Service menu right

ISDE: Veelgestelde vragen budget en aanvragen 2019

Op dit moment zijn we druk bezig de laatste aanvragen van 2019 voor ISDE particulieren en zakelijke gebruikers te verwerken. U ontvangt binnen enkele weken een brief met ons besluit. Of u heeft inmiddels al een brief met ons besluit ontvangen.

De budgetgrens ligt op 29 november 2019. Dat wil zeggen dat iedereen die een aanvraag voor subsidie in 2019 heeft ingediend, na 29 november 2019, een afwijzing op basis van budgetuitputting ontvangt. Voor de aanvragen die wij op 29 november hebben ontvangen, heeft een notaris op basis van een loting bepaald welke aanvragen nog mee worden genomen in het budget van 2019. De aanvragen die buiten de loting zijn gevallen, ontvangen alsnog een afwijzing op basis van budgetuitputting. Particulieren kunnen hun aanvraag opnieuw indienen.

Vraagt u als particulier ISDE aan, dan kunt u in 2020 een hernieuwde aanvraag indienen. Welke stappen u dan moet nemen, leest u in de brief die u krijgt of al van ons heeft ontvangen. Of lees de veelgestelde vragen hieronder, waarin ook de stappen staan die u kunt nemen voor een nieuwe aanvraag.

Veelgestelde vragen

Ik ben particulier en heb een aanvraag ingediend op de dag dat de budgetgrens is gesteld. Wat betekent dat voor mijn aanvraag?

Voor de aanvragen die wij op 29 november hebben ontvangen, geldt dat een notaris heeft bepaald welke van die aanvragen meegenomen worden in het budget van 2019. Dit is gebeurd op basis van een loting. De aanvragers die buiten de loting vallen, krijgen een afwijzing vanwege budgetuitputting.

Ontvangt u als particulier deze afwijzingsbrief vanwege budgetuitputting, dan kunt u een hernieuwde aanvraag indienen. In de afwijsbrief staat hoe u dit kunt doen, of lees in onderstaande veelgestelde vragen wat u kunt doen.

Ik heb een brief ontvangen met uw besluit en ik ben het er niet mee eens. Wat kan ik nog doen?

In dat geval kunt u een bezwaar indienen. Meer informatie daarover vindt u in uw brief of op de pagina Bezwaar maken.

In uw brief meldt u dat ik een nieuwe aanvraag kan indienen in 2020. Wat moet ik doen met het referentienummer dat ik in 2019 heb ontvangen?

Bij uw aanvraag in 2019 heeft u een referentienummer ontvangen (KA190 XXX). Dit nummer mag u niet meer gebruiken in uw nieuwe vraag. Bij uw nieuwe aanvraag, ontvangt u automatisch een nieuw referentienummer. Dit nieuwe referentienummer gebruikt u indien u contact met ons opneemt.

Ik ben particulier en heb een warmtepomp of zonneboiler aangeschaft voor mijn nieuwbouwwoning en moet nog een aanvraag indienen. Nu lees ik dat deze regeling vervalt en dat het budget voor 2019 is uitgeput. Wat kan ik nu nog doen?

Voorbeeldsituatie 1

Heeft u het apparaat al geïnstalleerd voor 1 januari 2020, maar nog geen aanvraag ingediend? Dan kunt in 2020 nog tot 6 maanden na de installatie subsidie aanvragen.

Voorbeeldsituatie 2

Heeft u een aanvraag ingediend en ontvangt u een afwijzing op basis van budgetuitputting? Dan kunt in 2020 een hernieuwde aanvraag indienen. Voor warmtepompen en zonneboilers kan dit tot en met 31 december 2020. Door de grote hoeveelheid aanvragen, zult u een eventuele afwijzingsbrief vanwege budgetuitputting pas in maart ontvangen.

Voorbeeldsituatie 3

Heeft u de warmtepomp of zonneboiler al wel aangeschaft, maar nog niet geïnstalleerd? Dan kunt u nog subsidie aanvragen als u het apparaat voor 1 juli 2020 installeert. Na de installatie heeft u nog 6 maanden om subsidie aan te vragen. Deze situatie geldt niet voor pelletkachels en biomassaketels.