Stappenplan aanvraag Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Stappenplan aanvraag Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA)

15-03-2021

Gaat u de Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) aanvragen? Doorloop dan eerst het volgende stappenplan.

Voordat u start met aanvragen van de subsidieverlening, zijn de volgende punten belangrijk:

  1. U heeft een nog niet definitieve overeenkomst die is afgesloten op of na 1 januari 2021.
  2. U voldoet aan gestelde subsidievoorwaarden.
  3. U bent in het bezit van eHerkenning niveau 2+.
  4. U bent in het bezit van alle benodigde informatie voor een goede subsidieaanvraag.

Start uw digitale subsidie aanvraag

Doorloop de onderstaande processtappen en u ziet welke vraagvelden u tegenkomt tijdens uw subsidieaanvraag.

Stap 1. Start uw aanvraag.

Stap 1. Start via de button 'Direct regelen' het aanvraagproces. U kunt de subsidie vanaf 15 maart 2021 online aanvragen via de knop 'Direct regelen' op de pagina Aanvragen SEBA.

Stap 2. Log in met eHerkenning 2+

Stap 3. Maak een profiel aan.

Bent u voor het eerst op het eLoket? Dan vragen we uw persoonlijke gegevens aan te vullen en een profiel aan te maken.

Stap 4. Start een nieuwe aanvraag.

U kiest op de startpagina van eLoket voor 'nieuwe aanvraag'.

Stap 5. Kies de regeling in het overzicht.

U vult bij zoek een regeling in: SEBA of Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. Daarna krijgt u deze regeling te zien. Klik dan op de naam van de subsidieregeling.

Stap 6: Beantwoord de introductievragen.

U bent in het formulier om Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's aan te vragen. U loopt vervolgens door onderstaande pagina’s. Klik nadat u de velden heeft ingevuld op 'Volgende'.

Stap 7. Formulier ‘Aanvrager’ invullen.

De velden met * zijn verplicht. Vul uw gegevens in en klik 'Volgende'.

Vult u het formulier in als intermediair? Selecteer dan het tabblad Intermediair.

Controleer tussentijds of u de gegevens juist hebt ingevuld. Ga daarna verder met uw aanvraag door op 'Volgende' te klikken.

Stap 8a. Vul de autogegevens in.

U mag maximaal 400 auto's in deze aanvraag indienen. Dit is ook het maximum voor iedere onderneming of groep van ondernemingen per kalenderjaar.

Kies het merk en model bedrijfsauto via de button met 3 puntjes in het veld 'Merk'. Doe daarbij ook een opgave van de netto catalogusprijs (N1) of de verkoopprijs zonder btw (N2).  

Zet in de aanvraag zoveel mogelijk bedrijfsauto's met dezelfde afleverdatum of -periode. Dit is belangrijk voor uw vaststellingsaanvraag die u indient als de bedrijfsauto's zijn geleverd. U moet voor alle bedrijfsauto's waarvoor subsidie is toegewezen in de verleningsbeschikking tegelijkertijd de kentekens doorgeven in de vaststellingsaanvraag. U mag maar 1 keer een vaststellingsaanvraag indienen voor de subsidieaanvraag.

Andere overheidssubsidies brengen we in mindering op het subsidiebedrag waarvoor u in aanmerking komt. Een uitzondering hierop is de MIA.

De velden met * zijn verplicht. Vul uw gegevens in en klik op 'Volgende'.

Aanvraag voorbereiden en opslaan

Het is mogelijk uw aanvraag voor te bereiden en het formulier tussentijds op te slaan. Daardoor kunt u de aanvraag op een later tijdstip afronden en verzenden. Een opgeslagen aanvraag vindt u via deze link onder 'Mijn overzicht'.

Stap 8b. Voeg de overeenkomst(en) toe.

Voeg eventueel de gevraagde koop- of financial leaseovereenkomst(en) toe bij de aanvragen via de knop 'Toevoegen' als dit wordt gevraagd en klik op 'Volgende'.

Stap 9: Controleer uw aanvraag

Door op de knop 'naar verzenden' te klikken komt u op de overzichtspagina. Neem uw ingevulde aanvraag daarin nog een keer door. Lees de verklaring aandachtig door.

Nu volgt er een hele lange pagina met een overzicht van alle ingevoerde gegevens. U moet in het gele vlak nog een vinkje zetten.


Vergeet niet een vinkje te zetten bij de verklaring. Als uw aanvraag kan worden ingediend klikt u op de knop 'ondertekenen en verzenden'.

Let op: Pas nadat u op de knop 'Ondertekenen en verzenden' heeft gedrukt, heeft u de aanvraag verzonden en ingediend.

Nadat u de subsidieaanvraag online heeft ingediend, krijgt u een e-mail als ontvangstbevestiging. U vindt de bevestiging ook terug als u weer inlogt in het eLoket. Deze staat onder Berichten. Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Ons besluit op uw aanvraag krijgt u per post.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.