Aeronautics Topsector HTSM

In 2025 is het luchtverkeer naar verwachting verdubbeld. Daarom moeten vliegtuigen groener en veiliger worden. Nederland heeft een sterke positie door de intensieve samenwerking tussen het bedrijfsleven en kennisinstituten.

De Nederlandse Aeronautics sector heeft 5 thema’s voor technologie en innovatie bepaald. Deze moeten zorgen voor een verdubbeling van het marktaandeel in het komende decennium en bieden vele aanknopingspunten voor R&D.

1. Aerostructures

Nederland heeft veel kennis van staartsecties, beweegbare vleugelonderdelen, landingsgestellen en de bijbehorende materiaaltechnologie. Onderwerpen zijn: composieten en coatings, ontwerpmethoden en virtueel testen, sensoren en robotgebruik in het productieproces.

2. Engine subsystems and components

wij zijn goed in deelassemblages voor hogedrukcompressors, Auxiliary Power Units en onderdelen zoals: (turbine)vleugels, seals en behuizingen. Onderwerpen zijn: hoge temperatuurmaterialen, deelsystemen voor motoren, sensoren en nieuwe productiemethoden.

3. Maintenance Repair and Overhaul

de grote hoeveelheid Nederlandse activiteiten in dit thema variëren van composietreparatie, nieuwe concepten voor life cycle kosten, corrosie en (voorspellende) monitoring van componenten en systemen tot complete vliegtuigen. Onderwerpen zijn: herontwerp voor betere productontwikkeling en reparatie en corrosie van composieten.

4. Aircraft systems

in vliegtuigbedrading zijn enkele Nederlandse spelers in de top twee van de wereld. Onderwerpen zijn: alle elektrische bedradingsystemen in vliegtuigen, sensoren en antennes en ontwerpmethoden.

5. Future concepts

nieuwe materialen en nieuwe integratie en certificering van vliegtuigen. Onderwerpen zijn: zelfhelende en multifunctionele materialen, toekomstige ontwerpmethoden, onbemande vliegtuigsystemen en ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen.

Het College Lucht- en Ruimtevaart wordt het bestuurlijke orgaan voor de TKI Aeronautics waarin industrie, kennisinstituten en overheid samenwerken. Er lopen al diverse nationale en regionale programma’s. De belangrijkste zijn:

  • TAPAS: ontwikkeling van thermoplastische composiettechnologie
  • Impact-II: ontwikkeling van aero-engine subassemblies voor efficiëntere en duurzamere motoren
  • DI-WCM: een civiel-militaire samenwerking voor een efficient onderhoud van hoge kwaliteit.
  • JTI Clean Sky: een publiek-private samenwerking onder KP7 tussen industrie en de Europese Commissie gericht op behoud van het technologische leiderschap van de Europese luchtvaart op het vlak van vergroening van het vliegtuig. Inmiddels is er een vervolg gekomen in de vorm van JTI Clean Sky 2, onder Horizon2020 (de opvolger van KP7).

Download:

Service menu right