ISDE: Stappenplan zakelijke gebruikers | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

ISDE: Stappenplan zakelijke gebruikers

07-04-2021

Doorloop dit stappenplan. U leest in 8 eenvoudige stappen wat u moet doen zodat u de aanvraag goed kunt afronden.

Stap 1: Maak een keuze

Als u weet welke maatregelen u gaat nemen in uw gebouw of te verhuren woning en de voorwaarden kent, kunt u naar de volgende stap. De voorwaarden leest u per maatregel via de startpagina voor zakelijke gebruikers.

Stap 2: Controleer de apparatenlijst

Controleer voordat u een aanvraag voor een apparaat (warmtepomp of zonneboiler) gaat doen eerst de apparatenlijst. Staat uw apparaat in de lijst? Kies dan in uw aanvraag de meldcode van het apparaat. De meldcode betekent dat de keuze die u maakt voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie.

Staat uw apparaat niet in de lijst? U kunt dan toch een aanvraag doen. Stuur dan de productbeschrijving en technische documentatie van uw apparaat mee. Wij controleren dan of het apparaat voldoet aan de technische eisen. Gaat u ondertussen een verplichting aan, dan bestaat risico dat bij controle blijkt dat uw gekozen apparaat niet voldoet aan onze eisen. U heeft dan geen recht meer op subsidie.

Stap 3: Vraag de subsidie aan

Vraag de subsidie aan voordat u de koopovereenkomst voor het apparaat sluit. U mag voor meer apparaten subsidie aanvragen.

Inloggen en aanvragen

U vraagt de ISDE aan via eLoket. Daarvoor heeft u eHerkenning niveau 1 nodig. Heeft u dat nog niet? Vraag dan eerst eHerkenning aan. Let op: Vanaf 1 juli 2021 kunt u uitsluitend met eH2+ of hoger inloggen. Houd rekening met een leveringstermijn van ongeveer 2 weken.

Bent u een particuliere verhuurder van woon- of bedrijfsruimtes? Dan wordt u ook gezien als zakelijke gebruiker (behalve bij aanvragen voor zonnepanelen en kleinschalige windturbines). Heeft u geen KVK-nummer en kunt u daarom geen eHerkenning aanvragen? Gebruik dan uw DigiD om in te loggen.

Meerdere apparaten/woningen/adressen

Gaat u een aanvraag indienen voor het plaatsen van apparaten voor meerdere woningen/adressen of aanvragen voor een installatie of warmtenetaansluitingen die gebruikt wordt voor meerdere woningen/adressen, dan kunt u dat rechtstreeks in het aanvraagformulier doen of met behulp van onderstaande linken naar xls-bestanden:

Direct aanvragen via onderstaande buttons
 

Warmtenet, warmtepomp en zonneboiler

Windturbine en zonnepanelen

Iemand anders machtigen

U kunt ook iemand machtigen om de aanvraag voor u te doen. Dat kan met het formulier Machtiging intermediair subsidies. Vul dit samen in met degene die u wilt machtigen. U hoeft dit formulier niet mee te sturen, maar u moet het wel bewaren. De gemachtigde kan daarna met zijn/haar eigen eHerkenningsmiddel inloggen en de aanvraag doen. Let op: Vanaf 1 juli 2021 kunt u uitsluitend met eH2+ of hoger inloggen. Houd rekening met een leveringstermijn van ongeveer 2 weken.

Stap 4: Wacht op de beslissing

U krijgt direct na uw aanvraag een ontvangstbevestiging via e-mail. Daarin staat het referentienummer van uw aanvraag. U vindt de bevestiging ook terug als u weer inlogt in het eLoket. Het staat dan onder Berichten.

Beslissing

Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Na beoordeling van uw aanvraag, ontvangt u een beslissing per post. Bij een positieve beslissing staat hierin vermeld welk bedrag u verleend krijgt. Meer dan 90% van de aanvragen handelen we binnen 8 weken af.

De overige aanvragen ontvangen na ongeveer 7 weken een brief. Hierin staat dat de afhandeltermijn eenmalig wordt verlengd en wat de reden daarvan is. Bijvoorbeeld omdat bepaalde informatie ontbreekt.

Stap 5: Koop het apparaat

Als u een positieve beslissing / subsidieverlening heeft ontvangen, kunt u het apparaat kopen.

Stap 6: Laat het apparaat installeren

Laat het apparaat door een bouwinstallatiebedrijf installeren. Dit mag alleen in een pand in Nederland. Alleen een warmtepomp wordt hoofzakelijk in een pand geplaatst. Alle andere technieken worden deels of helemaal niet in een pand geplaatst.

Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie)factuur of inbedrijfsstellingsformulier.

Stap 7: Neem het apparaat op tijd in gebruik

U moet het apparaat in gebruik nemen binnen 12 maanden, nadat u de beslissing over de subsidie heeft ontvangen. Voor een centrale aansluiting op een warmtenet geldt dat u de aansluiting moet realiseren binnen 24 maanden.

Lukt dat niet, dan kunt u uitstel vragen. Dit moet u doen voordat de 12 maanden of 24 maanden (warmtenet) zijn verstreken. Voorwaarde voor uitstel is dat er een concreet vooruitzicht is dat u het apparaat binnen een afzienbare en afgesproken termijn in gebruik neemt.

U kunt uitstel vragen door een brief of e-mail te sturen. Vermeld daarin de reden van de vertraging en de geplande datum van ingebruikname. Voeg bij uw bericht (een kopie van) de koopovereenkomst en een onderbouwing van de nieuwe installatiedatum.

Stap 8: Vraag een vaststelling aan

Na de installatie en betaling van het apparaat vraagt u een vaststelling aan van de subsidie. Dit is nodig om de subsidie betaald te krijgen. U moet de vaststelling uiterlijk binnen 12 maanden aanvragen, nadat u de beslissing over uw subsidie heeft ontvangen. Voor een centrale aansluiting op een warmtenet geldt dat u dit binnen 24 maanden moet doen.

Vaststellingsformulier

U vindt het vaststellingsformulier - na inloggen op eLoket - onder de tab 'Nieuwe aanvraag'. Dient u een vaststelling in voor een subsidieaanvraag die is ingediend vóór 2021, dan moet u in het vaststellingsformulier het verleningskenmerk opgeven. Dit vindt u rechtsboven op de eerste pagina van de beslissing over uw subsidieaanvraag.

Uw vaststelling direct regelen

Betaling van uw subsidie

Als wij uw vaststellingsaanvraag goedkeuren, ontvangt u een beslissing per post. Hierin staat welk bedrag u krijgt. Daarna krijgt u de betaling op uw bankrekening. U ontvangt de beslissing binnen 13 weken na uw aanvraag. De betaling volgt maximaal een week na de beslissing.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.