Open voor aanvragen

Stappenplan aanvraag Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA)

Gepubliceerd op:
9 maart 2021
Laatst gecontroleerd op:
3 januari 2022

Gaat u de Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) aanvragen? Doorloop dan eerst het volgende stappenplan.

Voordat u start met aanvragen van de subsidieverlening, zijn de volgende punten belangrijk:

  1. U voldoet aan de gestelde subsidievoorwaarden.
  2. U bent in het bezit van eHerkenning niveau 2+.
  3. U bent in het bezit van alle benodigde informatie voor een goede subsidieaanvraag.

Start uw digitale subsidie aanvraag

Doorloop de onderstaande processtappen en u ziet welke vraagvelden u tegenkomt tijdens uw subsidieaanvraag.

Stap 1. Start uw aanvraag

U kunt de subsidie online aanvragen via de pagina Aanvraagproces SEBA.

schermafbeelding SEBA

Stap 2. Uw aanvraag regelen

Via de blauwe knop 'Uw aanvraag direct regelen' onder de kop Aanvragen, komt u op mijn.rvo.nl. Of gebruik de knop direct hier:

 

Aanvragen

Stap 3. Uw subsidie aanvragen

Via de linkerknop 'Subsidie aanvragen', komt u op eLoket.

schermafbeeld Uw subsidie aanvragen

Stap 4. Log in met eHerkenning 2+

schermafbeelding Log in met eHerkenning 2plus

Stap 5. Maak een profiel aan

Bent u voor het eerst op het eLoket? Dan vragen we uw persoonlijke gegevens aan te vullen en een profiel aan te maken.

Stap 6. Start een nieuwe aanvraag

U kiest op de startpagina van eLoket voor 'nieuwe aanvraag'.

Stap 7. Kies de regeling in het overzicht

U vult bij zoek een regeling in: SEBA of Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. Daarna krijgt u deze regeling te zien. Klik dan op de naam van de subsidieregeling.

schermafbeelding stap 7 verlening

Stap 8: Beantwoord de introductievragen

U bent in het formulier om Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's aan te vragen. U loopt vervolgens door onderstaande pagina’s. Klik nadat u de velden heeft ingevuld op 'Volgende'.

schermafbeelding stap 8 verlening
schermabeelding Beantwoord de introductievragen2

Stap 9. Formulier ‘Aanvrager’ invullen

De velden met * zijn verplicht. Vul uw gegevens in en klik 'Volgende'.

Vult u het formulier in als intermediair? Selecteer dan het tabblad Intermediair.

Controleer tussentijds of u de gegevens juist hebt ingevuld. Ga daarna verder met uw aanvraag door op 'Volgende' te klikken.

schermafbeelding Formulier Aanvrager invullen

Stap 10a. Vul de autogegevens in

U mag maximaal 400 auto's in deze aanvraag indienen. Dit is ook het maximum voor iedere onderneming of groep van ondernemingen per kalenderjaar.

Kies het merk en model bedrijfsauto via de button met 3 puntjes in het veld 'Merk'. Doe daarbij ook een opgave van de netto catalogusprijs (N1) of de verkoopprijs zonder btw (N2).  

Zet in de aanvraag zoveel mogelijk bedrijfsauto's met dezelfde afleverdatum of -periode. Dit is belangrijk voor uw vaststellingsaanvraag die u indient als de bedrijfsauto's zijn geleverd. U moet voor alle bedrijfsauto's waarvoor subsidie is toegewezen in de verleningsbeschikking tegelijkertijd de kentekens doorgeven in de vaststellingsaanvraag. U mag maar 1 keer een vaststellingsaanvraag indienen voor de subsidieaanvraag.

Als de levertijd van uw bedrijfsauto('s) vertraging oploopt, kunt u bij ons een onderbouwd verzoek doen tot uitstel van deze vaststelling met nog eens maximaal 7 maanden. Dit kan zowel voor subsidieaanvragen in 2021 als in 2022.

Andere overheidssubsidies brengen we in mindering op het subsidiebedrag waarvoor u in aanmerking komt. Een uitzondering hierop is de MIA.

De velden met * zijn verplicht. Vul uw gegevens in en klik op 'Volgende'.

Aanvraag voorbereiden en opslaan

Het is mogelijk uw aanvraag voor te bereiden en het formulier tussentijds op te slaan. Daardoor kunt u de aanvraag op een later tijdstip afronden en verzenden. Een opgeslagen aanvraag vindt u via deze link onder 'Mijn overzicht'.

Stap 10b. Voeg de overeenkomst(en) toe

Voeg eventueel de gevraagde koop- of financial leaseovereenkomst(en) toe bij de aanvragen via de knop 'Toevoegen' als dit wordt gevraagd en klik op 'Volgende'.

Stap 11: Controleer uw aanvraag

Door op de knop 'naar verzenden' te klikken komt u op de overzichtspagina. Neem uw ingevulde aanvraag daarin nog een keer door. Lees de verklaring aandachtig door.

Nu volgt er een lange pagina met een overzicht van alle ingevoerde gegevens. U moet in het gele vlak nog een vinkje zetten.

schermafbeelding lange pagina

Vergeet niet een vinkje te zetten bij de verklaring. Als uw aanvraag kan worden ingediend klikt u op de knop 'ondertekenen en verzenden'.

schermafbeelding stap 11 verlening

Let op: Pas nadat u op de knop 'Ondertekenen en verzenden' heeft gedrukt, heeft u de aanvraag verzonden en ingediend.

Nadat u de subsidieaanvraag online heeft ingediend, krijgt u een e-mail als ontvangstbevestiging. U vindt de bevestiging ook terug als u weer inlogt in het eLoket. Deze staat onder Berichten. Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Ons besluit op uw aanvraag krijgt u per post.

Vragen over SEBA?

Neem contact met ons op

In opdracht van:
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bent u tevreden over deze pagina?