot 700 bar waardoor het in een kleine tank in de auto past. Techbedrijf HyET Hydrogen zocht met steun van de WBSO jarenlang naar de beste manier om dat te doen. HyET koos voor elektrochemisch comprimeren, wat in vergelijking met mechanische compressie (pompen) stil, trillingvrij, energie-efficiënt en schoon is. Het apparaat van HyET voert de waterstofdruk op van 1 bar (de normale atmosferische omstandigheden) tot 1000 bar. Met deze compressor maakt HyET waterstofgas zó compact dat het een prima alternatief is voor benzine en batterijen.
Rijafstand vergroten met range extender

Een van de belangrijkste redenen waarom autorijders het moeilijk vinden om over te stappen op elektrisch rijden is de beperkte actieradius. Om de maximale rijafstand te vergroten, ontwikkelde Peec Power uit ’s-Gravendeel met steun van de WBSO een range extender: een kleine compacte benzinemotor, goedkoop te produceren en bijna in iedere auto in te bouwen. De extender van Peec Power is een krukasloze verbrandingsmotor met 2 zuigers die tegen elkaar in bewegen. De verbranding vindt plaats tussen de zuigers met als voordeel dat de motor trillingvrij is.
Schoon spoor, ook in de herfst
Vallende bladeren leveren mooie plaatjes op, maar veroorzaken ook regelmatig overlast. Bijvoorbeeld op het spoor, waar ze voor gladde rails zorgen. De Amsterdamse startup Laser Precision Solutions (LPS) werkt aan een oplossing. "We ontwikkelen 2 producten", legt CFO Ben Medendorp van LPS uit. "De TriboMeter meet de gladheid van het treinspoor. Deze biedt real-time gegevens over de wrijving tussen trein en spoor en kan bevestigd worden op elk type trein. Onze LaserTrain gebruikt lasers om de gladde bovenste laag van de rails te verwijderen. Dankzij de informatie van de TriboMeter weet de laser precies waar de rails glad zijn." Lees het volledige verhaal van LPS.
Het bedrijf klopte aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voor een Vroegefasefinanciering (VFF). Daarnaast deed het bedrijf beroep op de WBSO.
Vragen over WBSO?
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat