Service menu right

Aanvraagproces Tegemoetkoming schade COVID-19

Gesloten

Bekijk hoe het aanvraagproces van de Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS) verloopt. Van voorbereiden en aanvragen tot wat er na uw aanvraag gebeurt.

Deze regeling is gesloten. U kunt niet meer aanvragen. De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is het vervolg op TOGS.

Aanvragen na goedgekeurde melding niet-aansluitende SBI-code

Heeft u een melding niet-aansluitende SBI-code gedaan, én heeft u van ons een e-mail ontvangen dat u kunt aanvragen? Gebruik dan de link in deze e-mail om de TOGS online aan te vragen. U logt in met eHerkenning niveau 1 (of hoger) of DigiD. Bij het aanvragen vult u de nieuwe SBI-code in die u had voorgesteld in het meldingsformulier. Dus niet de SBI-code waarmee u op dit moment geregistreerd staat in het Handelsregister.

U doorloopt de volgende stappen:

  1. Log in met DigiD of eHerkenning niveau 1 of hoger. Nieuw bij RVO? Maak eerst een profiel aan en klik op Opslaan en afsluiten.
  2. Start uw aanvraag door het formulier Tegemoetkoming schade COVID-19 in te vullen.
  3. In het formulier staat een aantal KVK-gegevens automatisch ingevuld. Controleer deze en pas de niet-kloppende gegevens aan.
  4. Heeft u het formulier juist en volledig ingevuld? Klik dan op Naar verzenden.
  5. Onderteken de verklaringen met een vinkje en klik op Ondertekenen en verzenden.
  6. U ontvangt een e-mail als bevestiging.

Onderstaand instructiefilmpje legt stap voor stap uit hoe u uw aanvraag bij ons indient.

Uw aanvraag voorbereiden

U kunt alleen online aanvragen. Dit kunt u vanuit huis zelf doen. Een aantal KVK-gegevens wordt automatisch ingevuld. Deze moet u controleren. Verzamel vooraf alle gegevens die u voor uw aanvraag nodig heeft:

  • een eHerkenningsmiddel niveau 1 (of hoger) of DigiD;
  • het KVK-nummer van uw onderneming (let op: niet het vestigingsnummer/RSIN);
  • de SBI-code van de hoofd- of nevenactiviteit van uw onderneming waarmee u aanspraak kunt maken op de regeling;
  • het correspondentie- en bezoekadres van uw onderneming;
  • uw contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres;
  • het bankrekeningnummer dat op naam staat van uw onderneming. Heeft u deze niet? Dan mag u uw privérekeningnummer doorgeven, waarop de zakelijke transacties uit uw onderneming plaatsvinden. Let op: het rekeningnummer dat u bij uw aanvraag invult, gebruiken wij voor het overmaken van de tegemoetkoming. Controleer deze daarom goed!

Bijlagen

U verklaart een vestiging te hebben die fysiek is afgescheiden van uw privéwoning, en die een eigen opgang of toegang heeft. Bij uw aanvraag moet u hiervoor bewijsstukken meesturen. Dit kan in de vorm van een zakelijke huur- of koopovereenkomst van de vestiging of een foto die de eigen opgang goed in beeld brengt. De bijlages mogen maximaal 10mb zijn in de volgende formaten: doc, docx, txt, csv, xls, xlsx, pdf, jpg, jpeg, odt, ods.

Uitgezonderd zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30 en ambulante ondernemingen met SBI-code 47.81.1, 47.81.9, 47.82, 47.89.1, 47.89.2, 47.89.9, 49.39.1, 49.32, 50.10, 50.30, 85.53 of 93.21.2 (auto- en motorrijscholen, taxibedrijven, touringcar operators, markthandelaren, kermisexploitanten, passagiersvaart en veerdiensten). Bij deze ondernemingen mag het privéadres van de eigenaar/eigenaren wel gelijk zijn aan het vestigingsadres, en hoeft u geen bewijsstukken mee te sturen.

Machtigen

Maakt u gebruik van een intermediair om de aanvraag in te dienen? Dan heeft u hiervoor een machtiging nodig. De machtiging hoeft u niet mee te sturen met de aanvraag. Wij kunnen deze wel opvragen bij controles.

Binnen welke termijn kan ik de tegemoetkoming verwachten?

Als wij uw aanvraag goedkeuren, dan staat het bedrag binnen 3 weken op uw rekening. Daarna ontvangt u van ons een bevestigingsbrief. Lukt het ons niet binnen 3 weken een besluit te nemen, dan ontvangt u hierover op tijd bericht per e-mail.

Na uw aanvraag

Wij toetsen of uw aanvraag aan de voorwaarden voldoet. Bij de beoordeling gaan wij uit van de gegevens in het Handelsregister op 15 maart 2020. Via KVK voeren wij een faillissementscontrole uit.

Aanvraag niet intrekken

Trek uw aanvraag niet in. U kunt namelijk maar één keer aanvragen met een KVK-nummer. Bij de beoordeling bekijken we welke codes definitief onder de vastgestelde codes vallen.

Controle en handhaving

Wij controleren de aanvragen achteraf, ook als deze via een intermediair lopen. Constateren wij bij de controle dat wij de tegemoetkoming ten onrechte hebben verstrekt? Dan herzien wij het uitbetaalde bedrag of vorderen het terug. Dit kan tot 5 jaar na uitbetaling van de tegemoetkoming.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *