Het innovatieprogramma HTAS richtte zich op het verbeteren van voertuigefficiëntie en begeleidings- en informatiesystemen voor mobiliteit.
Het innovatieprogramma is opgegaan in de Topsector Hightech Systemen & Materialen. HTAS had de ambitie om een omzetgroei van meer dan € 4 miljard en 10.000 extra arbeidsplaatsen te realiseren. De maatschappelijke doelen van het programma waren:
- 20% afname van het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van vrachtwagens
- 25% afname van de reistijd
- verhoging van de verkeersveiligheid
R&D-lijnen
HTAS was onderverdeeld in de volgende R&D-lijnen:
- Efficient Powertrain
- Lightweight Constructions
- Connected Car
- Vehicle Dynamics Control
- Human Machine Interaction en
- Electric Vehicle Technology (EVT)
Enabler-programma
Met het Enabler-programma zette HTAS in op menselijk kapitaal, kennisoverdracht en bedrijfsontwikkeling. Er zijn tot en met 2010 35 R&D-projecten gestart en 33 Enabler-programma's. 38 bedrijven en kennisinstellingen zijn lid van het HTAS-platform.
Voor wie
Het innovatieprogramma was bestemd voor innovatieve bedrijven, kennisinstellingen en universiteiten die actief zijn in de automotivesector.
Indieningstermijn
De regeling is gesloten. U kunt geen aanvraag meer indienen. Is subsidie toegekend, dan kunt u nog wel voortgangsrapportages indienen, wijzigingen doorgeven en vaststelling aanvragen.
Budget
In het HTAS-programma is ruim € 200 miljoen geïnvesteerd in de periode 2007-2011. De bijdrage van het ministerie van Economische Zaken bedroeg € 58,2 miljoen. Het overige budget kwam van private partijen.
Opdrachtgever
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voert het Innovatieprogramma HTAS uit in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.