Service menu right

Veelgestelde vragen over de Tegemoetkoming schade COVID-19

Lees het antwoord op enkele veelgestelde vragen over de Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS-regeling). Wij werken deze pagina regelmatig bij.

Veelgestelde vragen

Voor welke sectoren is de regeling bedoeld?

Ondernemers in onderstaande sectoren kunnen aanspraak maken. Het gaat om ondernemers die door de maatregelen van het kabinet om het coronavirus te bestrijden directe gevolgen ondervinden.

  • eet- en drinkgelegenheden: onder andere restaurants, cafetaria, eventcatering, cafés;
  • haar- en schoonheidsverzorging: onder andere kappers, pedicures, visagisten;
  • evenementenlocaties en organisatoren;
  • sauna’s, solaria, zwembaden, fitnesscentra, sportclubs en sportevenementen;
  • bepaalde private culturele instellingen, zoals musea, circussen, theaters, schouwburgen, bioscopen en instellingen voor cultureel onderwijs;
  • rijschoolhouders;
  • de reisbranche, zoals reisbemiddelingsbureaus en reisorganisatoren;
  • casino’s.

Het gaat hierbij om ondernemingen die zijn gevestigd buiten de woning. De enige uitzondering vormen eet- en drinkgelegenheden, bijvoorbeeld een café waar de eigenaar, huurder of pachter boven woont.

De tegemoetkoming is voor die ondernemers waarvan de hoofdactiviteit overeenkomt met een van de vastgestelde SBI-codes. U kunt dit checken met de zoektool SBI-codes.

Vanaf 30 maart is de regeling ook beschikbaar voor bepaalde groepen ondernemers in de non-food sector.

Waarom komt mijn SBI-code niet in aanmerking?

De aangewezen sectoren hebben te maken met gedwongen sluiting van eet- en drinkgelegenheden en evenementen, het verbod op contactberoepen op het gebied van uiterlijke verzorging en annuleringen in de reisbranche vanwege het 'alleen-noodzakelijke reizen' advies voor Nederlanders. Vanaf 30 maart is de regeling ook beschikbaar voor bepaalde groepen ondernemers in de non-food sector.

Komt u niet in aanmerking, dan heeft het kabinet andere maatregelen. Deze zijn opgesteld in het Noodpakket economie en banen.

Nederlandse ondernemers kunnen vanwege de economische gevolgen van corona een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor uitzonderlijke financiële steun van het kabinet via de tijdelijke regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW) of extra ondersteuning voor zzp’ers. Ook kunnen bedrijven een beroep doen op de diverse belastingmaatregelen en verruimde mogelijkheden voor overbruggingskredieten. Zie veelgestelde vragen over financiële regelingen op rijksoverheid.nl en kvk.nl/corona.

Ik sta geregistreerd onder een verkeerde SBI-code. Hoe is deze aan te passen?

Heeft u recht op de Tegemoetkoming schade COVID-19, maar staat u onder een andere SBI-code geregistreerd in het Handelsregister? Dan kunt u dit bij ons melden. Gebruik hiervoor het formulier Melding niet aansluitende SBI-code. Geef hierin aan welke SBI-code u nu heeft en welke SBI-code u meent te moeten hebben. Wij verzamelen deze informatie en brengen het onder de aandacht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Hoe kan ik een signaal voor ontbrekende codes doorgeven?

Wij krijgen veel signalen binnen van ondernemers die vinden dat hun SBI-codes (branche/sector) ontbreken in de vastgestelde lijst. Deze codes brengen wij onder de aandacht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Vul het formulier Signaal ontbrekende SBI-codes in als u meent dat uw code onterecht ontbreekt in de lijst.

De landelijke maatregelen zijn verlengd. Kan ik een maandelijkse vergoeding krijgen in plaats van de eenmalige € 4.000?

Nee. Het betreft een eenmalig forfaitair bedrag van € 4.000 voor de komende 3 maanden.

Ik heb geen ontvangstbevestiging gekregen. Heeft RVO mijn aanvraag ontvangen?

Nadat u het aanvraagformulier heeft ondertekend en verzonden, ontvangt u per mail een ontvangstbevestiging. Heeft u geen ontvangstbevestiging gekregen? Dan is uw aanvraag niet verstuurd.

Doet u voor de eerste keer een aanvraag bij ons, dan moet u eerst een profiel aanmaken. U klikt op 'Opslaan en sluiten'. Daarna kunt u pas het formulier Tegemoetkoming schade COVID-19 invullen.

In het formulier moet u de verklaringen ondertekenen met een vinkje. U klikt op 'Ondertekenen en verzenden', waarna het formulier is verstuurd. Onder 'Mijn aanvragen' kunt u ook nakijken of uw aanvraag in ons systeem staat.

Mag ik meerdere ondersteuningsmaatregelen aanvragen? Is daar een grens aan?

Op grond van de zogenoemde de-minimisverordening kunnen overheden ondernemingen over een periode van 3 belastingjaren tot € 200.000 steunen zonder dat dit ongeoorloofde staatssteun oplevert. U moet verklaren dat deze grens door de tegemoetkoming van € 4000 voor de onderneming niet wordt overschreden.

Meer informatie vindt u op het formulier Verklaring De-minimissteun op de pagina Standaardformulieren.

Wat is eHerkenning niveau 1 en hoe kom ik eraan?

Via het eLoket dient u uw aanvraag voor de tegemoetkoming digitaal in. Voor het indienen van uw aanvraag heeft u eHerkenning niveau 1 (of hoger) of DigiD nodig. eHerkenning is een digitaal identificatie systeem voor ondernemers; vaak gebruikt bij subsidieaanvragen bij overheden.

De aanvraag voor een eHerkenningsmiddel niveau 1 kan vaak al binnen een dag afgerond zijn en is een jaar geldig. Er zijn meerdere leveranciers en aan de aanvraag zitten eenmalig kosten. Dit verschilt tussen leveranciers. Er is geen spoedaanvraag nodig. Op de website eHerkenning.nl kunt u via een eenvoudig stappenplan een eHerkenningsmiddel aanvragen.