Methanol als alternatieve brandstof voor de binnenvaart (2021)
Laatst gecontroleerd op:
14 april 2022
Gepubliceerd op:
15 maart 2022
Het doel van dit project is laten zien dat methanol een haalbare alternatieve brandstof is voor binnenvaartschepen die tegelijkertijd bijdraagt aan het energiezuinig maken van de binnenvaart.
Doel
Het project gaat om proeftuin die verduurzaming in de binnenvaart op korte termijn mogelijk maakt, met name als technische, economische, juridische en logistieke drempels verlaagd worden.
Korte omschrijving van de activiteiten
- Het ombouwen van drie binnenvaartschepen: deze worden voorzien van motoren die zijn gebouwd om op methanol te kunnen varen;
- Het ontwikkelen van een brandstof voor de binnenvaart, op basis van methanol;
- Het bewaken van de prestaties van de motoren: tijdens de vaart worden verschillende gegevens over de prestaties van de motoren en de brandstof geregistreerd en verwerkt. Dit dient als input voor toekomstige wet- en regelgeving en onderbouwing van de werkelijke emissiebesparing;
- Verschaffen van inzicht in de beschikbaarheid van duurzame methanol en juridische aspecten (b.v. certificering) voor de uitrol van de technologie.
Locaties
Rotterdamse/Amsterdamse haven, Waardenburg (A-Storm), diverse binnenvaartroutes in Nederland
Naam deelnemer | Rol in project |
---|---|
FinCo | Ontwikkelaar methanolbrandstof |
Storm | Ontwikkelaar methanolmotoren |
BFT Tanker logistics | Ombouw van schepen naar methanol |
EICB | Ontleding van resultaten |
VIV | Uitwisseling van andere initiatieven |
Invest-NL | Vervolgfinanciering, businessplan |
Methanol instituut | Uitwisseling met andere initiatieven |
Bent u tevreden over deze pagina?