Service menu right

TOGS: een terugblik

Gesloten

Het coronavirus heeft een grote invloed op bedrijven in Nederland en de rest van de wereld. De overheid wil deze bedrijven steunen met het Noodpakket banen en economie. De Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS) is een van de regelingen in dat pakket en startte op 27 maart 2020.

De TOGS helpt ondernemers tijdens de coronacrisis. Winkels en andere bedrijven moesten dicht of konden minder klanten binnen laten. Reizen was bijna niet meer mogelijk en de vraag naar (sommige) producten werd minder. Daardoor daalde de omzet van veel bedrijven. De overheid steunt deze bedrijven met bijvoorbeeld de TOGS.

    Voor wie

    De TOGS is een tegemoetkoming voor bedrijven die het hardst geraakt zijn door de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus. Bedrijven konden € 4.000 krijgen als ze aan deze voorwaarden voldoen:

    • Het bedrijf stond op of voor 15 maart 2020 ingeschreven in het Handelsregister, en:
    • De SBI-code van de hoofd- of nevenactiviteit stond op de lijst met vastgestelde SBI-codes.

    Om de SBI-codes te bepalen, heeft de overheid gekeken welke sectoren geen of minder omzet hadden door deze 3 maatregelen:

    • (de facto) gedwongen sluiting van bepaalde bedrijven.
    • Het verbod op het organiseren van bijeenkomsten en evenementen.
    • Het negatieve reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

    De regeling en aanpassingen

    Op 27 maart publiceerde de overheid de TOGS. Er stond toen bij dat er meer sectoren direct of indirect geraakt zijn door de maatregelen van de overheid. Het kabinet heeft na die 1e publicatie steeds bekeken welk effect de maatregelen hebben. Als het effect niet voldoende was, kon de TOGS later nog uitgebreid worden. Dit is meerdere keren gebeurd.

    27 maart: 1e publicatie

    De eerste groep voor de TOGS. Hierop stonden vooral bedrijven die verplicht dicht moesten. Dit zijn bijvoorbeeld restaurants, sauna’s, contactberoepen, sportscholen en casino’s. Ook de reisbranche en culturele instellingen stonden op de eerste lijst. Deze bedrijven moesten voorstellingen en reizen annuleren en daardoor veel geld terugbetalen aan klanten. Ze kunnen dit verlies aan omzet moeilijk inhalen als de coronacrisis voorbij is.

    15 april: 1e uitbreiding

    Na de 1e publicatie bleek dat meer sectoren problemen hadden door de maatregelen tegen het virus. Klanten bleven bijvoorbeeld weg en markten moesten sluiten om gezondheidsredenen. Door de sluiting van bedrijven kregen ook leveranciers problemen. Daarom is de lijst met vastgestelde SBI-codes op 15 april uitgebreid met:

    • Non-foodretail, inclusief non-food markthandel.
    • Sectoren die direct diensten of producten leveren aan direct gedupeerde bedrijven. Dit zijnbedrijven die door de maatregelen moesten sluiten of veel minder omzet hadden. De leverancierswerden hierdoor indirect geraakt door de maatregelen.
    • Gemengde sectoren die diensten of producten leveren aan klanten en aan direct gedupeerdebedrijven.
    • Bedrijven die vooral afhankelijk zijn van activiteiten die de overheid verbood of afraadde. Dit zijn bijvoorbeeld fotografen en groothandels in retail en horeca. Hier horen ook uitzendbureaus bij die uitzendkrachten verzorgen voor de evenementensector, horeca of bedrijven die bedrijfsopleidingen en bedrijfstrainingen geven.
    • Een aantal zorgsectoren die minder omzet hadden door de maatregelen. Dit zijn bijvoorbeeld fysiotherapeuten en tandartsen.

    13 mei: 2e uitbreiding

    Op 13 mei is de lijst met vastgestelde SBI-codes nog een keer uitgebreid. Uit onderzoek bleek dat veel bedrijven de TOGS niet konden aanvragen met hun hoofdactiviteit. Zij hadden wel een nevenactiviteit waarvan de SBI-code op de lijst staat. Deze bedrijven konden na de 2e uitbreiding op 13 mei de TOGS aanvragen met de code van hun nevenactiviteit.

    21 juni: rechtzetting

    Op 21 juni is de lijst met SBI-codes aangepast met bedrijven die hun omzet hard zagen dalen. Dit zijn:

    • Ondernemers uit de retailsector die nog niet op de lijst stonden. Het gaat vooral om bedrijven die producten maken of ontwerpen en zelf verkopen. Dit zijn bijvoorbeeld bier- en kledingmakers en bakkers met een eigen winkel.
    • Supermarkten en andere winkels op plekken waar veel minder mensen komen. Deze bedrijven zijn afhankelijk van activiteiten die de overheid verbood of afraadde. Het zijn bijvoorbeeld winkels op campings, studentencampussen, transportterminals en recreatieterreinen.
    • Audiciens.
    • Handelaren en reparateurs van caravans. Deze bedrijven hadden minder omzet door het negatieve reisadvies.
    • Zee- en kustvaart.
    • Tandtechnische bedrijven.
    • Standbouwers die onderdeel zijn van de evenementensector.
    • Dorpshuizen, gemeenschapshuizen en wijkcentra die horeca hebben of zalen verhuren voor evenementen en bijeenkomsten.

    Meldingen en signalen

    Tienduizenden ondernemers hebben doorgegeven dat hun SBI-code ontbrak. De overheid gebruikte deze signalen voor de uitbreidingen en de rechtzetting. Veel bedrijven die een melding hadden gedaan, konden daarna alsnog de TOGS aanvragen.

    Vervolg

    De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is het vervolg op TOGS.

    Bent u tevreden over deze pagina?

    Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *