"Zonder doel of verhaal brengt een geweldig idee geen grote veranderingen in de wereld"

Laatst gecontroleerd op:
13 juli 2023
Gepubliceerd op:
10 december 2022

Smartphones die steeds zwaardere batterijen nodig hebben, de oprukkende elektrische voertuigensector. LeydenJar Technologies zag hierin een kans en besloot zich te storten op de batterijenindustrie. Op dit moment worden vooral lithium- en lithium-ionbatterijen gebruikt. De negatieve pool van een accu (anode) is in deze lithiumbatterijen gemaakt van grafiet. LeydenJar ontwikkelde anodefolie gemaakt van 100% silicium.

Deze revolutionaire technologie verhoogt de energiedichtheid van batterijen met 70% en verlaagt de CO2-uitstoot met 85%. Anodefolie is 10 keer dunner is dan de huidige materialen. En het productieproces van anode wordt in 1 stap gedaan in plaats van 4 stappen. Hierdoor is het productieproces simpeler, goedkoper en schoner.

De 70% hogere energiedichtheid zorgt voor toepassingen in vele markten en producten, zoals:

  • consumentenelektronica: slimmere telefoons die langer meegaan;
  • luchtvaart: drones kunnen verder vliegen en elektrische luchtvaart komt dichterbij; en
  • elektrische auto’s: 70% hoger bereik.

Het begin

Christian Rood en Gabriel de Scheemaker richtten LeydenJar Technologies op in 2016 als spin-out uit TNO. In 2018 lukte het hen om de nieuwe technologie te demonstreren in een werkende batterij. Het bedrijf opende in 2019 een productiefaciliteit in Eindhoven en tekende in 2020 een wereldrecord batterij-energiedichtheid op van 1350Wh/l. In 2021 ronden ze een Series A investeringsronde van € 22 miljoen af. Hiermee start het bedrijf de toetreding tot de markt en opschaling van de productie.

Toekomstplannen

De revolutionaire technologie in de batterij-industrie zorgde voor interesse van vele partijen in verschillende markten, zoals elektrisch vervoer, consumentenelektronica en e-flight. De specificaties van de batterijtechnologie zijn voldoende om de eerste nichemarkten te bedienen. Tegelijkertijd werkt LeydenJar aan de prestaties van de batterijen en de productiefaciliteiten om zicht voor te bereiden op grotere markten.

CEO Christian Rood zegt: "We willen onze eerste grootschalige productielijn in 2023 in gebruik nemen. Deze willen we in 2025 opschalen tot een volledige anodefabriek. LeydenJar levert niet alleen anodefolie, maar ook de machineconfiguratie, ondersteuning en licenties om in de productielijnen van batterijen te integreren. Voorlopig is onze belangrijkste uitdaging voor het veroveren van grotere markten het verbeteren van de levensduur van de batterij."

Steun van RVO

Al vanaf het oprichtingsjaar van het bedrijf heeft LeydenJar contact met RVO: in 2016 kregen ze Vroegefasefinanciering (VFF). Rood vertelt: "Deze ondersteuning hielp om de technologie te bewijzen voor marktdoeleinden." Hierna waren er meer samenwerkingen tussen RVO en LeydenJar, waaronder de Missiegedreven Onderzoek-, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)-, Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+)- en Innovatiekrediet-regelingen.

Rood: "Binnen iedere ondersteuning heeft RVO ons de mogelijkheid gegeven om te ontwikkelen, te bewijzen en te groeien. Hierin is RVO altijd een belangrijke, hulpvaardige en zeer gerespecteerde partner voor ons geweest. De medewerkers van RVO hebben oog voor de volledige situatie en zijn betrokken bij de organisatie. Dit hebben wij altijd zeer gewaardeerd."

"RVO creëerde voor ons de kans om een belangrijke innovatie verder te ontwikkelen en naar de markt te brengen. Zonder de ondersteuning van RVO zou deze technologie nooit het daglicht hebben gezien en was zij in een laboratorium blijven liggen. Dit was zeer belangrijk voor LeydenJar als organisatie en hopelijk voor de batterij-industrie en energietransitie als geheel."

Tips aan andere wereldbestormers

LeydenJar geeft andere ondernemers graag een aantal tips: "Denk groot en ambitieus. Zet een gewaagde stip op de horizon, en durf de stappen daar naartoe te formuleren. Als ondernemer ben jij de enige die dit kan doen voor jouw bedrijf. En blijf bouwen aan je team. Zo is voor ons het werven van een Koreaanse CTO uit de batterij-industrie een beslissende stap geweest", zegt Rood.

"En daarnaast: vertel je verhaal. Een revolutionaire technologie of een geweldig idee is interessant, maar zonder een doel of verhaal brengt dat geen grote veranderingen in de wereld. Maak je verhaal, vertel je verhaal overal waar je maar kan, en maak je verhaal iedere keer beter."

Meer weten?

Bent u tevreden over deze pagina?