CH2aRT - Clean Hydrogen and Road Transport (2021)

Laatst gecontroleerd op:
20 april 2022
Gepubliceerd op:
15 maart 2022

Het doel van het project is laten zien dat waterstof een duurzaam alternatief is voor wegtransport. Dit gebeurt met een openbaar waterstoftankstation en drie elektrische waterstoftrucks in het havengebied van Rotterdam.

Doel

CH2aRT heeft als leerdoel: kennis en praktijkervaring opdoen met de operatie van een kleine vloot waterstof-elektrische voertuigen en onderzoeken welke factoren bijdragen aan een succesvolle opschaling van waterstof in logistiek. Hierbij is een centrale kennisvraag: onder welke voorwaarden en in welke toepassing spelen waterstof-elektrische voertuigen een rol in de transitie naar nul-emissie transport, in 2030 en daarna.

Korte omschrijving van de activiteiten

Om dit doel te bereiken worden data verzameld die inzicht zullen geven in de volgende KPI’s;
KPI1) Actieradius van de voertuigcombinatie en onder verschillende gebruiksomstandigheden,
KPI2) Kostenaspecten,
KPI3) Inzetbaarheid,
KPI4) Acceptatie van de chauffeur,
KPI5) CO2 reductie.
TNO zal, in samenwerking met AP en Schenk, verantwoordelijk zijn voor de dataverzameling en analyse om de beoogde leerdoelen te kunnen behalen. Na afloop van het project is een uitgebreide rapportage beschikbaar en worden de gewonnenn inzichten gedeeld binnen de sector. Met CH2aRT zetten AP, Schenk en TNO een integrale aanpak voor de marktstimulatie van brandstofcel-elektrisch zwaar wegtransport op de kaart.

Externe ontwikkelingen en vooruitblik

H2 Truck markt ontwikkelt zich minder snel. H2 trucks (commercieel) komen later op de markt dan gepland. Ook de levertijden van kerncomponenten zijn tijdens Corona enorm opgelopen. Door mitigerende maatregelen en verlenging van de opleverdata voor dit project ziet het er wel naar uit dat we project kunnen uitvoeren zoals beoogd maar met een vertraging in de tijdlijn.

Bent u tevreden over deze pagina?