"Nederland en Zweden kunnen veel van elkaar leren"
Ga je ondernemen in Zweden? Dan is het heel verstandig om je goed voor te bereiden op een andere cultuur, vertelt ervaringsdeskundige Manuel Harmsen. Hij is Senior Business Development adviseur bij LOGEX en werkt al 6 jaar in Zweden. Hij schakelde de hulp in van RVO en het buitenlandnetwerk.

Hoewel Zweden een hoogontwikkelde markt is, staat het land zeker open voor Nederlandse expertise. Bijvoorbeeld op het gebied van veilige digitalisering, energietransitie en life sciences & health. Thema’s waar de ambassade ook de focus op legt.
Vliegende start
Manuel voerde voor het bedrijf de eerste marktoriëntatie uit. Marktrapporten over kansen in de zorgsector in Scandinavië kwamen daarbij goed van pas.
Bij die oriëntatie paste ook deelname aan een handelsmissie. De Taskforce Healthcare (TFHC) organiseerde een handelsmissie in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Stockholm en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De missie was een vliegende start voor Manuel en hij legde de eerste contacten. Uiteraard begon daarna pas het echte werk.
Onderschat de opstartfase niet!
Manuel vertelt dat hij de opstartfase desondanks toch heeft onderschat. Kennis en relaties opbouwen in een nieuwe markt kost ontzettend veel tijd, legt hij uit. "De eerste 2,5 jaar ben ik intensief bezig geweest om verder marktonderzoek te doen en om lokale partners te leren kennen. Daarbij was het doorgronden van een nieuwe cultuur best pittig."
Hij vertelt hoe de Zweedse cultuur verschilt van de Nederlandse. De Zweden zijn volgens hem erg vriendelijk en bereid om contact te leggen en informatie te delen. "Maar daadwerkelijk zakendoen is een ander verhaal", zegt Manuel. "Over het algemeen is een Zweed veel minder direct dan Nederlanders. Het kan daardoor lang duren tot je tot de kern van het probleem komt in een discussie. Daarnaast wordt er ontzettend veel overlegd voordat er iets besloten wordt."
De waarde van kennis en lokale partners
"Een succesvolle marktintroductie valt of staat bij een juiste vertaling'', zegt Manuel. Hij bedoelt niet alleen dat je website dan in het Zweeds moet zijn. Minstens zo belangrijk is een goede vertaling van de waarde en missie van je bedrijf naar de lokale markt, legt hij uit. Dat betekent grondige kennis van de taal, de cultuur en de markt.
Manuel: "Zoek een lokale partner die je kan helpen met deze vertaling en een marktintroductie. Het is een te grote uitdaging om dat helemaal zelf te doen. In de startfase kunnen de ambassade en de Dutch Chamber je helpen om een netwerk op te bouwen.'"
Een perfecte match
Intussen heeft LOGEX vaste grond onder de voeten gekregen in Zweden. Het land is al jaren een voorloper op het gebied van kwaliteitsregisters, vertelt Manuel, en wordt internationaal geprezen om de hoge kwaliteit van zorg.
Manuel: "Een voordeel voor Nederland is dat we later zijn gestart en we daardoor nieuwere methodes en technieken konden toepassen. Daar is in Zweden behoefte aan. De groei van de zorguitgaven gaat sneller dan de groei van het Bruto Binnenlands Product. Nederland en Zweden kunnen veel van elkaar leren. Een perfecte match voor LOGEX dus!"
Ook interesse in úw zakelijke kansen in Zweden?
Op onze landenpagina voor Zweden vindt u meer informatie over uw zakelijke kansen in Zweden.
Of neem contact op met ons. Samen bekijken we hoe wij - met hulp van het buitenlandnetwerk - u kunnen helpen met uw zakelijke plannen in Zweden.