Bugaboo: "Duurzaamheid is echt iets wat je samen moet doen"
Als er één product is dat gemaakt wordt voor de toekomstige bewoners van ons land, is het wel de kinderwagen. Dat deze duurzaam geproduceerd moet zijn, is niet meer dan logisch. Kinderwagenproducent Bugaboo bewijst dat het ook kan. Het bedrijf heeft hoge ambities voor een duurzame toekomst: geen CO2-uistoot meer in 2035. Lise Hordijk, Senior Manager Duurzaamheid bij Bugaboo, legt uit hoe ze dit willen bereiken.

Duurzame filosofie
Velen kennen Bugaboo van de hippe kinderwagens. Wat velen niet weten, is dat het bedrijf een duurzame filosofie heeft om deze producten te maken. Hordijk: "We ontwerpen onze producten zelf en bepalen dus zelf welke materialen we gebruiken. Van de totale CO2-uitstoot komt namelijk 77%voor rekening van de gekozen materialen. Dit jaar maken we bijvoorbeeld de switch van gewoon plastic naar biobased plastics. We staan nu natuurlijk nog maar aan het begin. Op weg naar 2035 nemen we alle materialen onder de loep."
Produceren in China
Zoals veel Nederlandse en Europese producenten heeft ook Bugaboo een fabriek in China. Dat is niet meteen het land waar je aan denkt als je het hebt over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hordijk: "Het land wellicht niet, maar onze fabriek wel. We zitten er nu 14 jaar en hebben hier echt een kenniscentrum opgebouwd met veel goede, lokale mensen.
Een kwaliteitsmanager en logistiek manager zijn er verantwoordelijk voor de kwaliteit. Door de goede relatie die we met hen hebben opgebouwd, weten we precies wat er speelt. Bovendien reizen we daar regelmatig zelf naartoe."
"Als merk zijn we verplicht om ervoor te zorgen dat de werkomstandigheden goed zijn, zowel op sociaal als milieugebied."
Duurzaam transporteren
Bugaboo heeft de locatie in China ook gekozen omdat veel van de gebruikte materialen daar worden geproduceerd – zoals textiel, verschillende soorten plastic en aluminium. "Omdat we onze producten over de hele wereld verkopen, is het praktisch dat we alles bij elkaar hebben qua productie en materialen."
"De producten worden uiteindelijk verscheept met containers. Ook hierin staat duurzaamheid voorop. Wij werken samen met een partner: GoodShipping. Zij gebruiken biobrandstof in plaats van gewone brandstof. Het is voor ons een investering, maar het voelt goed om op deze manier producten te vervoeren", zegt Hordijk.
Groei in de VS en het VK
Bugaboo heeft Nederlandse roots, maar inmiddels zijn de producten in heel Europa te koop. Ook in de VS is het bedrijf actief. "In de VS zijn we erg gegroeid de laatste jaren. Dat komt ook doordat we een lokale aanpak hebben. Deze is toegespitst op de mens en de mindset in Amerika. Die is natuurlijk in elk land anders. Doordat we met lokale medewerkers werken, is het gelukt om ook daar te groeien."
"Naast de VS is Europa onze grootste afzetmarkt. Eerst was daarbij Spanje de belangrijkste markt, nu is dat het Verenigd Koninkrijk. We hebben zelfs ons eigen magazijn in het VK sinds Brexit."

Lease-concept
Sinds vorig jaar heeft Bugaboo ook een lease-concept opgezet, Bugaboo Flex. Dit concept is bedoeld om de levensduur van kinderwagens te verlengen. Het bedrijf gelooft namelijk sterk in een duurzame deeleconomie, ook voor meer circulariteit.
"Leasen helpt daarbij, want zo houdt je circulariteit in eigen beheer. Maar ook vanuit design moeten we meer kijken hoe we dat kunnen faciliteren. Ik zou graag op circulariteit en het verlagen van de CO2-voetafdruk nog een paar stappen willen zetten. Met onze fabriek en meer nog, met onze toeleveranciers."
Tips voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
Met al hun ervaring op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) heeft Lise Hordijk enkele waardevolle tips voorhanden. "Analyseer waar je als bedrijf impact op hebt. Probeer daarbij focus te creëren, zodat je niet teveel dingen tegelijk doet - en daarmee eigenlijk niets goed doet.
Kijk daarnaast om je heen, naar alles wat er al is. Er zijn zoveel initiatieven, bedrijven, certificaten en kenniscentra. Maak er gebruik van, want duurzaamheid is echt iets wat je samen moet doen. Je komt verder door samen te werken."
MVO-risicochecker
Ook Sandra Kolodzinskyi, adviseur Circulaire Economie, Klimaat en Energie bij RVO, heeft enkele belangrijke tips. "Het kan lastig zijn om in het buitenland de juiste partners te vinden. Maak daarom gebruik van het netwerk van RVO. De ambassades en onze netwerken in het buitenland kennen de lokale markt en kunnen u ondersteunen in het vinden van de juiste samenwerkingspartners. Neem dus vooral contact met ons op als u vragen heeft of tegen bepaalde zaken aanloopt."
"Daarnaast biedt RVO de e-learning Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in China, met handvatten voor ondernemers om op een duurzame manier zaken te doen in China. En in de podcastserie 'No Harm – Do Good' hoort u verhalen van ondernemers die internationaal duurzaam ondernemen. Een mooie manier om inspiratie op te doen!"
"Ook is er de MVO Risico Checker. Daarmee kunt u de hele keten doorlopen om te zien waar de zwakke plekken zijn in het proces. Maar als u zoals Bugaboo kunt werken met een lokaal team, scheelt dat wel degelijk."
WBSO
In de ontwikkeling van hun innovatieve producten wordt Bugaboo ondersteund door onder andere de WBSO-regeling. "We werken al zo’n 10 jaar met deze Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk, een fiscale regeling voor het stimuleren van technische innovaties", zegt Lise Hordijk. "Hiermee hebben we meer ruimte om technische en innovatieve vraagstukken op te lossen in onze producten. Het wisselen naar een duurzamer materiaal met dezelfde hoge kwaliteitseisen als voorheen, is hiervan een voorbeeld."
"De WBSO-regeling is dan ook een enorme stimulans om blijvend vanuit Nederland te opereren", besluit Hordijk. "Als merk zijn we immers verplicht om ervoor te zorgen dat de werkomstandigheden goed zijn, zowel op sociaal als milieugebied."
Wilt u meer informatie over IMVO? Of wilt u weten hoe RVO u kan helpen om internationaal duurzaam te ondernemen?
Kijk dan op onze pagina Grensverleggend Duurzaam. Daarop vindt u onder andere de link naar het gloednieuwe IMVO-steunpunt voor bedrijven!
Meer weten?
- In aflevering 3 van de podcastserie 'No Harm, Do Good' hoort u meer over de duurzaamheidsambities van Bugaboo.
- Het IMVO-steunpunt helpt u op weg met advies en informatie om IMVO toe te passen in uw bedrijfsprocessen.
- Lees meer over WBSO, de fiscale regeling voor research en development.
- Lees meer over de duurzame koers van Bugaboo op hun website.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken