Methanol als alternatieve brandstof voor de binnenvaart (2021)

Laatst gecontroleerd op:
14 april 2022
Gepubliceerd op:
15 maart 2022

Het doel van dit project is laten zien dat methanol een haalbare alternatieve brandstof is voor binnenvaartschepen die tegelijkertijd bijdraagt aan het energiezuinig maken van de binnenvaart.

Doel

Het project gaat om proeftuin die verduurzaming in de binnenvaart op korte termijn mogelijk maakt, met name als technische, economische, juridische en logistieke drempels verlaagd worden.

Korte omschrijving van de activiteiten

  • Het ombouwen van drie binnenvaartschepen: deze worden voorzien van motoren die zijn gebouwd om op methanol te kunnen varen;
  • Het ontwikkelen van een brandstof voor de binnenvaart, op basis van methanol;
  • Het bewaken van de prestaties van de motoren: tijdens de vaart worden verschillende gegevens over de prestaties van de motoren en de brandstof geregistreerd en verwerkt. Dit dient als input voor toekomstige wet- en regelgeving en onderbouwing van de werkelijke emissiebesparing;
  • Verschaffen van inzicht in de beschikbaarheid van duurzame methanol en juridische aspecten (b.v. certificering) voor de uitrol van de technologie.

Locaties

Rotterdamse/Amsterdamse haven, Waardenburg (A-Storm), diverse binnenvaartroutes in Nederland

Deelnemers

Naam deelnemer Rol in project
FinCo Ontwikkelaar methanolbrandstof
Storm Ontwikkelaar methanolmotoren
BFT Tanker logistics Ombouw van schepen naar methanol
EICB Ontleding van resultaten
VIV Uitwisseling van andere initiatieven
Invest-NL Vervolgfinanciering, businessplan
Methanol instituut Uitwisseling met andere initiatieven
Bent u tevreden over deze pagina?