"Studenten komen tot bloei door praktijkopdrachten"

Gepubliceerd op:
22 oktober 2021

Een ondernemer met een onderwijshart. Zo kun je medeoprichter Frank Cuijpers van Branding agency DeltaZuid in Waalre het beste typeren. Zijn bedrijf biedt al meer dan 12 jaar stageplekken aan mbo-, hbo- en wo-studenten die eerst moeten solliciteren. "Zo ontstaat de juiste match."

DeltaZuid helpt betekenisvolle bedrijven bij merkidentiteit- en positioneringsvraagstukken. "Om diezelfde reden investeren we in de volgende generatie. We maken het voor hen mogelijk om bij ons alles te leren over een betekenisvolle merkontwikkeling. Stagiaires krijgen hier geen huishoudelijke taakjes, maar werken aan echte opdrachten en leren zo belangrijke vaardigheden. Ze krijgen tijdens het sollicitatiegesprek en het werk inzicht in het DNA van onze onderneming. Maar ook in wie ze zelf zijn, waar ze nu én in de toekomst willen staan", legt Cuijpers uit.

Aanwinst onderneming

Volgens Cuijpers is een ondernemende werknemer een aanwinst voor je onderneming. "Ze voegen actie en daadkracht toe. Ieder bedrijf heeft er wat aan als het personeel meedenkt en als het zo het ondernemend talent benut. Zo legde ik een student uit hoe wij een ID-Scan-rapport analyseren. Een dag later komt ze naar mij toe om te zeggen dat ze meteen maar een procesbeschrijving heeft gemaakt, want dat is handig voor de volgende keer. Ik haal veel inspiratie uit het contact met de nieuwe generatie studenten. Tegelijkertijd leer ik over nieuwe ontwikkelingen. Onlangs introduceerde een student een nieuwe brainstormtechniek, die we nu bij merkstrategiesessies gebruiken."

Invloed op het lesprogramma

Cuijpers geeft gastlessen op de Fontys Hogescholen en maakt zich ook sterk voor het vernieuwen van onderwijs. Zo is hij al 8 jaar lid van de Adviesraad van Avans Hogeschool. "Elk kwartaal komen docenten, studenten en bedrijfsleven samen om kritisch naar de aansluiting tussen onderwijs en onderneming te kijken. Is de kwaliteit van het onderwijs voldoende? Leveren stagiaires wat ze moeten leveren? Wij adviseerden Avans om bij de opleiding Business Innovation af te stappen van de traditionele afstudeerscriptie. In het bedrijfsleven moet je ook niet met dikke rapporten komen, dus waarom moeten studenten dat wel? Beter is om ze een aantal producten te laten opleveren die samen een eindproduct vormen. Denk aan een infographic, een landingspagina van een website, een softwareapp. Avans heeft dit opgepakt. Zo zie je dat je als buitenstaander toch echt invloed kunt hebben op het lesprogramma."

Feeling met ondernemerschap

Daarnaast heeft Cuijpers meegewerkt aan een MKB ID-project waarin studenten van onder meer Avans hebben 4 mkb-bedrijven geholpen hun duurzame ambities door te vertalen in hun bedrijf en medewerkers in deze verandering mee te nemen. Cuijpers: "Zo krijgen ze 'feeling met het ondernemerschap'. We vroegen de studenten een ID-Quickscan bij deze bedrijven af te nemen en op basis daarvan ontwikkelden ze een SDG-workshop. Deze hebben ze vervolgens zelf bij deze bedrijven gehouden."

Laat ze in gesprek gaan met relaties

Cuijpers benadrukt: "Geef stagiairs dus geen fake projecten, maar laat ze in jouw bedrijf aan projecten werken die goed bij hun persoonlijke leerdoelen aansluiten. Maak ze onderdeel van het team, laat ze in gesprek gaan met klanten en relaties en leer ze om met feedback om te gaan. Daarmee doen ze vaardigheden op die ze niet op school leren. Zo loopt een stagiair bij ons mee met de gesprekken met nieuwe klanten en maakt hij gespreksverslagen om te leren hoe dat soort gesprekken verlopen. Na een paar keer meelopen, kan hij zelf dat gesprek voeren. Je ziet deze studenten door dit soort praktijkopdrachten tot bloei komen."

Eén onderwijsloket

De ondernemer met het onderwijshart heeft nog wel één prangende wens: "Het zou fijn zijn als er één accountmanagementteam is of één onderwijsloket waar je als bedrijf met al je vragen terecht kan. Nu haken veel ondernemers nog af, omdat ze niet weten bij wie of welke opleiding ze voor stages of samenwerkingsprojecten terechtkunnen. Daar zie ik dus een duidelijke taak voor de onderwijsinstellingen."

Daarnaast zou hij willen zeggen: "Ondernemers, geef niet te snel op. De koppeling tussen onderwijs en de wereld 'daarbuiten' is eigenlijk onmisbaar voor studenten en bedrijf. Dat is niet altijd te vertalen in nieuwe business, maar mensen zijn het kapitaal van je bedrijf. Daarvan word je alleen maar beter. Een andere tip: zorg voor goed contact met een onderwijsinstelling waarmee je persoonlijk al veel affiniteit hebt. Dan spreek je dezelfde taal."

Vragen over O2LAB?

Neem contact met ons op

Bent u tevreden over deze pagina?