Project Match2Work brengt bedrijven en studenten in contact

Gepubliceerd op:
25 november 2019

Ondernemerschap en ondernemendheid zijn belangrijke vaardigheden die jongeren het liefst al jong moeten leren. Maar vind daar nog maar eens een gaatje voor in het toch al bomvolle onderwijsprogramma van scholen. "Je hebt hiervoor de juiste materialen, mindset en netwerk nodig", weet oud-docent voor het voortgezet onderwijs, Sylvia Bakker.

Het project Match2Work van haar bedrijf ProDiCo koppelt bedrijven, die leerlingen willen betrekken bij een casus, aan scholen en docenten die ondernemerschap en ondernemendheid een plek willen geven in het lesprogramma. Dat kan al vanaf 8 lesuren, maar het kan ook worden uitgebreid tot profielwerkstuk.

Bakker, die al jaren bezig is om ondernemerschap de klas in te krijgen, zag dat het zowel voor scholen als ondernemers moeilijk is om elkaar te vinden. "Bedrijven vinden het moeilijk om in contact te komen met het onderwijs. Docenten aan de andere kant hebben vaak het gevoel dat zij vast zitten in het curriculum. Door de docenten ervaring te laten opdoen met het ontwerpen en uitvoeren van een project en het contact met het bedrijfsleven wordt de drempel aanzienlijk verlaagd om met ondernemerschapsonderwijs aan de slag te gaan. Na het project worden er vaker verdere vormen van samenwerking met bedrijven aangegaan in de vorm van stages, gastlessen of een ander project."

Win-win-win-situatie

Deze samenwerking tussen ondernemers, docenten en leerlingen levert volgens Bakker een win-win-winsituatie op. "Het belangrijkste is dat er actuele kennis uit het bedrijfsleven in het onderwijs komt. En ondernemers komen vroeg in contact met leerlingen, wat belangrijk is als ze straks in hun eigen omgeving willen gaan werken."

Deelnemer André Hundman van Vitasys: "Ik vind het maatschappelijk van belang om iets te doen voor het onderwijs. En het levert mooie input: we hebben een case over circulaire laptops ingebracht, waar leerlingen over meedachten."

Jongeren ontdekken wat ze leuk vinden

Een ander winstpunt is dat docenten hun leerlingen binnen het bestaande curriculum meer vrijheid kunnen geven om een eigen weg te kiezen. "Leerlingen kunnen echt ontdekken wat zij leuk vinden, omdat ze meedenken met het bedrijf en alle functies zien", weet Bakker.

"We hadden bijvoorbeeld laatst een casus van een laboratorium waarvoor de leerlingen een marketingplan moesten maken. Die leerlingen vonden echter het labwerk zo leuk, dat ze uiteindelijk dat zijn gaan doen." Voor het betrokken bedrijf is dat ook mooi, want zij leren wat jongeren boeit en hoe je hen aan je bindt.

Meer lezen over Match2Work?

Het project kreeg een bijdrage vanuit het O2LAB-programma voor verdere uitrol naar andere regio’s in Nederland. In totaal hebben 12 nieuwe scholen kennisgemaakt met deze aanpak om ondernemendheid een plek te geven in het lesprogramma. De scholen waren erg enthousiast en dat gold ook voor de ruim 500 leerlingen en 63 bedrijven die meededen. Lees meer over de resultaten en ervaringen in het eindverslag.

Bent u ondernemer en wilt u in contact komen met docenten en leerlingen/studenten in uw regio? Neem dan contact op met Sylvia Bakker.

Ook aan de slag met ondernemend onderwijs

Wilt u net als project Match2Work ook actief bezig met ondernemerschapsonderwijs? Lees dan meer over het O2LAB-programma.

Vragen over O2LAB?

Neem contact met ons op

Bent u tevreden over deze pagina?