Was Rusland jouw grootste afzetmarkt; wat doe je dan als ondernemer?

Gepubliceerd op:
4 april 2022
Laatst gecontroleerd op:
12 april 2022

Na de Russische inval in Oekraïne stelde de EU-sancties in. Die sancties hebben een grote impact op Nederlandse ondernemers die zakendoen met Rusland. Roeland Winkel, mededirecteur van kwekerij Bloemen van Winkel in Opheusden, verliest een groot gedeelte van zijn klanten door de Ruslandsancties. Tegen welke problemen loopt hij aan? En zijn er alternatieven?

Rusland en Oekraïne als grootste afzetmarkten

Het familiebedrijf Bloemen van Winkel is gespecialiseerd in het kweken van riddersporen en pioenrozen. Al jarenlang gaat een groot gedeelte van de productie naar Rusland. Daarnaast verkoopt hij ook nog aan Oekraïense klanten. Roeland: "Dit betekent dus dat dat een flink stuk van mijn afzet wegvalt."

De Russische bloemenmarkt was een erg interessante markt voor de kwekerij. Roeland: "In Rusland kun je niet aan komen zetten met een klein roosje. Je geeft meteen de mooiste bloem die er is. Ze vragen om hoge kwaliteit en betalen er ook goed voor. Je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je niet aan de goed betalende klant levert."

Om het risico wat te spreiden heeft het bedrijf het afgelopen najaar al andere keuzes gemaakt. Ze verkochten een gedeelte van de productie voor een lagere prijs aan een Engelse retailer en aan een Nederlandse exporteur die naar de Verenigde Staten exporteert.

Afspraken verlopen anders

Roeland maakt ieder najaar afspraken voor het volgende jaar met zijn klanten, over de aantallen en de prijs. Als de kwaliteit is zoals afgesproken, moet de klant de afspraken nakomen. Roeland: "Maar als een land in oorlog is, verlopen die afspraken wel anders."

Roeland kijkt met een dubbel gevoel naar de sancties: "Het leed dat wij hebben is alleen maar financieel. Het leed van de mensen in Oekraïne is natuurlijk veel groter. En ik denk dat de sancties ook wel werken, omdat ze de Russische economie hard raken. De koers van de roebel is enorm gedaald."

Het contact met zijn Russische klanten verloopt nu moeizaam. De meesten nemen de telefoon niet meer op, vertelt hij. Een aantal zegt dat het wel goed komt en vraagt hem de productie voor hen te bewaren. Dat de Oekraïense klanten de afspraken niet kunnen nakomen, is volkomen begrijpelijk. Roeland: "Ik weet van een Oekraïense klant dat zijn koeling kapot is geschoten."

Alternatieve afzetmarkten

Vanaf mei gaat de productie normaal gesproken van start voor Bloemen van Winkel. Roeland wil niet afwachten en is inmiddels al op zoek naar alternatieve afzetmarkten. Veel landen in Europa vieren op 8 mei Moederdag. In Rusland wordt het pas in november gevierd. Het is een belangrijke bloemendag. Roeland: "We proberen nu een gedeelte van de productie te vervroegen, zodat we dit jaar voor 8 mei ook al wat kunnen verkopen." Verder probeert hij ook in contact te komen met Nederlandse exporteurs die zich richten op de Verenigde Staten.

Dit blijkt nog niet zo eenvoudig. Roeland: "Je probeert zoveel mogelijk je verlies te beperken door meer aan andere klanten aan te bieden. Maar wij zijn niet de enige kweker die op Oost-Europa is georiënteerd."

In één keer alle afzet verplaatsen naar West-Europa of de Verenigde Staten is niet mogelijk. Roeland: "De aantallen die zij afnemen zijn veel lager dan wat Russische klanten normaal gesproken afnemen. Die bestellen gerust 100.000 bloemen per week. De Amerikaanse klanten bestellen 5.000 à 6.000 bloemen per week."

RVO denkt met u mee

Marieke van der Wilk, Business Development Coördinator, is met Roeland in gesprek om hem vanuit de RVO-dienstverlening te ondersteunen bij het zoeken naar alternatieve markten.

Zit u in een vergelijkbare situatie als Roeland? Voor ondernemers die getroffen worden door de sancties tegen Rusland, biedt RVO hulp. Dit doen we op verschillende manieren:

Vragen over de situatie Oekraïne en Rusland?

Onze adviseurs helpen u graag!

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?