"We zijn er zijn voor Quooker: voor, tijdens en na hun Italiaanse marktintroductie"

Gepubliceerd op:
6 mei 2021
Laatst gecontroleerd op:
26 januari 2022

Kristina van der Veer werkte bij het consulaat-generaal in Milaan als handelsmedewerker op de economische afdeling toen zij werd benaderd door Quooker. Hun vraag was duidelijk: is de markt in Italië geschikt voor ons product? Zij ondersteunde het bedrijf bij hun Italiaanse marktverkenning en de voorbereiding op hun marktintroductie. Daarmee kon Quooker #hetNetwerkEffect in de praktijk ervaren.

Geen aparte werelden

Kristina: "Ik ben van oorsprong Nederlandse. Na 30 jaar wonen en werken in Italië weet ik gelukkig veel over de Italiaanse markt en kan ik ondernemers goed adviseren. Op het consulaat-generaal werken overigens niet alleen Nederlanders, ook Italianen. Iedereen hier heeft lokale marktkennis." Of een ondernemer terechtkomt bij het consulaat-generaal in Milaan of de ambassade in Rome maakt eigenlijk niet uit, zo benadrukt Kristina. "Zowel de ambassade als het consulaat-generaal hebben een economische afdeling, waar ondernemers terechtkunnen. We werken heel nauw samen; het zijn zeker geen aparte werelden."

Ontdek #hetNetwerkEffect van RVO

Een ondernemersvraag wordt door RVO dan ook vaak uitgezet bij zowel de ambassade als het consulaat-generaal. Soms geldt, dat ondernemers in specifieke sectoren beter door één van hen bediend kunnen worden. In overleg wordt vervolgens afgestemd welke medewerker het best matcht met de wens van de ondernemer. Kristina: "Quooker heeft de meeste potentie in Noord-Italië, het meer welvarende deel van het land. Om die reden was het logisch dat Robbert met het consulaat-generaal in Milaan schakelde."

Uitgebreid markt- en concurrentieonderzoek

Wanneer een ondernemer plannen heeft om hier zaken te doen, start die meestal met een telefonische intake door RVO. Soms weet een ondernemer de weg naar het consulaat-generaal zelfstandig te vinden. Dat was bij Robbert Cohen de Lara van Quooker het geval. Kristina: "Hij wilde weten hoe groot de Italiaanse markt is. En of er genoeg kansen liggen om een eventuele vestiging te verantwoorden. Ik heb om die reden een marktverkenning verricht. Zoals rondom de waterkwaliteit en het gebruik van water uit de kraan versus water uit petflessen.

Ook heb ik gekeken naar de belangrijkste trends rondom waterverbruik. De conclusie was dat water veel in plastic flessen verkocht wordt, terwijl de Italiaanse drinkwaterkwaliteit goed genoeg is. Ook heb ik advies gegeven over de industriële clusters in Italië. Zo zitten vooral in Noordoost-Italië veel keukenfabrikanten, wat dit deel van het land extra interessant maakt voor Quooker. Italiaanse keukens gaan de hele wereld over."

Lees hoe Quooker start met export naar Italië

Interessante regelingen en gesprekken

"Daarnaast heb ik concurrentieonderzoek gedaan. Zo heb ik gekeken welke kranenleveranciers actief zijn in Italië en of er al een soortgelijk product op de Italiaanse markt aanwezig is. Dat bleek zo te zijn. Daardoor kwamen we er achter wat de normen zijn waar zo'n kraan aan moet voldoen. Ik onderzocht daarnaast of Quooker in aanmerking kan komen voor een 'Ecobonus', een subsidie voor consumenten. Omdat een kokendwaterkraan van Quooker waterbesparing oplevert, bleek dit inderdaad het geval te zijn. Dit maakte de Italiaanse markt nog interessanter voor Quooker."

"Ik onderzocht of Quooker in aanmerking kan komen voor een 'Ecobonus', aangezien dit de Italiaanse markt nog interessanter maakt"

"Ook heb ik gekeken wat de beste beurzen zijn om aan deel te nemen. Helaas zijn alle beurzen in het 1e semester van 2021 geannuleerd vanwege corona. Een heel interessante beurs voor Quooker is de 'Salone del Meubile' die elk jaar plaatsvindt. Voor starters in Italië hebben we de Starters for International Business-regeling (afgekort SIB), waarmee je als ondernemer korting kunt krijgen op juridisch advies en beursdeelname."

De juiste beurzen en contacten

"Quooker had in eerste instantie ook exportplannen. Ik heb daarom deelname aan het Forum Agenti voorgesteld, om agenten te ontmoeten en marktkennis op te doen. Quooker sprak met de voorzitter van dit event. Op basis van dat gesprek én mijn marktverkenning konden we concluderen dat de Italiaanse markt enorm interessant is voor Quooker. Men besloot om die reden niet te exporteren, maar een vestiging te openen.

Kristina stuurde Robbert daarna een lijst met betrouwbare fiscalisten, belastingadviseurs, recruiters en adviesbureaus. Het consulaat-generaal heeft persoonlijke ervaring met hen. "Op die manier weten we welke tussenpersonen we kunnen aanbevelen aan Nederlandse ondernemers. Via een van de bureaus op die lijst heeft Quooker een headhunter ingehuurd om een goede countrymanager te vinden. Dat is inmiddels gelukt."

Lees hier wat het buitenlandnetwerk voor jou als ondernemer kan doen

Extra vertrouwen uitstralen

Een andere vervolgvraag van Quooker ging over hun marketing. Wat zijn bijvoorbeeld de beste tijdschriften om in te adverteren? Kristina: "We hebben daar een goed beeld van; het ene woon- of  lifestyle-magazine is immers niet het andere. Als Nederlander is dat veel lastiger in te schatten dan wanneer je hier woont. Sowieso geldt, dat je in Italië niet ver komt zonder kennis van de Italiaanse taal."

"Honorair consuls zijn vaak Italiaanse zakenmannen met een groot netwerk. Zij kunnen de perfecte schakel zijn om jou in contact te brengen met nieuwe zakenpartners."

"Als alles goed gaat, volgt in september de opening van hun vestiging. We zorgen ervoor dat de ambassadeur of honorair consul tijdens de opening aanwezig is én dat hij de pers te woord staat. Dat straalt extra vertrouwen uit naar Italiaanse partijen die Quooker niet kennen." Het consulaat en de ambassade hebben dankzij de honorair consuls in grote steden als Genua, Venetië, Napels, Bologna en Florence toegang tot een breed zakelijk netwerk in het hele land. Honorair consuls zijn Italiaanse zakenmannen met een groot netwerk, die Nederlandse ondernemers in contact kunnen brengen met nieuwe zakenpartners.

Het vinden van de juiste locatie

Het consulaat-generaal kan ook helpen bij het bepalen van de juiste locatie en vinden van een vestiging. Kristina: "In het geval van Quooker was dit niet nodig, maar in het verleden hebben we andere ondernemers hiermee ondersteund. Zo zijn we met medewerkers van SWAP-fiets door de stad gegaan, op zoek naar een geschikte locatie. Tijdens de 'Salone de Mobile' hebben we een andere Nederlandse ondernemer geholpen met het bemachtigen van een gewilde locatie. Dit soort dingen regelen vanuit Nederland is vrijwel onmogelijk."

Ook wanneer de Italiaanse vestiging van Quooker straks geopend is, blijven de ambassade en het consulaat-generaal van toegevoegde waarde. Kristina: "Zo kunnen we de country manager uitnodigen voor interessante netwerkevenementen, zoals de jaarlijkse Koningsdagviering, seminars of andere activiteiten. Tijdens deze gelegenheden ontstaan er vaak mooie nieuwe zakenrelaties. Kortom: we zijn er voor Quooker: voor, tijdens en na hun Italiaanse marktintroductie."

Wil jij ook snel in contact komen met de juiste buitenlandse zakenpartners? Maak dan gebruik van het netwerk van RVO. Neem contact op, laat een marktverkenning doen of vraag Zakenpartnersupport Op Maat aan.

Ook op zoek naar nieuwe zakenpartners?

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?