"Een deal binnen 8 maanden, dankzij #hetNetwerkEffect van RVO"
Geschikte zakenpartners vinden in Zuid-Korea: dat was de missie van vervoermiddelenproducent Carver toen die vorig jaar contact opnam met RVO. RVO koppelde hen aan de Nederlandse ambassade in Seoul, die het bedrijf vervolgens in contact bracht met de juiste mensen.

Nog geen jaar later heeft Carver niet alleen de benodigde partners gevonden, maar ook de volledige productielijn verplaatst naar Seoul. #hetNetwerkEffect van RVO heeft Carver in de praktijk kunnen ervaren:
"Binnen 3 stappen had ik de perfecte zakenpartners te pakken. Waar je normaal dik een jaar voor nodig hebt, konden we de deal nu in 8 maanden sluiten."
Duurzaam alternatief
De Carver is een elektrisch stadsvoertuig voor 2 personen. Het heeft 3 wielen, kantelt als een motor en rijdt 45 kilometer per uur. Daarnaast is afgelopen jaar de cargo-variant ontwikkeld, met 500 liter laadcapaciteit. Terwijl het bedrijf al langere tijd bestaat, verkoopt Carver de elektrische versie van haar gelijknamige vervoermiddel pas sinds eind 2019.
Carver richt zich daarbij op zowel de B2C- alsB2B-markt. Giel Franken, Supply Chain Director bij Carver, legt uit: "Qua B2C focussen we op de urban professional, forens en duurzame bestuurder. En in de B2B-markt op bezorgers, zakelijke dienstverleners, onderhoudsmonteurs en medewerkers in de gezondheidszorg. Carver is voor veel klanten een mooie oplossing."
Zuid-Korea als populairste jongetje van de klas
Een deel van de productie vond in eerste instantie plaats in Zuid-China. De Carver wordt vervolgens in Leeuwarden in elkaar gezet. Voor distributie en afzet dacht Carver al snel aan Zuid-Korea; RVO bevestigde dit door een marktverkenning. Franken: "Bijna iedereen woont in 3 grootstedelijke gebieden; de perfecte basis voor ons product. Veiligheid staat in Zuid-Korea voorop.
De overheid heeft daarnaast een 'green deal' geïntroduceerd, waardoor ons product voor veel Zuid-Koreanen interessant is. Zuid-Koreanen staan bovendien open voor frisse, nieuwe hightech ideeën. Als iets goed verkoopt in Zuid-Korea, dan heeft dat daarnaast effect op de merkbeleving in andere landen. Zuid-Korea is in die zin het populaire jongetje in de klas, dat vaak gekopieerd wordt."
#HetNetwerkEffect in de praktijk
"Door RVO werden we getipt over een belangrijke netwerkbeurs, waar we in mei een lokale fabrikant ontmoetten. In augustus kwam deze bij ons op bezoek in Nederland en in januari 2020 was de deal rond. Een paar weken later hoorden we dat de productie in Zuid-China abrupt stopte, vanwege corona. Onze Zuid-Koreaanse partner heeft de productie toen direct overgenomen."#HetNetwerkEffect van RVO heeft Carver in de praktijk kunnen ervaren. Franken: "In 3 korte stappen had ik de perfecte zakenpartners te pakken. Waar je normaal ruim een jaar voor nodig hebt, kon de deal nu in 8 maanden gesloten worden."
“Ik heb #hetNetwerkEffect vooral ervaren als tijdsbesparing. Het proces is compacter, efficiënter en effectiever”
"Stap 1 was mijn telefoontje met RVO, die mij direct in contact bracht met de ambassade in Seoul. Stap 2 was een ondernemer die ik sprak op een beurs, waar ik zonder aanraden van de ambassade nooit naartoe was gegaan. Stap 3 was de partner die ik via die beurs vond. Deze partner produceert inmiddels het grootste deel van de Carvers die wereldwijd verkocht worden. Voor Azië produceert het bedrijf binnenkort zelfs de volledige voertuigen."
Efficiënter & effectiever proces
"Ik heb #hetNetwerkEffect vooral ervaren als tijdsbesparing. Het proces is compacter, efficiënter en effectiever. Waar je normaal moet aftasten, raakt het proces nu in een stroomversnelling. Dat komt doordat je kunt vertrouwen op de aanpak van de ambassade. Die heeft de juiste ervaring en spreekt letterlijk en figuurlijk dezelfde taal. Waardevolle inzichten krijgen rondom de markt en zakenpartners, met zo min mogelijk inspanning: dat was mijn doel toen ik RVO destijds belde.

Ik was op zoek naar diverse partners: voor de assemblage-locatie, het servicenetwerk, de lease- of verzekeringsconstructie en de distributie in Zuid-Korea. We werden daarbij gekoppeld aan Joo-won Lee, beleidsmedewerker HighTech bij de Nederlandse ambassade in Seoul. Hij heeft veel technische kennis en een industriële achtergrond, maar ook een groot netwerk in de juiste markt én ervaring met het opstellen van een marktverkenning."
Hoog kwalitatieve marktverkenning
"Joo-won heeft in korte tijd een hoog kwalitatieve marktverkenning voor ons opgesteld. Vervolgens adviseerde hij ons om de 'EV Trend'-beurs te bezoeken. Hij koppelde ons daarbij aan een aantal potentiële zakenpartners en heeft afspraken met hen ingepland. Bij die afspraken was hij ook aanwezig, wat de introductie vergemakkelijkte en het proces versnelde. Ook heel handig omdat hij Koreaans spreekt. Op dezelfde beurs heeft Joo-Won interessante persaandacht voor ons geregeld. Daarnaast hielp hij met het delen van informatie op de beurs.
Op basis daarvan werden we via via gecontacteerd door de partner die inmiddels de productie van onze Carvers doet. Op Joo-won's advies hebben we hen heel serieus genomen. Tijdens het onderhandelingstraject heeft hij ons voorzien van advies, bijvoorbeeld over het aan boord krijgen van de juiste interne stakeholders. Ik begreep daardoor hoe en op welk niveau de onderhandelingen zouden plaatsvinden. Om de kans op een akkoord te vergroten, moet iedereen binnen het bedrijf enthousiast zijn over je product – niet alleen de besluitvormers. Na wat kleine issues was de deal in januari rond."
Ambassadeur van ons product
"Joo-won is gelukkig nog altijd ambassadeur van ons product. Tijdens dezelfde 'EV Trend'-beurs participeren we daardoor dit jaar in een collectief Nederlands Paviljoen. Nu Zuid-Korea staat, willen we voet aan de grond krijgen in de Europese hoofdsteden. Duurzaamheid is daar immers ook een hot topic. Inmiddels heb ik overleg met RVO hierover.
De focus ligt vooralsnog op het vinden van distributeurs in Frankrijk en Spanje en het bezoeken van de juiste beurzen in Italië. Dat kan met korting, door gebruik te maken van de SIB-voucher. De supply chain is op orde, focus ligt nu op distributie en verkoop. Parijs, Madrid en Rome: wij zijn er klaar voor!"
Bent u ook klaar voor de volgende internationale stap? Neem contact op met RVO en krijg persoonlijk advies voor zakendoen in het buitenland.
Ook op zoek naar zakenpartners?
Ervaar het #HetNetwerkEffect in de praktijk!
- Ministerie van Buitenlandse Zaken