Service menu right

Veelgestelde vragen TOGS

Lees het antwoord op veelgestelde vragen van ondernemers over de Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS).

Veelgestelde vragen

Ik heb het meldingsformulier niet-aansluitende SBI-code ingevuld, maar nog geen reactie ontvangen. Wat gebeurt er nu de einddatum voor aanvragen is verstreken?

Iedereen die een aanvraag heeft gedaan, krijgt ook na de einddatum nog een besluit. Heeft u een melding gedaan, dan nemen wij die in behandeling. U krijgt na inzending een ontvangstbevestiging van ons. Bewaar deze goed. U heeft deze later mogelijk nog nodig.
Is ons besluit op uw melding positief, dan kunt u alsnog een aanvraag indienen. Dit kan ook nog als de einddatum is verstreken.

Wanneer kan ik aanvragen?

De regeling is gesloten. U kunt niet meer aanvragen. Tenzij u een melding niet-aansluitende SBI-code heeft gedaan, én u van ons een e-mail heeft ontvangen dat u kunt aanvragen. Gebruik in dat geval de link in deze e-mail om de TOGS online aan te vragen.

Hoe maak ik een profiel aan bij eLoket?

Als u nieuw bent bij eLoket moet u eerst een profiel aanmaken. Gebruik de contactgegevens, die horen bij uw KVK- of BSN-nummer. Klik op Opslaan en afsluiten. U kunt nu het formulier Tegemoetkoming schade Covid-19 invullen.

Bent u een intermediair en vraagt u aan voor iemand anders? Vul dan uw eigen gegevens in.

Moet ik aanvragen met DigiD of eHerkenning?

Dit kan allebei. U mag zelf kiezen tussen eHerkenning niveau 1 (of hoger) of DigiD. Voor andere regelingen logt u als ondernemer in met eHerkenning. Particulieren loggen in met DigiD. Voor de TOGS-regeling mag u als ondernemer ook inloggen met DigiD.

DigiD

Logt u in met DigiD? Dan krijgt u de vraag: voor wie dient u deze aanvraag in? Kies daar 'Voor een andere onderneming'. Anders krijgt u een foutmelding. Dit komt doordat u inlogt met uw persoonlijke gegevens en niet met uw bedrijfsgegevens.

eHerkenning

Heeft u nog geen eHerkenning? Op de website van eHerkenning staat een stappenplan om dit aan te vragen. Er zijn verschillende leveranciers en u moet voor de aanvraag betalen. De aanvraag van een eHerkenningsmiddel met niveau 1 is vaak binnen een dag geregeld. Er is geen spoedaanvraag nodig. Het eHerkenningsmiddel is een jaar geldig.

Kan ik hulp krijgen bij het invullen?

We staan voor u klaar om uw vragen over de aanvraag van de TOGS-regeling te beantwoorden. Wij zijn op werkdagen telefonisch en via live-chat bereikbaar van 08:30 tot 17:00 uur.

Ik heb problemen met het indienen van mijn aanvraag. Wat nu?

Heeft u een technisch probleem en kunt u daarom niet op tijd uw aanvraag voor de TOGS indienen? Als u uiterlijk vrijdag 26 juni ons contactformulier invult, dan kunnen we uw aanvraag alsnog in behandeling nemen.

Ik heb meerdere bedrijven. Kan/moet ik meerdere keren aanvragen?

Ja, als uw bedrijven verschillende KVK-nummers hebben, kan dat. Ieder bedrijf moet dan wel voldoen aan de voorwaarden. Dit kan niet voor meerdere vestigingen van 1 bedrijf. De tegemoetkoming is eenmalig € 4.000 per bedrijf. U kunt de tegemoetkoming voor meerdere bedrijven aanvragen met één eHerkenningsmiddel of één DigiD.

Mag ik meerdere ondersteuningsmaatregelen aanvragen? Is daar een grens aan?

Volgens de zogenoemde de-minimisverordening kunnen overheden bedrijven steunen tot € 200.000 over 3 jaar. Het is dan geen ongeoorloofde staatssteun. U verklaart in het aanvraagformulier van de TOGS-regeling dat uw bedrijf met deze tegemoetkoming van € 4.000 niet over dit bedrag heen gaat.

Meer informatie vindt u in het formulier Verklaring de-minimissteun op de pagina Standaardformulieren.

Welke kosten mag ik rekenen tot de vaste lasten?

Onder vaste lasten verstaan wij periodieke kosten, die nodig zijn om het bedrijf draaiende te houden. Het zijn doorlopende kosten die onafhankelijk zijn van variaties in productie en omzet. Bijvoorbeeld:

  • Hypotheken
  • Verzekeringen
  • Huurkosten
  • Gas/water/licht
  • Doorlopende leasecontracten

De kosten die u meerekent, moeten vaste kosten van uw bedrijf zijn. Deze moeten ook uit uw bedrijfsadministratie af te leiden zijn. De tegemoetkoming is gericht op de lasten over de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, onder aftrek van andere ontvangen Corona steunmaatregelen van de overheid. Voldoen uw kosten hieraan? Dan kunt u ze meenemen in de berekening van de vaste lasten voor de TOGS-regeling.

Wanneer krijg ik het bedrag?

Als wij uw aanvraag goedkeuren, staat het bedrag binnen een paar werkdagen op uw rekening. Wij doen ons best om binnen 3 weken een besluit te nemen over uw aanvraag. Lukt dat niet? Dan ontvangt u hierover op tijd een e-mail. Als wij een besluit genomen hebben, krijgt u hierover ook een brief.

Let op: Wij maken het bedrag over op het rekeningnummer dat u invult bij uw aanvraag. Controleer dit daarom goed.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Log in op eLoket met eHerkenning of Digid en ga naar Mijn aanvragen. Daar kunt u zelf controleren of uw aanvraag goed gegaan is. U ziet dan bij status Ingediend staan. U ontvangt ook een e-mail met een ontvangstbevestiging.

Ik heb geen ontvangstbevestiging gekregen. Hebben jullie mijn aanvraag ontvangen?

U bekijkt onder Mijn aanvragen of uw aanvraag bij ons is binnengekomen. Staat uw aanvraag hier niet? Dan is deze niet verstuurd. In het formulier moet u de verklaringen waarschijnlijk nog ondertekenen met een vinkje. U klikt op Ondertekenen en verzenden. Daarna is het formulier definitief verstuurd. U ontvangt dan een e-mail met een ontvangstbevestiging.

Doet u voor het eerst een aanvraag bij ons? Dan moet u eerst een profiel maken. Gebruik de contactgegevens, die horen bij uw KVK- of BSN-nummer. Bent u een intermediair en vraagt u aan voor iemand anders? Vul dan uw eigen gegevens in. Klik op Opslaan en afsluiten. U kunt nu het formulier Tegemoetkoming schade Covid-19 invullen.

Hoe kan ik veranderingen in mijn aanvraag doorgeven?

Stuur een e-mail naar noodloket@rvo.nl. Zet in het onderwerp het referentienummer van uw aanvraag en een korte omschrijving van de verandering. Let op: het referentienummer begint met N20 of N2.

Houd er rekening mee dat u na de verandering nog steeds aan de voorwaarden moet voldoen. Voldoet u daar niet meer aan? Trek uw aanvraag dan in.

Heeft u per ongeluk uw aanvraag ingetrokken? Stuur dan ook een e-mail naar noodloket@rvo.nl. Zet in het onderwerp 'Herstel intrekking' en uw referentienummer. Wij draaien uw intrekking dan terug. Let op: het referentienummer begint met N20 of N2.

Wat is het RSIN-nummer?

RSIN staat voor Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer. Het is een uniek nummer waarmee organisaties informatie met elkaar kunnen delen. U ontvangt het automatisch als u start als rechtspersoon of samenwerkingsverband. Het RSIN is afhankelijk van de rechtsvorm voor 2 groepen ondernemers: rechtspersonen, zoals bv’s, nv's, verenigingen en stichtingen. En coöperaties samenwerkingsverbanden, zoals vof's, maatschappen en commanditaire vennootschappen. Het RSIN-nummer is dus niet voor eenmanszaken.