"Met cursussen en webinars houden we onze kennis up-to-date"

Gepubliceerd op:
14 september 2022

Koppert ondersteunt klanten wereldwijd bij het telen van gezonde en veilige gewassen. Daarvoor levert het bedrijf bijzondere 'producten', namelijk levende plaagbestrijders zoals roofmijten en sluipwespen, en bestuivers zoals hommels. Brexit maakte het een stuk lastiger om deze diertjes snel en in goede conditie bij hun Britse klanten te bezorgen. Om hun kennis van de huidige douaneformaliteiten te verbreden, meldde het bedrijf zich voor het EU-Handelsprogramma. 

Gekoeld transport van Koppert Nederland

Koppert haalt de oplossingen voor land- en tuinbouwkundige uitdagingen uit de natuur zelf. Het bedrijf werkt samen met de natuur én met telers en boeren wereldwijd. Die gebruiken de producten en kennis van Koppert om het natuurlijke evenwicht in hun gewassen te herstellen.

Transport naar Groot-Brittannië is bewerkelijker

Logistiek accountbeheerder Jan van de Erve ziet er iedere dag op toe dat tientallen zendingen hun weg vinden naar meer dan 100 landen over de hele wereld. En dat is best een puzzel, vooral als ze te maken krijgen met nieuwe douane-eisen: "Een zending kan variëren van een klein doosje met insecten tot aan 30 pallets in een vliegtuig. En dat zijn geen laptops of nietmachines, maar levende producten. Als een truck vol insecten bij de grens wordt vastgehouden, dan bestaat het risico dat een groot deel het niet overleeft."

Sinds Brexit is het transport naar Groot-Brittannië volgens Van de Erve veel bewerkelijker geworden: "Het kost veel meer tijd qua papierwerk en communicatie. Gelukkig hebben we ons samen met collega's in het VK en externe partners op zo'n manier voorbereid dat alles goed is blijven gaan."

Kennis van douanezaken is essentieel

Koppert zag al aankomen dat het transport van hun producten ingewikkelder zou worden na het vertrek van Groot-Brittannië uit de EU. Voordat het zover was, bezochten betrokken medewerkers al seminars en workshops over de nieuwe douane-eisen. Daardoor werd het bedrijf niet overrompeld door Brexit, zegt Van de Erve: "We hebben geen klanten verloren. De continuïteit die we konden waarborgen in onze zendingen is iets waar we met zijn allen trots op kunnen zijn."

Het EU-Handelsprogramma ondersteunt bedrijven die geraakt zijn door Brexit. Zij krijgen tot eind 2023 de kans om op kosten van het programma – zonder verplichtingen – nieuwe en bestaande afzetmarkten te ontwikkelen. Zo kunnen deelnemers op internationale vakbeurzen staan, of meegaan op handelsmissies. Daarnaast kunnen zij netwerken en kennisdelen in een besloten community. Het aanbod van trainingen en opleidingen biedt hen de mogelijkheid om hun  exportkennis te vergroten. Het EU-Handelsprogramma wordt gefinancierd door de Europese Unie.

Jan van de Erve, transportation manager Koppert Nederland

Logistiek accountbeheerder Jan van de Erve

In het verlengde van de inspanningen die het bedrijf deed om zich voor te bereiden op Brexit, heeft Koppert zich ook aangemeld voor het EU-Handelsprogramma. Via het programma wil Van de Erve graag de kennis van het bedrijf verbreden en verdiepen: "Vooral praktische kennis over douanezaken blijft voor ons belangrijk. Zo hebben we ons inmiddels ingeschreven voor een webinar met betrekking tot Incoterms. Deze standaard leveringsvoorwaarden kunnen cruciaal zijn bij claims rondom internationaal transport."

Trainingen zijn meestal erg kostbaar, maar medewerkers van Koppert kunnen nu verschillende e-learnings, cursussen en webinars volgen op kosten van het EU-Handelsprogramma. Daarnaast heeft het bedrijf de mogelijkheid om deel te nemen aan onder andere internationale vakbeurzen, handelsmissies en netwerkactiviteiten. Alle reden dus voor Koppert – en voor andere bedrijven – om zich aan te melden voor het programma.

Verleg ook uw grenzen met het EU-Handelsprogramma

Raakt Brexit ook uw bedrijf? Bekijk dan hoe u zonder extra kosten uw grenzen kunt verleggen met het EU-Handelsprogramma. Check op www.rvo.nl/eu-handelsprogramma hoe u in aanmerking komt.

In opdracht van:
  • Europese Unie (gefinancierd door)
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Bent u tevreden over deze pagina?