Service menu right

Aanvraagproces Tegemoetkoming schade COVID-19

Bekijk hoe het aanvraagproces verloopt. Van voorbereiden en aanvragen tot wat er na uw aanvraag gebeurt.

We kunnen ons voorstellen dat u graag zo snel mogelijk de tegemoetkoming wilt aanvragen. Als het mogelijk is, vragen wij u uw aanvraag nog even uit te stellen. Dit om overbelasting van onze systemen te voorkomen. Zo kunnen ondernemers waarbij de nood het hoogst is, eerst aanvragen. Maakt u zich geen zorgen dat u te laat bent. Er is voldoende budget. U kunt nog tot en met 26 juni 2020 17:00 uur aanvragen.

Voordat u aanvraagt, check eerst de voorwaarden en controleer de SBI-codes.

Instructiefilmpje tegemoetkoming aanvragen

Bekijk eerst onderstaand instructiefilmpje. Dit filmpje legt stap voor stap uit hoe u uw aanvraag bij ons indient.

Uw aanvraag voorbereiden

U kunt alleen online aanvragen. Dit kunt u vanuit huis zelf doen. Een aantal KVK-gegevens wordt automatisch ingevuld. Deze moet u controleren. Verzamel vooraf alle gegevens die u voor uw aanvraag nodig heeft:

  • een eHerkenningsmiddel niveau 1 (of hoger) of DigiD;
  • het KVK-nummer van uw onderneming (let op: niet het vestigingsnummer/RSIN);
  • de SBI-code van de hoofd- of nevenactiviteit van uw onderneming waarmee u aanspraak kunt maken op de regeling;
  • het correspondentie- en bezoekadres van uw onderneming;
  • uw contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres;
  • het bankrekeningnummer dat op naam staat van uw onderneming. Heeft u deze niet? Dan mag u uw privérekeningnummer doorgeven, waarop de zakelijke transacties uit uw onderneming plaatsvinden. Let op: het rekeningnummer dat u bij uw aanvraag invult, gebruiken wij voor het overmaken van de tegemoetkoming. Controleer deze daarom goed!

Bijlagen

U verklaart een vestiging te hebben die fysiek is afgescheiden van uw privéwoning, en die een eigen opgang of toegang heeft. Bij uw aanvraag moet u hiervoor bewijsstukken meesturen. Dit kan in de vorm van een zakelijke huur- of koopovereenkomst van de vestiging of een foto die de eigen opgang goed in beeld brengt. De bijlages mogen maximaal 10mb zijn in de volgende formaten: doc, docx, txt, csv, xls, xlsx, pdf, jpg, jpeg, odt, ods.

Uitgezonderd zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30 en ambulante ondernemingen met SBI-code 47.81.1, 47.81.9, 47.82, 47.89.1, 47.89.2, 47.89.9, 49.39.1, 49.32, 50.30, 85.53 of 93.21.2 (auto- en motorrijscholen, taxibedrijven, touringcar operators, markthandelaren, kermisexploitanten en binnenvaart zoals passagiersvaart- en veerdiensten). Bij deze ondernemingen mag het privéadres van de eigenaar/eigenaren wel gelijk zijn aan het vestigingsadres, en hoeft u geen bewijsstukken mee te sturen.

Machtigen

Maakt u gebruik van een intermediair om de aanvraag in te dienen? Dan heeft u hiervoor een machtiging nodig. De machtiging hoeft u niet mee te sturen met de aanvraag. Wij kunnen deze wel opvragen bij controles.

Aanvragen

  1. Log in met DigiD of eHerkenning niveau 1 (of hoger). Nieuw bij RVO? Maak eerst een profiel aan en klik op Opslaan en afsluiten.
  2. Start uw aanvraag door het formulier Tegemoetkoming schade COVID-19 in te vullen.
  3. In het formulier staat een aantal KVK-gegevens automatisch ingevuld. Controleer deze en pas de niet-kloppende gegevens aan.
  4. Heeft u het formulier juist en volledig ingevuld? Dan klikt u op Naar verzenden.
  5. Onderteken de verklaringen met een vinkje en klik op Ondertekenen en verzenden.
  6. U ontvangt een e-mail als bevestiging.

Binnen welke termijn kan ik de tegemoetkoming verwachten?

Als wij uw aanvraag goedkeuren, dan staat het bedrag binnen 3 weken op uw rekening. Daarna ontvangt u van ons een bevestigingsbrief. Lukt het ons niet binnen 3 weken een besluit te nemen, dan ontvangt u hierover op tijd bericht per e-mail.

Na uw aanvraag

Wij toetsen of uw aanvraag aan de voorwaarden voldoet. Bij de beoordeling gaan wij uit van de gegevens in het Handelsregister op 15 maart 2020. Via KVK voeren wij een faillissementscontrole uit.

Aanvraag niet intrekken

Heeft u voor 15 april 2020 de tegemoetkoming aangevraagd met een van de codes die onder de uitbreiding vallen? Dan moet u uw aanvraag niet intrekken. U kunt namelijk maar één keer aanvragen met een KVK-nummer. Bij de beoordeling bekijken we welke codes definitief onder de vastgestelde codes vallen. Doet u na 15 april 2020 een aanvraag? Gebruik dan direct de juiste, toegestane SBI-code.

Controle en handhaving

Wij controleren de aanvragen achteraf, ook als deze via een intermediair lopen. Constateren wij bij de controle dat wij de tegemoetkoming ten onrechte hebben verstrekt? Dan herzien wij het uitbetaalde bedrag of vorderen het terug. Dit kan tot 5 jaar na uitbetaling van de tegemoetkoming.

Meer weten?

Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen over: