Veelgestelde vragen nieuwe aanvraagportaal WBSO | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Veelgestelde vragen nieuwe aanvraagportaal WBSO

Hier vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over het aanvragen via het nieuwe aanvraagportaal van de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO).

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn aanvraag indienen of intrekken?

Aanvraag indienen

U vraagt de WBSO digitaal aan.

  • Ga naar het WBSO-inlogportaal.
  • Kies onder 'Direct regelen in nieuw aanvraagportaal' voor 'WBSO aanvragen en beheren'.
  • Log in met uw eHerkenningsmiddel niveau 3 (eH3) met een machtiging 'RVO diensten op niveau 3' of 'Alle diensten op niveau 3'.
  • Goedgekeurde projecten uit eerder ingediende aanvragen (ook via eLoket) staan voor u klaar en selecteert en kopieert u eenvoudig naar uw nieuwe aanvraag bij stap 5 in het formulier.
  • Wilt u een (vormvrije) aanvraag intrekken? Log dan in op het aanvraagportaal, open de aanvraag en kies rechtsboven in uw scherm onder 'Taken' voor 'Aanvraag intrekken'.

Wilt u een volledige aanvraag indienen voor een ander bedrijf? Dan geldt als aanvulling op het bovenstaande:

  • Log in per bedrijf met eH3 en een ketenmachtiging 'RVO diensten op niveau 3' of 'Alle diensten op niveau 3'. Bij een juist gebruik van ketenmachtiging ziet u rechtsboven in uw scherm 'Handelend namens [Bedrijfsnaam]' staan.
  • Lukt het niet om namens een ander bedrijf in te loggen? Log dan in op de website van uw eHerkenningsleverancier. Hier controleert u het niveau van uw eHerkenningsmiddel, samen met de bedrijven en periode waarvoor u bent gemachtigd.
  • Vraag de ketenmachtiging op tijd aan en houd hierbij rekening met een levertijd van een aantal weken.
  • Wilt u een volledige aanvraag intrekken? Log dan in met ketenmachtiging in het aanvraagportaal, open de aanvraag en kies rechtsboven in uw scherm onder 'Taken' voor 'Aanvraag intrekken'.

Ik ben een intermediair, hoe kan ik een vormvrije aanvraag indienen of intrekken?

Voor het indienen van een vormvrije aanvraag logt u in met uw eigen eHerkenningsmiddel (eH3): gebruik geen ketenmachtiging. Terwijl u ingelogd bent, kunt u voor meerdere bedrijven vormvrije aanvragen indienen. Gebruik voor het aanvullen van een vormvrije aanvraag wél de ketenmachtiging van dit bedrijf. Open de vormvrije aanvraag en kies voor de knop 'Aanvullen'. Als u inlogt met uw eigen eH3, dan kunt u alleen een vormvrije aanvraag intrekken (en niet aanvullen).
Wilt u een vormvrije aanvraag intrekken? Log in zonder ketenmachtiging in het aanvraagportaal, open de aanvraag en kies rechtsboven in uw scherm onder 'Taken' voor 'Aanvraag intrekken'.

Hoe kan ik mijn (concept)aanvraag downloaden?

  • Wilt u een ingediende aanvraag als pdf downloaden? Gebruik hiervoor de downloadknop rechtsonder op de bevestigingspagina.
  • Wilt u een conceptaanvraag als pdf downloaden? Genereer en download een pdf van de conceptaanvraag bij stap 8 'Indienen'.

Hoe dien ik een aanvraag in voor meerdere bedrijven?

Als u voor meerdere bedrijven WBSO wilt aanvragen voor hetzelfde project of een nieuw project, maak dan gebruik van de projectformulieren (pdf) op onze website. U beantwoordt hierin alle projectvragen. Vervolgens kunt u de ingevulde pdf eenvoudig bij stap 5 (Projecten) uploaden in ons nieuwe aanvraagportaal.

Als 3 B.V.’s samenwerken aan een R&D-project en hiervoor alle 3 WBSO willen aanvragen, dan zijn er 3 mogelijkheden.

1. De intermediair dient alle aanvragen in

De intermediair logt in met eH3 en 3 ketenmachtigingen van de 3 B.V.'s voor het indienen van 3 aanvragen.
Let op: de B.V.'s hoeven zelf geen eHerkenning te hebben. Uitzondering op deze regel is eHerkenning van Digidentity. U kunt de ketenmachtiging dan ook via een van de 5 andere leveranciers regelen.

2. De werkmaatschappij dient alle aanvragen in

De werkmaatschappij logt in met eH3 voor het indienen van de eigen aanvraag en met de 2 ketenmachtigingen van de 2 andere B.V.'s voor het indienen van deze 2 aanvragen.

3. Elke onderneming dient de eigen aanvraag in

Elke onderneming logt in met eH3 voor het indienen van de eigen aanvraag.

Wat is een ketenmachtiging en welke dienst (machtiging) moet ik kiezen?

Intermediairs en tussenpersonen hebben een ketenmachtiging nodig als zij voor andere bedrijven WBSO willen aanvragen. Er is geen dienst (machtiging) uitsluitend voor het regelen van de WBSO-aanvraag. Er is alleen een dienst op organisatie niveau (RVO). Kies de dienst 'RVO diensten op niveau eH3' of 'Alle diensten op niveau 3'. Hiermee kan uw intermediair zaken voor u regelen bij ons waarvoor eHerkenning niveau 3 is vereist.

De intermediair of tussenpersoon met een ketenmachtiging kan ook de eerder door u (of een andere intermediair) ingediende S&O-projecten zien. Dit maakt het indienen van een vervolgaanvraag eenvoudiger.

Hoe kan ik mijn aanvraag inzien en beheren en vragen van RVO beantwoorden?

  • In het nieuwe aanvraagportaal vindt de communicatie tussen u en RVO plaats via (notificatie) e-mails en berichten in het portaal. Informatie over het S&O-uurloon ontvangt u nog per post. De status van uw S&O-uurloon ziet u ook in het portaal.
  • Hebben wij vragen? Dan ontvangt u een e-mail dat er een bericht voor u klaar staat in het portaal. Het adres dat wij hiervoor gebruiken is noreply@rvo.nl. Zorg ervoor dat de noreply e-mails van ons niet in uw spambox terechtkomen.
  • Houd uw mailbox in de gaten. We raden u aan om meerdere medewerkers toegang te geven tot het correspondentie e-mailadres dat u noemt in de aanvraag.

Wilt u vragen van ons beantwoorden of uw aanvraag inzien of beheren? Volg dan het onderstaande stappenplan.

  1. Ga naar het inlogportaal.
  2. Klik bij 'Direct regelen' op 'Aanvragen en Beheren'.
  3. Log in met e-Herkenning niveau 3. 
  4. Open uw aanvraag onder 'Mijn aanvragen'. 
  5. Open bij uw taken (rechtsboven) het 'Verzoek aanvullende informatie'.
  6. Vul hier uw antwoorden in op de vragen.
  7. Verzend uw antwoorden.

Na ontvangst van uw aanvraag controleren we of uw aanvraag compleet is en in behandeling kan worden genomen. U ontvangt hierover een bevestiging per e-mail.

U vindt de officiële documenten over uw aanvraag onder het tabblad Documenten.

Berichtenbox

Heeft u een Berichtenbox? Vanaf eind augustus 2021 is het nieuwe aanvraagportaal aangesloten op de Berichtenbox. We sturen alleen beschikkingen naar uw Berichtenbox. De overige correspondentie vindt u in het nieuwe aanvraagportaal.

Ik ga voor het eerst een WBSO-aanvraag indienen in het nieuwe aanvraagportaal. Waar vind ik mijn vorige aanvragen uit eLoket?

Uw eerder ingediende aanvragen zijn niet zichtbaar onder 'Mijn aanvragen'. U kunt wel eerder toegekende projecten selecteren en kopiëren naar uw nieuwe aanvraag. In het aanvraagprogramma kunt u bij stap 5 (Projecten) op 3 manieren projecten toevoegen aan uw aanvraag:

  1. Nieuw project: u vult een nieuw project in dat u nog niet eerder heeft aangevraagd.
  2. Importeren pdf: u heeft de projectinformatie vooraf offline ingevuld in een projectformulier dat u vindt op de pagina Aanvraagproces WBSO. U kunt hier de ingevulde pdf importeren. 
  3. Project overnemen uit een oudere aanvraag: u kunt hier eerder toegekende projecten selecteren en kopiëren naar uw nieuwe aanvraag.

Welke webbrowsers werken het beste met het nieuwe aanvraagportaal?

U kunt het nieuwe WBSO-aanvraagportaal optimaal bekijken en gebruiken met de webbrowsers die wij ondersteunen: Microsoft Edge en Google Chrome. Gebruikt u een andere webbrowser? Dan ondervindt u mogelijk problemen bij het gebruik van het nieuwe WBSO-aanvraagportaal.

Ik krijg een foutmelding als ik wil inloggen bij het nieuwe WBSO aanvraagportaal.

U heeft op het inlogportaal waarschijnlijk ingelogd met eHerkenning niveau 2+ (eH2+). Uw eHerkenningsmiddel heeft een te laag niveau. Log in met eH3.

Hoe weet ik welk niveau mijn eHerkenningsmiddel heeft?

Sinds 1 juli 2021 is eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau eH3 verplicht voor alle WBSO-formulieren.

U kunt inloggen op de website van uw eHerkenningsleverancier. Hier controleert u het niveau van uw eHerkenningsmiddel en de looptijd van uw (keten)machtigingen. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met uw eHerkenningsleverancier.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.