Impact maken met User Experience
Op grote schaal impact maken. Dat doet service designer Eva Moorman. Samen met haar team is zij verantwoordelijk voor de gebruiksvriendelijkheid van de processen, website en aanvraagportalen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). "Een verbeterslag in de customer journey kan bij RVO effect hebben op meer dan 100.000 ondernemers. Zo’n enorme impact heb ik niet eerder bij een organisatie kunnen maken."

Eva kwam per toeval bij RVO terecht. "Op dat moment was ik freelancer en op zoek naar een nieuwe klus. Het liefst bij een start-up, zoals mijn eerdere opdrachtgevers. Dat ik uiteindelijk bij de overheid terecht zou komen had ik niet verwacht. De titel van ambtenaar draagt toch het stigma saai, lui en oubollig."
Het stigma van de ambtenaar
Volgens Eva past dat stigma niet bij RVO. "Dat is ook de reden dat ik nu vast in dienst ben”, zegt ze. "Net als in het bedrijfsleven werken wij agile, met harde deadlines. Het werktempo ligt hoog, er is veel kennis en expertise aanwezig en binnen de organisatie is er een grote behoefte om te innoveren."
"Daarnaast heeft het werken bij de overheid ook zo zijn voordelen", vervolgt Eva. "RVO biedt goede arbeidsvoorwaarden en voorzieningen met betrekking tot het thuiswerken. Maar misschien nog wel belangrijker om te noemen is de werk-privé balans. Als er vervelende privéomstandigheden zijn, dan kun je dat altijd bespreken en worden de werkzaamheden opgevangen door de rest van het team."
Diversiteit in functie en opdracht
"Bij RVO maken we geen verschil in rol tussen service designers, UX en UI designers. Het valt allemaal onder 'service design'", vertelt Eva. "Het is dus een gecombineerde functie. Zo ben ik vooral gespecialiseerd in UX design en leer ik nu steeds meer op het gebied van service design en UI. Ik blijf mij ontwikkelen en dat is voor mij erg belangrijk." Naast de allround functie, maken ook de projecten het werk veelzijdig. "De ene keer werk ik aan een regeling die bekend is van het nieuws, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en de andere keer aan een kleine regeling voor dierentuinen. Hier horen uiteenlopende processen en doelgroepen bij."
Collega’s worden vrienden
Eva’s team bestaat uit klantonderzoekers, data-analisten en service designers. "Het is een jong en informeel team. Collega’s waar je óók even gezellig mee bijkletst. Veel van mijn collega’s zijn inmiddels zelfs vrienden geworden. We organiseren dan ook graag een borrel of teamuitje."
Wat kun jij doen bij RVO?
Lijkt het jou leuk om net als Eva bij RVO te werken? Bekijk de openstaande vacatures en jouw mogelijkheden op Werken bij RVO.
Vragen?
Neem contact op met het Servicepunt Werken. Dat kan via solliciterenrvo@rvo.nl.