Terugblik webinar: Exportkansen pakken voor de technologie- en metaalsector
Bent u actief in de technologie- of metaalsector en geraakt door Brexit? Ook buiten het Verenigd Koninkrijk zijn er volop exportmogelijkheden. Via het EU-Handelsprogramma kunt u deze kansen grijpen. Kijk het webinar van 8 december nu terug en ontdek hoe u met het programma een boost kunt geven aan uw exportambities.
Na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU) zijn in andere landen nieuwe exportkansen ontstaan voor Nederlandse bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Ecorys. Dit geldt ook voor bedrijven die actief zijn in technologie en metaal, van oudsher sectoren die internationaal erg actief zijn.
In het webinar ontvangt Maurice van Rijn, klantadviseur bij RVO, tafelgasten van het EU-Handelsprogramma, FME en de Metaalunie. Zij gaan in gesprek over het herkennen én benutten van deze exportkansen. En hoe bedrijven daarbij verder komen door de krachten te bundelen.
Vizier op de Verenigde Staten, Afrika en Europa
Welke landen en regio's zijn het meest kansrijk voor de technologie- en metaalsector? Uit een poll onder de kijkers van het webinar bleek dat vooral de Verenigde Staten, Afrika en West- en Oost-Europa de moeite waard zijn om te verkennen. Dit komt overeen met de conclusies uit het Ecorys-onderzoek en de ervaringen van FME en de Metaalunie.
Kansen grijpen en spreiden
Waarom is het zo eigenlijk belangrijk om in andere landen actief te zijn of worden? Volgens Cordula van Klink, manager Innovatie & Internationaal bij FME, is innovatie – en daarmee internationaal zakendoen – onlosmakelijk verbonden met de technologiesector. "De Nederlandse markt is te klein om producten te ontwikkelen. Daarom moét je wel internationaal opschalen. Want alleen dan kun je innovaties samen verder brengen. Zo werken we met Californië samen aan de verduurzaming van de landbouw."
Paul Verlinden, beleidssecretaris Internationaal Ondernemen bij de Metaalunie, geeft aan dat het daarnaast steeds belangrijker wordt om je risico's te spreiden als ondernemer. En dat het dus loont om naar andere markten te kijken. "Het speelveld is lastiger te voorspellen. Denk aan Brexit, corona en de situatie in Oekraïne – allemaal ontwikkelingen die ervoor zorgen dat je flexibel moet zijn. Want je kunt vandaag wel succesvol zijn in een bepaald land, maar morgen kan dat heel anders zijn."
Samen kom je verder
Marijn Leijten (RVO) is programmamanager van het EU-Handelsprogramma. Hij geeft aan dat gezamenlijke trajecten een belangrijk onderdeel zijn van het programma: "Als een sector een concreet doel heeft – bijvoorbeeld actief worden in Azië – kijken we hoe we dat kunnen realiseren. Dat gaat stap voor stap. Is er bijvoorbeeld eerst marktonderzoek nodig? Lopen er al subsidietrajecten? Helpt een beursdeelname of handelsmissie en hoe kunnen we ons daarop voorbereiden?"
Ook kijken ze binnen het programma naar bestaande netwerken, zoals ambassades en consulaten, vervolgt hij. "Welke kunnen we inzetten om deelnemers warm binnen te laten komen op een markt, zodat ze daar snel zaken kunnen doen? Aan de hand van al deze vragen stippelen we een samenhangend plan uit. Want alleen met een beursdeelname of een handelsmissie kom je er vaak niet."
Zowel FME als de Metaalunie zien de voordelen van deze samenwerking. Van Klink: "Samen kunnen we onze sectoren en ons land sterker positioneren – Nederland echt als kennisland neerzetten. Waardoor het voor ondernemers makkelijker wordt om een nieuwe markt te betreden." Samenwerking zorgt er ook voor dat een sector concurrerend kan blijven, vult Verlinden aan. "Als je als groep opereert, kun je makkelijker kennis delen en in de gaten houden wat er internationaal speelt. Zo kun je als sector aansluiting blijven houden."
Verleg ook uw grenzen met het EU-Handelsprogramma
Raakt Brexit ook uw bedrijf? Bekijk dan hoe u zonder extra kosten uw grenzen kunt verleggen met het EU-Handelsprogramma. Check op www.rvo.nl/eu-handelsprogramma hoe u in aanmerking komt.
Webinar terugkijken
Wilt u het webinar terugkijken of met iemand delen? Bekijk hieronder de video.
De Nederlandse markt is te klein om producten te ontwikkelen. Daarom moét je wel internationaal opschalen.
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat