CO2 neutraal wegen aanleggen (2021)
Het doel van het project is het elektrisch maken van een asfaltwerkmachine, trilwals en bijbehorende accupakketten met een flexibele laadoplossing.
Doel
In dit project gaan de twee meest lastige machines, een asfaltafwerkmachine en een trilwals, geëlektrificeerd worden. Voor inzet in de praktijk is het belangrijk dat de elektrische asfaltverwerkingsmachines dezelfde productiviteit en kwaliteit werk leveren als de gangbare diesel uitvoeringen. Daarvoor dienen de machines voor tenminste 8 uur per dag operationeel te zijn en de flexibiliteit hebben om ook langer inzetbaar te zijn. Daarom wordt in het project samengewerkt met een partij voor de ontwikkeling van accupakketten met een hoge energiedichtheid en een partij om met hoogvermogen de batterijen tijdens pauzes snel te kunnen bijladen indien de machines langer dan 8 uur inzetbaar moeten zijn.
Aangezien niet op alle werklocaties krachtstroom aanwezig is, zal ook een buffer worden ontwikkeld, waarmee de accu’s worden opgeladen. Om aan te tonen dat er een werkbare (totaal)oplossing wordt geboden, zullen de ontwikkelde machines, accupakketten en buffer met snel-laders gedurende een jaar (onder alle seizoenen) in een pilot op diverse locaties in de praktijk getest en verbeterd worden.
Korte omschrijving van de activiteiten
- Het oplossen van technische problemen om ervoor te zorgen dat de geëlektrificeerde asfaltverwerkingsmachines dezelfde mogelijkheden hebben als dezelfde machines die op diesel werken;
- Het tekenen van de ombouw van de asfaltwerkmachine, trilwals en accupakketten en buffer met twee snelladers;
- Het bouwen en testen van de asfaltwerkmachine, trilwals en buffer met snelladers;
- Het testen en doorvoeren van verbeteringen
Locaties
De ontwikkelwerkzaamheden worden voor een belangrijk deel bij ARP Engineering in Ter Aar (ZH) uitgevoerd en de testen vinden op diverse locaties in het land plaats.
Naam deelnemer | Rol in project |
---|---|
ARP Engineering B.V. | Hoofdontwikkelaar |
Resultaten en doelstellingen
De asfaltwerkmachine en trilwals zijn geëlektrificeerd en op onderdelen getest. Als gevolg van de nasleep van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne heeft het project te maken gehad met enorme leveringsproblemen van benodigde onderdelen en elektronica. Hierdoor heeft de ombouw van de machines en de ontwikkeling, de accupakketten hiervoor en de bufferflinke vertraging opgelopen. Alles is nu getest en gereed om de pilot uit te voeren. Vanaf mei t/m eind van het jaar zullen de machines onder praktijkomstandigheden getest gaan worden.
Met de knowhow uit dit project kunnen na afloop complete asfaltverwerking sets (1 asfaltafwerkmachine en 3 - 4 walsen) geëlektrificeerd worden met een flexibele snel-laadoplossing, waarmee aannemers ook niet afhankelijk zijn van de aanwezigheid van krachtstroom op bouwlocaties.
De elektrische asfaltverwerkingsmachines zijn onderdeel van een concept voor een totaal oplossing voor de wegenbouw, waarbij ook CO2 neutraal en circulair asfalt wordt geproduceerd zonder schadelijke emissies.
ARP Engineering is werkzaam voor met name de Nederlandse aannemers voor de infra sector en merkt dat er erg veel belangstelling is voor hun oplossingen, zeker nu overheden duurzame aanbestedingen doen i.v.m. de klimaat- en stikstofdoelstellingen
In komende periode tot en met einde van het jaar gaan de machines in combinatie met de buffer in de praktijk bij een aantal asfalteringwerkzaamheden getest, geavaleerd en verbeterd worden. Een belangrijk aspect hierbij is de gebruikservaring van de operators, die al vanaf het begin van de ontwikkeling bij het project worden betrokken.