Administratie bij bedrijfsmatig huisdieren houden

Gepubliceerd op:
7 juni 2016
Laatst gecontroleerd op:
8 januari 2020

Houdt u bedrijfsmatig huisdieren? Zorg dan dat u een goede administratie bijhoudt van de dieren die u op uw huisdierlocatie houdt. De gegevens die u in ieder geval moet noteren in uw administratie, leest u op deze pagina.

Naam, adres en woonplaats

U noteert de naam, het adres en de woonplaats van de persoon van wie het dier is. Dit geldt niet bij opvang, als niet bekend is van wie het dier is. En ook niet als de honden volgens de regels van I&R Hond zijn geregistreerd. Bewaar deze gegevens (schriftelijk of digitaal) minimaal 2 jaar nadat het dier weg is.

Bewijs van inenting

Van alle honden en katten heeft u een bewijs van inenting. Deze bewaart u (schriftelijk of digitaal) minimaal 2 jaar in uw administratie. Op dit bewijs staan de volgende gegevens:

  • naam en praktijkadres van de dierenarts;
  • de inentingsdatum, het herhalingsinterval. Zorg dat u bij afwijkingen de reden hiervan in uw administratie noteert;
  • geslacht van het dier;
  • kleur van het dier;
  • als bekend,
  • ras van het dier;
  • als bekend, geboortedatum van het dier;
  • als deze er is: het identificatienummer van de chip of de cijfer- en lettercode van de tatoeage.

Tijdelijk opvangadres

In een aantal gevallen mag u gebruik maken van tijdelijke opvang buiten uw huisdierlocatie. Neem dit adres en de verblijfsduur van het dier op in uw administratie. Lees meer over deze tijdelijke huisvesting op onze pagina huisvesting en verzorging bedrijfsmatig gehouden huisdieren.

In opdracht van:
  • Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Bent u tevreden over deze pagina?