Open voor aanvragen

Oranje Handelsmissiefonds (OHMF)

Gepubliceerd op:
24 mei 2015
Laatst gecontroleerd op:
11 april 2022

Het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) helpt succesvolle Nederlandse ondernemers met het waarmaken van hun exportdroom. Elk jaar kiezen we 10 winnaars. Zij krijgen 1 jaar lang professionele begeleiding bij hun entree op een nieuwe buitenlandse markt. Maar OHMF organiseert ook activiteiten waar we onze kennis van zaken delen met een grotere groep ondernemers.

Budget en looptijd

Startdatum:
woensdag 20 april 2022
10:00 PM (CET)
Einddatum:
donderdag 30 juni 2022
09:59 PM (CET)

Meld je aan voor OHMF 2022

De aanmelding voor de volgende ronde van het Oranje Handelsmissiefonds is gestart! U kunt zich aanmelden via de knop.

Deelname is gratis. Een jury selecteert 10 winnaars. De jury bestaat uit experts op het gebied van internationaal zakendoen. Zij kiezen de winnaars op basis van de kracht van hun product of dienst, hun ambitie en de motivatie om in een bepaald land succesvol te zijn. De jury kijkt daarbij ook naar duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Houd ook  de OHMF-website en de mediakanalen van RVO in de gaten om op de hoogte te blijven.

Wat is OHMF?

Het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) bestaat sinds 2013. Elk jaar kiezen we 10 winnaars uit de vele aanmeldingen. Zij winnen 1 jaar lang intensieve begeleiding bij hun start op een (nieuwe) buitenlandse markt. Zo krijgen ondernemers die hiervoor niet het netwerk of de armslag hebben, de kans om hun internationale ambities waar te maken.

Het OHMF is een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het fonds is in 2013 opgericht door de partners ING, KLM, MKB-Nederland, het ministerie van Buitenlandse Zaken en RVO.

Na vele succesvolle jaren en plezierige samenwerkingen heeft er begin 2022 een wisseling plaatsgevonden in de samenstelling van de partners. Het bestuur is dan ook zeer verheugd met de komst van onze nieuwe partners EY en UPS, en supporting partner Taleninstituut Regina Coeli. Ieder zet zijn expertise in voor het beste resultaat.

 

Op de foto (van links naar rechts): Annette Wijering (RVO), Christien Aben (ministerie van Buitenlandse Zaken), Thomas van Vliet (RVO), Linda Herms (EY), Rob Zomer (evofenedex) en Ingrid van de Zalm (UPS).

Wat doet OHMF voor ondernemers?

Voor de winnaars van het fonds gaan er in het buitenland deuren open die anders gesloten blijven. Zij gaan op handelsmissie of presenteren zich op een grote beurs. Ook gaan zij in gesprek over relevante onderwerpen hoe zit de markt in elkaar en hoe pak je het betreden van de markt aan? En ze vinden zakenpartners. Zo krijgen de winnaars een snelle start in het exportland van hun keuze. Soms zijn er binnen een jaar al buitenlandse orders!

OHMF biedt winnaars een begeleidingstraject op maat. We zorgen voor de juiste contacten in het buitenland. Dat gebeurt onder meer via het netwerk van ambassades, consulaten generaals en Netherlands Business Support Offices (NBSO’S). En we bieden de juiste expertise op het juiste moment voor de ondernemer.

OHMF zet zich ook breder in voor ondernemers. We houden contact met alle deelnemers en organiseren voor hen regelmatig interessante evenementen. U kunt ons ook ontmoeten bij workshops. Hier denken we mee met uw business case. waar we ingaan op business cases.

OHMF in de praktijk

Al 9 jaar zijn de winnaars van OHMF goed voor mooie ondernemersverhalen. Een kleine greep uit de stappen die de meest recente winnaars hebben gezet:

  • Fruitfunk ontwikkelt tussendoortjes en snoep gemaakt van fruit. Met deze verantwoorde snack-opties voor kinderen wil het bedrijf naar Frankrijk. Via Nederlandse landbouwattachés zijn ze op zoek naar een agent of distributeur. Ze spreken ook Nederlandse ondernemers over mogelijke ingangen op de Franse foodmarkt.
  • Fairtrade Original verkoopt meer dan 120 producten die op een eerlijke manier zijn geproduceerd en verhandeld.
  • A Beautiful Story produceert al 15 jaar handgemaakte sieraden in Nepal voor de Europese markt. Het bedrijf wil de stap naar de VS en Canada maken. Ze hebben al zo'n 35 gesprekken gehad met ambassades, NBSO's en ondernemers. Ze krijgen hun marktstrategie steeds concreter. Fairtrade-minded Canada is een goede springplank naar de VS.
  • Stonecycling recyclet bouwpuin en bouwafval tot nieuw bouwmateriaal. Inmiddels zijn de markante stenen van Stonecyling gebruikt voor de gevelbekleding van een prominent gebouw op 11th Street in New York.
  • Leadax heeft een loodvervanger ontwikkeld uit plastic afval. Die is geschikt als waterkerend materiaal, bijvoorbeeld rond schoorstenen en dakramen. Leadax is met de loodvervangers inmiddels in 16 landen actief, waaronder de Verenigde Staten en Australië.

Bekijk alle winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?