Service menu right

Elektrisch rijden en MIA\Vamil

Heeft u voor uw bedrijf een elektrische auto aangeschaft? Dan kunt u mogelijk gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) of de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Het moet dan gaan om een elektrisch aangedreven voertuig die op de Milieulijst 2020 staat (code E 3110).

Onder code E 3110 vallen nieuwe volledig elektrische auto's, motoren en andere voertuigen, mits deze voldoen aan de codeomschrijving. Voertuigen waarbij het gebruik van elektrische aandrijving gangbaar is, komen niet in aanmerking.

Typen auto's die in aanmerking komen

Positieve lijst

De elektrische auto's waarvan bij ons bekend is dat ze in aanmerking komen voor MIA en/of Vamil, staan op onderstaande positieve lijst. Dit is een gecombineerde lijst van waterstof- en elektrische voertuigen.

Niet op positieve lijst?

De positieve lijst wordt maandelijks bijgewerkt. Staat uw aangeschafte e-auto of e-motor niet op de positieve lijst, maar voldoet deze wel aan de betreffende codeomschrijving? Dan kunt u deze toch melden. Ook kunt u ons verzoeken het voertuig op de positieve lijst te laten zetten. Hoe u dit doet, leest u op de pagina over de positieve lijsten.

Binnen 3 maanden melden

Wilt u gebruikmaken van de MIA en/of Vamil voor uw elektrische voertuig? Dan moet u het voertuig eerst melden bij RVO. Daarna kunt u de MIA\Vamil toepassen in uw belastingaangifte. Lees hoe u uw voertuig meldt en wat u na uw melding kunt verwachten op de pagina MIA\Vamil melden.

Wanneer melden

Meld uw MIA-aanvraag voor uw investering in een e-auto uiterlijk 3 maanden na de datum waarop u de verplichting tot aankoop bent aangegaan. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld de datum van het ondertekenen van een koopcontract of een offerte. Zorg er dus voor dat uw melding binnen deze termijn bij ons binnen is, want anders komt uw investering niet in aanmerking voor de MIA\Vamil.

Stel u heeft op 4 januari 2020 een koopovereenkomst gesloten. U mag uw melding dan uiterlijk op 4 april 2020 indienen. Het gaat dus om de datum van de koopovereenkomst. Dit is niet hetzelfde als de datum van levering, de factuur of de betaaldatum van bijvoorbeeld een e-auto.

Meerdere auto's melden

  • Heeft u geïnvesteerd in meerdere e-auto’s van hetzelfde merk en type? En zijn deze allemaal minder dan 3 maanden geleden besteld? Dan kunt u deze auto's in één keer melden. Op het meldingsformulier geeft u dan het aantal auto’s aan en de gemiddelde prijs die u betaalt per voertuig.
  • Heeft u geïnvesteerd in meerdere e-auto's en verschillen die in merk of type? Dan moet u meerdere meldingen indienen.

Tips voor het invullen van het formulier

  • Bij 'code en omschrijving' kiest u de juiste code. De code voor elektrische voertuigen is E 3110. Er opent dan een lijst met auto's die op de positieve lijst staan. Kies de auto die u heeft aangeschaft.
  • Staat het type niet in deze lijst? Kies dan de optie 'Onbekend' en geef in het tekstveld 'Eventuele nadere toelichting' aan om welk merk en type het gaat. Dan vult u het aantal auto’s en de prijs per auto in. Let hierbij op de komma/punt.
  • Een te hoog investeringsbedrag wordt automatisch afgetopt (per auto) op € 75.000 voor code F 3109, € 40.000 voor code E 3110 en D 3105, € 125.000 voor code G 3102 en € 75.000 voor code G 3101 en G 3103.

Welke kosten komen in aanmerking?

Een e-auto komt voor maximaal € 40.000 in aanmerking voor MIA onder code E 3110. Het investeringsbedrag (inclusief eventuele bijkomende kosten en/of oplaadpunt) wordt, als het te hoog is, automatisch afgetopt op € 40.000 per auto.
Wanneer u de btw kunt verrekenen, meldt u de investeringskosten exclusief btw. Als u vrijgesteld bent van btw, kunt u de investering inclusief btw melden. Vragen over de btw kunt u stellen aan de Belastingtelefoon voor ondernemers.

Kosten die in aanmerking komen voor MIA:

  • aanschafprijs van de auto
  • accessoires af-fabriek
  • laadpaal (zie onder alinea Oplaadpunt)
  • rijklaar maken
  • verwijderingsbijdrage
  • legeskosten
  • auto’s die gekocht zijn in het buitenland (onder voorwaarden)
  • kosten voor het zelf ombouwen van een bestaand voertuig naar een volledig elektrisch voertuig (exclusief de aanschaf van dit voertuig)

Kosten die niet in aanmerking komen voor MIA:

  • losse onderdelen zoals een dakkoffer of fietsendrager
  • eventuele korting die u heeft gekregen (deze moet u van het investeringsbedrag aftrekken)
  • eventuele subsidie die u voor de auto (en de laadpaal) heeft gekregen (deze moet u van het investeringsbedrag aftrekken)
  • beletteren of bestickeren van het voertuig 

Gebruikte auto's komen in beginsel niet in aanmerking voor de MIA, tenzij deze fiscaal als nieuw worden gezien. Voor nieuwe auto’s volgen wij de definitie van de Belastingdienst: voertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden. Zie voor meer informatie de website van de Belastingdienst.

Oplaadpunt

Het oplaadpunt kunt u tegelijk met de e-auto melden. Het maximumbedrag van € 40.000 geldt dan voor de e-auto en het oplaadpunt samen.

Laadpalen kunt u ook apart melden onder code G 3720. Dit kan alleen als:

  • het totale investeringsbedrag hiervan groter is dan € 2.500, en
  • de laadpaal wordt gebruikt om eigen elektrische auto’s te laden. Eigen elektrische auto’s zijn ook eigen lease-auto’s.

Rekenvoorbeeld MIA-voordeel

Per bedrijf kan de hoogte van het MIA-voordeel afwijken. Dit is afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.

Rekenvoorbeeld MIA-voordeel  
Stel: aanschafprijs van de elektrische auto (code E 3110) € 70.000  
Maximaal komt in aanmerking (volgens codeomschrijving) € 40.000
Milieu-investeringsaftrekpercentage (volgens code) 13,5%
Milieu-investeringsaftrek € 5.400
Belastingtarief op de winst (voorbeeldpercentage) 25%
Netto voordeel € 1.350

 

Andere mogelijkheden voor duurzaam transport

Naast elektrische auto’s en elektrische motoren biedt de Milieulijst ook mogelijkheden voor:

  • elektrische taxi’s voor rolstoelvervoer of voorzien voor 9 zitplaatsen (code G 3106)
  • waterstoftaxi’s voor rolstoelvervoer of voorzien voor 9 zitplaatsen (code G 3106)
  • elektrische bus (code F 3108)
  • elektrische bestelauto (N1) (codes G 3101 en G 3103)
  • elektrische bestelauto (N2 of N3), bakwagenchassis of trekker (code F 3116)
  • elektrische brom-of snorfiets (code B 3118)
  • elektrische bakfiets of fietstaxi (code F 3119)
  • waterstofpersonenauto (code F 3109)
  • waterstofbus (code F 3115)

Elektrische fietsen en MIA\Vamil

Er worden berichten verspreid over de mogelijkheden van MIA en Vamil voor elektrische fietsen of e-bikes. Deze berichten zijn niet altijd juist. MIA en Vamil kennen geen mogelijkheden voor gewone elektrische fietsen. Er is wel MIA en Vamil mogelijk voor:

  • elektrische bakfietsen en fietstaxi's onder code F 3119 (Bakfiets of fietstaxi met trapondersteuning). Denkt u eraan dat de aanschafprijs minimaal € 3.000 moet zijn en de accu’s lithiumhoudend.
  • zogenoemde speed-pedelecs (tweewielers met elektrische trapondersteuning tot 45 kilometer per uur). Deze vallen onder de categorie bijzondere bromfietsen. Speed-pedelecs kunt u daarom melden onder code B 3118 (Elektrisch aangedreven brom- of snorfiets met lithiumhoudende accu). Dit kan alleen als ze voorzien zijn van lithiumhoudende accu's.

Bekijk de volledige set voorwaarden en eisen van deze en andere codes:

Zoek in onze digitale tool van de Milieulijst of in de Brochure en Milieulijst 2020.

Veelgestelde vragen

Nadere toelichting van de eisen voor MIA vindt u op de pagina FAQ eisen e-auto. Een toelichting van de meldingsprocedure voor MIA vindt u op de pagina FAQ meldingsprocedure e-auto Elektrisch Rijden.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
U kunt via dit formulier geen vragen aan ons stellen. Heeft u een vraag? Ga dan naar www.rvo.nl/contact en neem contact met ons op via telefoon, e-mail of social media.
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.