"Wij maken het verschil in de wereld van plastic"

Gepubliceerd op:
9 september 2021

Van al het plastic geproduceerd sinds de jaren '50, wordt slecht 1,7 % effectief gerecycled. Searious Business laat zien hoe het beter kan. En écht beter, want ze werken aan slimme alternatieven op internationaal niveau. "Wij stimuleren circulaire economie. Niet met alleen woorden en beleid, maar ook daadwerkelijk met implementatie van veranderingen."

Searious Business is opgericht in 2016 door Willemijn Peeters. Haar visie? Verschil maken in de wereld van plastic. "Ik geloof dat bedrijven de 'agents of change' zijn. Plastic wordt nu nog veel te vaak eenmalig gebruikt als wegwerpartikel en komt vaak in het milieu terecht. Plastic heeft waarde, dus waarom zouden we dat niet in de economie houden in plaats van in het milieu?"

Aan de slag

"We gaan in gesprek met bedrijven om te kijken of plastic de beste verpakkingsoptie is", vertelt Peeters. "Dan bepalen we het type plastic met de juiste samenstelling om opnieuw te gebruiken. Een gesloten cyclus. Denk aan het statiegeldsysteem. Wij helpen bedrijven met het 'hoe' Maar niet alleen met woorden en beleid, we gaan daadwerkelijk aan de slag."

Alternatieven voor sinaasappelnetjes

Iedereen kent de oranje sinaasappelnetjes van plastic. Daar zijn prima natuurlijke alternatieven voor: goedkoop en net zo sterk. Bijvoorbeeld een berkenhoutennetje. Dit product is 0.0001 cent duurder per stuk. Peeters: "Als je het hebt over grotere hoeveelheden, gaat het toch om veel geld. Dat bedrag is verwerkt in de consumentenprijs zonder dat het merkbaar is. Zodra er goede alternatieven zijn, kan er regelgeving komen op slechte alternatieven om ze zo uit te faseren. Het betere wordt de norm."

Een stap verder in Marokko

Searious Business werkt voor Nestlé, Danone, Unilever en zowel Nederlandse als buitenlandse supermarktketens. "In Marokko gaan we een stap verder", zegt Peeters. "We werken aan het introduceren van herbruikbare bakjes. Er zijn meeneemmaaltijden in de supermarkt. Die zitten in een herbruikbaar bakje en koop je met statiegeld. Dat is superslim, want het zorgt voor klantenbinding én uitfasering van wegwerpbakjes. Dit willen we in Nederland ook."

SBIR innovatiecompetitie

Er is dankbaar gebruik gemaakt van de SBIR innovatiecompetitie. Daarmee daagt de overheid door een innovatiecompetitie ondernemers uit om met innovatieve producten en diensten te komen om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Peeters: "Zo konden we onderzoek doen naar de haalbaarheid van dit traject, alle benodigde partijen bij elkaar brengen en enthousiast maken over een ontwikkeld plan en pilots draaien die de business case bewijzen. "De SBIR betaalt voor een deel het onderzoek via RVO.

Peeters sluit af: "Wij stimuleren circulaire economie. We denken dat anderen hier ook van kunnen leren. Maak verschil in de wereld met plastic, want we kunnen het niet alleen."

Meer weten?

Vragen over SBIR?

Neem contact met ons op

Bent u tevreden over deze pagina?