Zo verstoort Pacha de Cacao de internationale cacao-industrie
Wist je dat ongeveer 70 procent van de cacaovrucht niet wordt gebruikt? Marika van Santvoort zet met haar innovatieve bedrijf Pacha de Cacao duurzame cacaoproducten internationaal op de kaart. Het bijzondere? Er zit geen chocolade in.

Voor de grote cacaoverwerkers zijn alleen de bonen van de cacaovrucht van waarde. Maar food-scale-up Pacha de Cacao ziet meerwaarde in het vruchtvlees van de cacaovrucht. Ze persen er sap uit en bieden het aan als verfrissend drankje. Oprichter en CEO Marika van Santvoort werkt hiervoor samen met boeren in Ecuador.
Een ingewikkelde industrie
Marika richtte Pacha de Cacao in 2020 op en bracht in 2021 het eerste cacaosap op de markt. Toch liep ze al jaren rond met het idee om iets innovatiefs te doen in de cacao-industrie. Toen ze na haar studie in Kameroen woonde, stonden er op haar erf ook 2 cacaobomen. Dat was haar eerste kennismaking met de cacaovrucht.
Terug in Nederland, verdiepte Marika zich verder in de distributieketen van cacao en richtte een consultancybureau op om bedrijven in die keten te adviseren. Maar in dit advieswerk miste ze het ondernemerschap. Samen met een businesspartner ging ze daarom in Zuid-Amerika op zoek naar bijzondere, hoogwaardige cacao met een goed verhaal. "We importeerden het naar Amsterdam en verkochten het aan chocolademakers, voor eerlijke prijzen die los staan van de commoditymarkten", vertelt Marika. Op deze manier werden de boeren goed beloond voor hun harde werk.
Van cacaopulp naar cacaosap
Pacha de Cacao werkt samen met coöperaties in Ecuador, die alleen de cacaobonen verkopen. Zij brengen de cacaovruchten na de oogst razendsnel naar de cacaosapfabriek om het vruchtvlees en de bonen van elkaar te scheiden, want het vruchtvlees vergaat snel. De bonen gaan daarna terug naar de coöperaties en het vruchtvlees blijft in de fabriek om er sap van te maken. Dat sap gaat vervolgens naar Nederland, waar het wordt gebotteld.
Een eerlijkere en duurzamere keten
Het doel van Pacha de Cacao is om de industrie eerlijker en duurzamer te maken. "Door de reststromen te gebruiken, kunnen we het inkomen van cacaoboeren verhogen. We geloven dat als boeren een hoger inkomen krijgen, ze anders gaan investeren in hun omgeving, in de natuur en in bomen."
Daarnaast wil het bedrijf zijn afzetmarkt internationaal uitbreiden. De Verenigde Staten heeft hierbij de grootste potentie.
Next stop: The United States
Marika is van plan haar onderneming snel internationaal uit te rollen. "Het is mijn bedoeling om van Pacha de Cacao een internationaal merk te maken. Het werkt pas écht goed vanaf een bepaald volume. Ik verwacht dat ik dat kan vinden in de Verenigde Staten. De markt is daar vele malen groter."
De keuze voor de Verenigde Staten is geen toeval. Ze bouwde de afgelopen jaren een stevig netwerk aan kleine distributeurs en retailers op. "Er is nu al interesse vanuit deze partijen", vertelt ze. "Ook zijn de logistieke kosten vanuit Ecuador naar de VS lager."
Hoe vind je de juiste financiering?
Voor nu is Marika nog vooral bezig met onderzoek. Hoe kan ze de Amerikaanse klanten het beste bereiken, en wat is daarvoor nodig? Het grootste gedeelte van de financiering komt binnen via zogenaamde Angel Investors. "Ik had gedacht dat de investeringen vooral uit mijn warme netwerk in de cacao-industrie zouden komen, maar dat was niet zo."
Ze gaat tegenwoordig ook het gesprek aan met investeerders in de retail, distributie, sales en logistiek. Deze gesprekken zijn essentieel voor haar bedrijf. Een samenwerking met een investeerder gaat voor Marika namelijk om meer dan alleen geld. Het helpt ook om kosten te besparen, kennis te vergaren en je netwerk uit te breiden.
Als je weet wat je nodig hebt, kan RVO je snel aan de juiste mensen met specialistische kennis voorstellen.
Hulp van de RVO
Pacha de Cacao krijgt veel hulp van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Marika: "Als je weet wat je nodig hebt, kunnen zij je snel aan de juiste mensen met specialistische kennis voorstellen. Denk bijvoorbeeld aan coaches en octrooirechtspecialisten."
RVO helpt Pacha de Cacao ook bij het aanvragen van subsidies voor hun plannen. Bijvoorbeeld met SIB (Support International Business) voor individuele beursdeelname. Marika zet deze subsidie in om naar een aantal beurzen in de Verenigde Staten te gaan en daar de producten te testen.
Ook kreeg zij hulp van RVO bij het aanvragen van de regelingen VroegeFaseFinanciering (VFF) en Dutch Trade and Investment Fund (DTIF). "Het merendeel moet komen uit de private financieringsmarkt, maar RVO kan mogelijk de gaten opvullen en specifieke activiteiten ondersteunen die onze groei mogelijk gaan maken."
Tot slot maakt Marika gebruik van de kennis van de RVO landenadviseurs over zakendoen in de VS en Zuid-Amerika.
Tips van Marika
Wil jij ook een internationaal bedrijf opbouwen zoals Pacha de Cacao? Marika geeft je een aantal tips:
Tip 1: Wees creatief
"Met een goed idee dat zichzelf heeft bewezen in de markt, kun je veel ook op een creatieve low-budget manier doen. Ik werk zelf graag met hogescholen en universiteiten op het gebied van branding, design en marketing. Ook neem ik veel stagiairs aan, die ik vervolgens soms een baan aanbied."
Tip 2: Besteed uit en leer van specialisten
"Zorg dat je alle skills die je nodig hebt in huis haalt. Ik heb adviseurs op allerlei gebieden en ze helpen mij met raad en daad. Ook werken we naast ons vaste kernteam met een flexibele schil freelancers. Design is voor ons bijvoorbeeld heel belangrijk. Je moet een sterk, herkenbaar merk hebben. Dat vergroot je kans op succes. Daarom hebben we een designbureau en merkstrateeg aangehaakt om ons verhaal om te zetten in beeld."
Tips 3: Bouw relaties op met partners die dezelfde soort belangen hebben
"Ik wil graag gelijkwaardige relaties aangaan met bedrijven die lokale en duurzame ondernemers als Pacha de Cacao willen promoten. Ik geloof in relaties gebaseerd op wederzijds belang en visie. Die zijn steviger en duren langer."
Meer weten?
Wil je meer informatie over internationaal ondernemen? Neem dan contact op met onze adviseurs, zij helpen je graag verder met je exportambities.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken