"Door #hetNetwerkEffect van RVO realiseren wij als Quooker sneller onze marktintroductie in Italië"
Toen fabrikant Quooker voet aan de grond zocht in Italië, kwam het bedrijf al snel in contact met het Nederlandse consulaat in Italië. Het familiebedrijf kwam daarbij in een warm bad terecht, zoals het wel vaker had ervaren bij een nieuwe marktintroductie.

Robbert Cohen de Lara, Global Business Development Manager bij Quooker vertelt hoe het #hetNetwerkEffect voor hem gewerkt heeft.
Wereldwijde liefde voor kokend water uit de kraan
Quooker is volgens eigen zeggen hard op weg om de wereld te veroveren. Na Noord- en West-Europa, de Verenigde Arabische Emiraten, Hong Kong en Israël, is het binnenkort de beurt aan Italië. Daarbij is het – zoals in veel andere landen – de uitdaging om consumenten te overtuigen van het nut van kokend water uit de kraan. Heb je eenmaal een Quooker in je keuken, dan wil je nooit meer zonder, aldus ervaringsdeskundigen.

Ontdek #hetNetwerkEffect van RVO
Tot die tijd is het belangrijk om continu dezelfde boodschap te verspreiden vertelt Robbert. "Voor buitenlandse distributeurs en agenten vergt het introduceren van Quooker vaak een te lange adem. Het is immers makkelijker om 'gewoon' een oven of koelkast te verkopen. Precies om die reden opent Quooker in een nieuw land doorgaans altijd zelf een vestiging en werken we niet samen met derden. Zo ook in Italië."
Jarenlange ervaring met het buitenlandnetwerk
Het buitenlandnetwerk van de Nederlandse overheid is voor Robbert geen onbekende, net als RVO. Robbert: "In mijn tijd bij Bugaboo, mijn vorige werkgever, woonde ik jarenlang in het buitenland. Ik heb in die tijd regelmatig ervaren wat dit netwerk voor ondernemers doet. Het contact met het consulaat-generaal in Milaan was dan ook snel gelegd. Ik werd daarbij direct gekoppeld aan de Nederlandse handelsmedewerker Kristina van der Veer. Zij woonde al 30 jaar in Italië en kent het land in al haar facetten.
Mijn initiële vraag ging over het verkrijgen van relevante marktinformatie rondom de keukenbranche, zoals de geldende productstandaarden. Kristina hielp ons uiteraard met de gevraagde marktinformatie. Tegelijkertijd attendeerde ze mij op het duurzaamheidsbewustzijn van de Italianen en de positieve ontwikkeling daarin. Maar ook op de drinkwaterkwaliteit per gebied, waar we tot dat moment eigenlijk geen weet van hadden. Dit zijn zaken die van belang zijn voor onze marktpotentie."
Bekijk wat #hetNetwerkEffect voor Quooker betekent:
Duurzaamheid & gemak bepalend voor marktpotentie
"Italianen zijn zich steeds meer bewust van het feit dat het drinken van water uit plastic flessen niet duurzaam is. In Italië moet water uit de kraan gefilterd worden om het lekker te maken – en dat is precies wat een Quooker doet. Naast kokend water bieden we tegenwoordig ook gekoeld water uit de kraan, in bruisende en platte vorm – een duurzaam alternatief voor de gewraakte petflessen. Daarnaast is ook kokend water uit de kraan voor Italianen interessant. Zij drinken weliswaar weinig thee, maar gebruiken wél veel kokend water om hun pasta in te bereiden."
"Kristina attendeerde ons op het bestaan van Italiaanse subsidies rondom energiebesparende keukenapparatuur, waarvoor een Quooker in aanmerking komt. Tegelijkertijd zijn veel keukenproducenten gevestigd in Noord-Italië, wat deze regio extra interessant maakt voor ons. Tel daar het Italiaanse oog voor design en het hoge bevolkingsaantal bij op, en je snapt waarom wij ons hier willen vestigen."
Gekoppeld aan de juiste mensen
"Het #hetNetwerkEffect van RVO heb ik al vaker ervaren, ook toen ik in Azië en de VS werkte. Dat zit 'm vooral in de snelheid waarmee je in contact komt met de juiste mensen én de belangrijkste informatie, waarmee je uiteindelijk sneller kunt schakelen. Ook in Italië was dat het geval.
"#HetNetwerkEffect van RVO zit 'm vooral in de snelheid waarmee je in contact komt met de juiste mensen en informatie."
Ook heeft Kristina ons goed op weg geholpen bij het vinden van een lokale countrymanager. Onze wereldwijde productie vindt weliswaar plaats in Nederland, maar de verkoop en marktbewerking gebeurt uiteraard lokaal. Daarnaast heeft ze ons geattendeerd op een interessante beurs in Milaan en gekoppeld aan de organisator ervan. Die beurs ging vanwege COVID-19 niet door, maar deze contacten blijven waardevol."
Veel sneller wegwijs
"Kristina heeft ons vervolgens in contact gebracht met relevante mede-ondernemers die al in Italië zakendoen. Tenslotte heeft ze een Nederlandssprekende tolk voor ons geregeld, wat de communicatie voor ons een stuk makkelijker maakt wanneer we in Italië zijn.
Al met al zijn we door de benodigde marktkennis en contacten van het consulaat-generaal veel sneller wegwijs geworden. Wanneer straks onze marktintroductie afgerond is, blijft het fijn om af te toe met hen te brainstormen. Bijvoorbeeld over de kansen die er liggen en valkuilen die we moeten vermijden. Om die reden blijven we regelmatig in contact met elkaar."

Lees hoe het buitenlandnetwerk Quooker ondersteunt vanuit Italië
Ondersteuning geeft vertrouwen
"Tegelijkertijd geeft de ondersteuning van de ambassade en het consulaat vertrouwen. Aan mij als ondernemer, maar ook aan partijen waar wij zaken mee willen doen. Zo hebben we in Hong Kong een diner gehad met de honorair consul erbij. Doel daarvan kan zijn om een netwerk op te bouwen, lokale bekendheid te krijgen of een product te lanceren. Hoe dan ook een win-win!
Kristina is vorig jaar naar Nederland verhuisd. Zij werkt inmiddels bij RVO en ondersteunt Quooker bij nieuwe marktintroducties. In Italië gaat dat proces nu een nieuwe fase in. Onze nieuwgeworven countrymanager begint in juni; we gaan op dat moment kijken waar we ons precies gaan vestigen. Altijd weer een spannend traject. Eén ding is zeker: het buitenlandnetwerk van de Nederlandse overheid staat altijd aan onze zijde. En dat voelt goed, van beide kanten."
Wil jij ook snel in contact komen met de juiste buitenlandse zakenpartners? Maak dan gebruik van het netwerk van RVO. Neem contact op en laat een marktverkenning doen, of vraag Zakenpartnersupport Op Maat aan.
Ook op zoek naar nieuwe zakenpartners?
- Ministerie van Buitenlandse Zaken