E-Hub Goes (2019)
Het doel van dit project is het creëren en demonstreren van een multimodaal laadpunt voor de elektrificatie van het OV (een ‘E-Hub’), waarbij er onderlinge afstemming plaatsvindt tussen de verschillende modaliteiten in het gebruik en de mogelijkheden van een laadlocatie, zodat deze optimaal in de ruimte en het elektriciteitsnet gebruikt kan worden.
Doel
Het consortium heeft de volgende onderliggende doelstellingen voor dit proeftuinproject:
- Ontwikkeling, testen en validatie van één universeel laadsysteem met een opportunity charger van 350 kW voor diverse typen voertuigen.
- Ontwikkeling, testen en validatie van een nieuw type EV-bus (technisch nieuw voor Nederland en Europa) met een CCS-connector (350 kW) die aansluit op het universele laadsysteem.
- Ontwikkeling, testen en validatie van een batterijmonitoringssysteem dat universeel op ieder type elektrisch voertuig kan worden geïnstalleerd.
- Commerciële, juridische en technische validatie van de voertuigen en de laadinfrastructuur in een proeftuin: de E-Hub in Goes. Tijdens de proeftuin maken ook additionele voertuigen gebruik van de dedicated laadinfrastructuur die wordt gerealiseerd in de E-Hub.
Korte omschrijving van de activiteiten
In dit project werken partners Connexxion en PitPoint met geselecteerde derde partijen aan vijf werkpakketten:
- Projectmanagement
- Voorbereiden praktijkdemonstratie
- Technologische innovatie
- Uitvoeren praktijkdemonstratie
- Disseminatie
Locatie
Goes
Deelnemers
- Connexxion Openbaar Vervoer, Groot bedrijf, Exploitant van busconsessies
- PitPoint Clean Fuels, Groot bedrijf, Exploitant van laadinfra
Resultaten en doelstellingen
Inleiding
Om bij te dragen aan het verminderen van de CO2 uitstoot binnen het openbaar vervoer in de Provincie Zeeland en tevens te onderzoeken of het gedeeld gebruik van laadinfrastructuur kon bijdragen aan een betere business case voor het elektrificeren van openbaar vervoer, werd in 2018 het eHub Goes project opgezet. Binnen dit project werkten Connexxion en TotalEnergies nauw samen voor de totstandkoming van een eHub.
Doel
Het doel van dit project was het creëren en demonstreren van een multimodaal laadpunt voor de elektrificatie van het OV (een ‘E-Hub’), waarbij er onderlinge afstemming plaats moest vinden tussen de verschillende modaliteiten in het gebruik en de mogelijkheden van een laadlocatie, zodat deze optimaal in de ruimte en het elektriciteitsnet gebruikt kan worden.
Daarvoor werden de navolgende subdoelstellingen gedefinieerd:
- ontwikkeling, testen en validatie van één universeel laadsysteem met een opportunity charger van 350 kW voor diverse typen voertuigen;
- ontwikkeling, testen en validatie van een nieuw type EV-bus (technisch nieuw voor Nederland en Europa) met een CCS-connector (350 kW) die aansluit op het universele laadsysteem;
- ontwikkeling, testen en validatie van een batterijmonitoringssysteem dat universeel op ieder type elektrisch voertuig kan worden geïnstalleerd;
- commerciële, juridische en technische validatie van de voertuigen en de laadinfrastructuur in een proeftuin: de E-Hub in Goes. Tijdens de proeftuin moeten ook additionele voertuigen gebruik kunnen maken van de dedicated laadinfrastructuur die wordt gerealiseerd in de E-Hub.
Werkwijze
In de samenwerking was TotalEnergies penvoerder binnen dit project en werd in nauw overleg gekeken naar de beste invulling van de projectdoelstellingen. Middels regulier overleg tussen Connexxion en TotalEnergies enerzijds en Connexxion en Provincie Zeeland anderzijds werden de contouren van de eHub nader vormgegeven.
Ten einde secundary users te betrekken, voerde TotalEnergies gesprekken met potentiële kandidaten en zorgde voor een locatie onderzoek, passend binnen de wensen van zowel de primary user (Connexxion), de concessieverlener (Provincie Zeeland) en locatie-eigenaar (Gemeente Goes).
Conclusies
De Corona Pandemie (startend in maart 2020) heeft veel negatieve impact gehad op het verloop van het project, hetgeen meerdere keren en om meerdere redenen (waaronder bereiken van overeenstemming over het laadtarief en de laadlocatie) tot vertraging en uiteindelijk het vroegtijdig afbreken van het project geleid. Hoewel er goede lessen zijn getrokken uit de voorbereidingen op de eHub, die uiteindelijk gepland stond op het Stationsplein te Goes, is de beoogde subdoelstelling, namelijk de uitvoering van de praktijkdemonstratie, niet gerealiseerd.
De provincie Zeeland zet sterk in op de verduurzaming van de mobiliteitssector, en streeft naar emissieloze mobiliteit in 2040. Daarbij is de afspraak dat het openbaar vervoer al in 2030 volledig uitstootvrij is.
Op korte termijn moeten er meer bussen op elektriciteit en waterstof gaan rijden. De provincie ziet de aanleg van een provinciaal netwerk van (snel)laadinfrastructuur in samenwerking met marktpartijen als een belangrijke aanjager om deze plannen tijdig te kunnen realiseren. Als koploper op het gebied van zero emissie busvervoer in Europa werkt Connexxion in dit project samen met PitPoint om semipublieke laadinfrastructuur te realiseren die ook beschikbaar is voor andere partijen, zoals zorgvervoer, koeriersbedrijven en taxivervoer: een E-Hub.