"De vraag naar batterijsystemen zal alleen maar groeien"

Gepubliceerd op:
14 juni 2024

In de toekomst zijn er steeds meer elektrische auto’s en dus ook batterijen nodig. Dit betekent ook: meer gerecyclede en hergebruikte batterijen. Nederlandse bedrijven kunnen daarin nog groeien op de wereldwijde batterijmarkt. Met duurzaamheid en circulariteit voorop. Dit blijkt uit de monitor over verdienmogelijkheden in de Nederlandse elektrisch vervoer sector. Deze verschijnt eens in de 2 jaar.

Hergebruikt materiaal

Auto’s met verbrandingsmotoren mogen over ruim 10 jaar niet meer gemaakt worden. Europa zet daarom vol in de productie van batterijen. De vorig jaar aangenomen EU-‘batterijenwet’ stelt scherpe eisen aan de productie van batterijen. Ze moeten langer meegaan, duurzamer zijn, en beter geschikt zijn voor hergebruik. Vanaf 1 januari 2030 moeten ze een minimumpercentage hergebruikte materialen uit afgedankte batterijen bevatten.

2e leven

Recycling van de materialen in batterijen moet in Nederland nog van de grond komen.  Wel worden auto-batterijen al tweedehands hergebruikt. Hierbij krijgen de batterijen een 2e leven, zonder ze eerst uit elkaar te hoeven halen. Als de batterij van een elektrisch voertuig als leeg wordt beschouwd, kan er nog 60 tot 80% van de capaciteit over zijn. Deze batterijen zijn te verzamelen en samenvoegen tot batterij-energieopslagsystemen bij zonnepanelen of een windmolen.

Nog 10 jaar

Zo biedt EcarAccu in Zwaag opslagsystemen in kleine containers en een 45 kVa mobiele batterij in een aanhangwagen. Deze wordt bijvoorbeeld ingezet voor evenementen en bouwplaatsen. “We gebruiken vooral batterijen uit auto’s die heel weinig kilometers hebben of praktisch nieuw zijn”, vertelt manager Nick Lommers. “Het gaat bijvoorbeeld om auto’s uit crash tests of zogenoemde recalls. Dat zijn auto’s die vanwege een constructiefout in de fabriek uit de markt worden gehaald. De batterijen van die wagens kunnen nog zeker 10 jaar worden gebruikt.”

Voorsprong

Lommers: “Nederland loopt voorop met de klimaatdoelstellingen. Als ondernemers springen we daar allemaal op in. Vanaf 2025 komen er emissieloze zones waar ook bouwbedrijven aan moeten voldoen. Al het bouwmaterieel wordt straks elektrisch aangedreven en voldoende opgeladen. De vraag naar systemen zal dan alleen maar groeien en richting 2030 nog verder toenemen. Andere Europese landen gaan volgen, waardoor vraag naar Nederlandse producten ontstaat. Want waarom zouden die landen het wiel uitvinden als wij de oplossingen al hebben? Buitenlandse bedrijven gaan ook systemen bouwen, maar wij hebben dan nog steeds een voorsprong.”

Lees meer

Sinds 2015 verschijnt tweejaarlijks een monitor over het verdienpotentieel van de sector elektrisch vervoer (EV) in Nederland

Bent u tevreden over deze pagina?