Service menu right

Veelgestelde vragen over de TOGS

Lees het antwoord op veelgestelde vragen van ondernemers over de Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS-regeling). Wij werken deze pagina regelmatig bij.

Wilt u weten hoe u uw aanvraag bij ons indient? Het instructiefilmpje legt het stap voor stap uit.

Op 7 mei zou ik bericht krijgen over mijn melding ontbrekende of niet-aansluitende SBI-code. Waarom heb ik nog niets gehoord?

U heeft bij ons melding gedaan over een ontbrekende of niet-aansluitende SBI-code. Helaas hebben wij nog geen nieuwe informatie over uw SBI-code. Het kost veel tijd om iedere melding handmatig en goed te beoordelen. Daarom kunnen wij u nog niet berichten. Wij vragen om uw geduld. U ontvangt bericht van ons.

Wanneer ontvang ik het bedrag?

Als wij uw aanvraag goedkeuren, staat het bedrag binnen een paar werkdagen op uw rekening. Wij doen ons best om binnen 3 weken een besluit te nemen over uw aanvraag. Lukt dat niet? Dan ontvangt u hierover op tijd een e-mail. Als wij een besluit genomen hebben, krijgt u hierover ook een brief.

Geen recht op deze tegemoetkoming?

Heeft u geen recht op deze tegemoetkoming? Er zijn ook andere regelingen die u kunnen helpen in deze periode. Op de websites hieronder controleert u zelf voor welke regeling u zich wel kunt aanmelden. Ga bijvoorbeeld naar:

  • rijksoverheid.nl voor een overzicht van alle financiële regelingen.
  • het KVK Coronaloket. Met de KVK Corona regelingencheck controleert u zelf of u recht heeft op een financiële regeling.
  • de Corona-calculator van VNO-NCW. Controleer zelf of u recht heeft op een financiële regeling en bekijk welke gevolgen deze hebben voor uw financiële situatie.
  • ondernemersforum higherlevel.nl. Hier komen elke dag duizenden ondernemers samen om elkaar te informeren. U kunt er vragen stellen en ervaringen delen.
  • de informatiepagina op de website van MKB Nederland.

Wel de beschikkingsbrief, maar geen geld ontvangen?

Door een storing in het betaalsysteem zijn goedgekeurde TOGS-aanvragen niet uitbetaald. Deze storing is nu verholpen. U ontvangt uw tegemoetkoming uiterlijk maandag 4 mei aanstaande.

Andere vragen

We hebben de vragen verdeeld in 4 onderwerpen:

1. Wel of geen recht op de tegemoetkoming

  • Voor welke sectoren is de regeling bedoeld?
  • Wat zijn de voorwaarden om voor deze regeling in aanmerking te komen voor deze regeling?
  • Ik heb geen recht op de tegemoetkoming. Wat nu?
  • Kan ik nog een tegemoetkoming krijgen als mijn bedrijf weer (voor een deel) open gaat?
  • Welke kosten mag ik rekenen tot de vaste lasten?

2. SBI-codes

  • Waar vind ik mijn SBI-code?
  • Wat kan ik doen als mijn SBI-code er niet tussen staat?
  • Mijn SBI-code staat verkeerd/klopt niet bij de KVK. Wat nu?
  • Waarom komt mijn SBI-code niet in aanmerking?

3. Aanvragen

  • Wanneer kan ik aanvragen?
  • Hoe moet ik aanvragen?
  • Hoe maak ik een profiel aan bij eLoket?
  • Moet ik aanvragen met DigiD of eHerkenning?
  • Hoe vraag ik aan met eHerkenning?
  • Kan ik hulp krijgen bij het invullen?
  • Ik heb meerdere bedrijven. Kan/moet ik meerdere keren aanvragen?
  • Ik heb geen ontvangstbevestiging gekregen. Hebben jullie mijn aanvraag ontvangen?
  • De landelijke maatregelen zijn verlengd. Kan ik een maandelijkse vergoeding krijgen in plaats van de eenmalige € 4.000?
  • Mag ik meerdere ondersteuningsmaatregelen aanvragen? Zit daar een grens aan?

4. Na uw aanvraag

  • Waar krijg ik het bedrag?
  • Wat is de status van mijn aanvraag?
  • Ik heb geen ontvangstbevestiging gekregen. Hebben jullie mijn aanvraag ontvangen?
  • Ik heb wel de beschikkingsbrief ontvangen, maar geen geld ontvangen?
  • Hoe kan ik verandering in mijn aanvraag doorgeven?
  • Wat is het RSIN-nummer?