"Onze app maakt onderwijs toegankelijk in Irak"
Shapol Majid heeft een droom: hét e-learningplatform van het Midden-Oosten en Noord-Afrika ontwikkelen. “Om zo met honderden, uiteenlopende opleidingen miljoenen jongeren toegang te bieden tot onderwijs en kennis.” Het begin is er, in het najaar lanceert zij haar Mamosa-app.

Toen Shapol een jaar of 3 geleden besloot om haar lingeriemerk Khanem lokaal, in Irak, te laten produceren, merkte ze dat de jongeren in de regio onvoldoende opgeleid waren. Modeopleidingen waren er bijvoorbeeld niet meer door de jaren van oorlog. Als pilot ontwikkelde ze zelf een opleiding. Met succes. Er meldden zich 475 jongeren voor de 45 beschikbare plekken. Shapol wil meer mensen kunnen helpen en zo ontstond het idee voor een e-learning.

Shapol Majid (tweede van links)
Betere toegang tot onderwijs
“De SBIR-oproep ‘Betere toegang gezondheidszorg en onderwijs Midden-Oosten en Noord-Afrika’ kwam precies op het juiste moment”, vertelt Shapol. “Fase 1 bood ons de kans om te onderzoeken of de ontwikkeling van een e-learning technisch, organisatorisch en financieel haalbaar zou zijn. Dat kon ik professioneel aanpakken dankzij de subsidie.”
Het onderzoek leverde interessante inzichten op. Shapol: “Er zijn in Irak weinig mensen met een laptop of bankrekening; wel heeft bijna iedereen een mobiele telefoon met goed internet. Een e-learningapp met diverse mogelijkheden om mobiel te betalen sluit daarbij mooi aan.”
Een ander onderdeel van het onderzoek richtte zich op mogelijke samenwerkingen met lokale organisaties. "We polsten de interesse van middelbare beroepsopleidingen en vroegen hen om input voor de inhoud van onze opleidingen", zegt Shapol. "Daarnaast maakten we plannen met bedrijven om hun jonge werknemers verder te helpen met opleidingen over bijvoorbeeld Excel."
App ontwikkelen
Met de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek ging de Mamosa-app door naar fase 2 van de SBIR-oproep. Shapol ging aan de slag met de app. “In januari zijn we gestart en in juni was ik in Irak om de app te laten testen. De app is positief ontvangen. In het najaar gaan we live met een aanbod van 6 opleidingen. Zodra we live zijn, gaan we weer in gesprek met het Irakese ministerie van Arbeid en Sociale Zaken voor accreditatie voor onze opleidingen.”
De steun vanuit SBIR bracht haar op meerdere manieren verder. Shapol: “Dankzij de financiële steun maakten we kwalitatief goede cursussen met mooie video’s. We zetten de expertise in van andere e-learningbedrijven. Daarnaast kregen we waardevolle de feedback en tips van RVO. Tot slot leerden we andere ondernemers kennen die mogelijk interessante partners zijn.”
Volwaardige opleidingen

De opleidingen zijn er in 3 talen.
In Mamosa, dat onderwijzer of begeleider betekent in het Koerdisch, kun je zelf je volwaardige opleiding samenstellen. Vooralsnog zijn er naaiopleidingen te volgen op verschillende niveaus en is er een cursus Photoshop.
De opleidingen zijn in begrijpelijke taal in het Engels, Arabisch of Koerdisch. “Na het afronden van een opleiding ontvang je een certificaat en krijg je toegang tot de bijbehorende Bazaar”, vertelt Shapol. “Dat is een soort Google Maps waar je zichtbaarheid krijgt en dat helpt de ondernemer zijn producten te verkopen. We helpen deelnemers na hun opleiding dus direct verder met hun business.”