"MRA-E helpt om proces laadinfrastructuur te versnellen"
Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto’s elektrisch: dat is één van de afspraken uit het Klimaatakkoord. MRA-Elektrisch (MRA-E) en gemeente Almere werken samen om te voldoen aan de groeiende behoefte aan laadpalen. En dat is een succes. Dankzij de afspraken tussen beide partijen verlopen werkprocessen efficiënter.

Almere verwacht in 2022 twee zonneweides te hebben, waarmee de laadpalen straks lokale, groene stroom krijgen. Daar is de gemeente blij mee, zegt Jan Nabers. Nabers is bij de gemeente Almere onder meer verantwoordelijk voor de aanleg van de infrastructuur voor elektrisch vervoer.
Sneller plaatsen
Nabers: "Dit jaar krijgen we waarschijnlijk vijfhonderd aanvragen voor laadpalen. Vorig jaar waren dat er nog driehonderd. De snelheid van aanvraag tot plaatsing moet omhoog: gemiddeld duurt dat nu 180 dagen. De expertise van MRA-E helpt enorm om allerlei processen te versnellen."
Nationale Agenda Laadinfrastructuur
Projectbureau MRA-E begon in 2012 'met vijf auto’s en zes laadpalen', maar adviseert nu in totaal 79 gemeenten, waaronder Almere. Overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht werken als regio Noordwest binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) aan het stimuleren van elektrisch vervoer. De gemeente Almere is sinds de start enthousiast en aangesloten als partner. MRA-E denkt mee over de planning en adviseert over het versnellen van de plaatsing van laadpalen.
Eén kaart met laadlocaties
De gemeente Almere maakt gebruik van een portal waarbij het merendeel van de gemeenten in provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht is aangesloten. In dat portal is in een oogopslag te zien in welke fase bepaalde projecten zich bevinden en welke partij bepaalde taken moet uitvoeren.
Ook heeft Almere één plankaart met mogelijke locaties waar een laadpaal kan komen. Per locatie staat relevante informatie vermeld, zoals de aanwezigheid van kabels en leidingen. Door het toenemende aantal aanvragen liep het begin dit jaar niet lekker, zegt Nabers. "Toen hebben we het proces opgeknipt in opvolgende stappen. Eerst de aanvragen, dan de infrastructuur en vervolgens de aanleg. Op advies van MRA-E."
Kennis delen
De twee zonneweiden krijg Almere mede dankzij de aanbesteding van MRA-E, die werd gewonnen door Total. Zonder die aanbesteding was ons dat niet gelukt, zegt projectmanager Anke Delfos van de gemeente Almere. "Het gaat om slechts acht hectare. Normaal gesproken gaat niemand hard lopen voor zo’n klus."
Het is de bedoeling dat er jaarlijks 4 hectare zonneweide bij komt voor de laadinfrastructuur. Delfos: "Bij mijn weten lopen we binnen MRA-E hiermee voorop. Als het over twee jaar allemaal goed loopt, zullen we die kennis delen met andere gemeenten."
Rol RVO
Om straks overal, makkelijk en slim te kunnen laden is een goede laadinfrastructuur nodig. De NAL omvat de gemaakte afspraken en activiteiten op dit punt. De partijen binnen de NAL, waaronder RVO, ondersteunen de zes samenwerkingsregio’s met het lokaal (door)ontwikkelen van een toereikende en toekomstbestendige laadinfrastructuur.
Meer weten?
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat