De opstap naar uitstootvrije bouw- en afvallogistiek (2021)

Laatst gecontroleerd op:
13 april 2022
Gepubliceerd op:
15 maart 2022

Het doel van dit project is het ontwikkelen en laten zien van twee energiezuinige waterstof-elektrische voertuigen en een 350 en 700 bar-waterstoftankstation op basis van vernieuwende 500 bar modulaire bundels.

Doel

De doelstellingen van dit project zijn onder andere inzicht krijgen in de Total Cost of Ownership van de voertuigen, de knel- en verbeterpunten voor de toepassing, en het verlagen van de waterstofpompprijs door het verlagen van de kosten voor de logistiek en het gebruik.

Korte samenvatting van de activiteiten

  • Het verrichten van praktijkonderzoeken naar hoe opbouw met hydrauliekpompen bij waterstof-elektrische voertuigen het meest energiezuinig kan worden aangedreven;
  • Ontwikkelen van een vernieuwend concept (‘Hi-Efficient’) voor de optimale capaciteit van de kraan, de opbouw van elektromotoren en de brandstofcel, en veranderbare aansturing;
  • Realiseren van waterstof-elektrische voertuigen met koppeling met het ‘Hi-Efficient’ systeem;
  • Realiseren en leiden van een openbaar 350 en 700 bar waterstoftankstation in Haarlem;
  • Het onderzoeken van de technische, economische, logistieke en maatschappelijke aspecten van de waterstof-elektrische voertuigen met vernieuwende opbouw, met als doel verbetering en uitbreiding.

Locaties

Waterstoftankstation in Waalderpolder Haarlem & Goederenvervoer in Haarlem/Amsterdam

Deelnemers

Naam deelnemer Rol in project
GP Groot brandstoffen en oliehandel (GPB) Penvoerder en exploitant waterstoftankstation
GP Groot inzameling en recycling (GPI) Gebruiker waterstof-elektrisch voertuig
Vrijbloed Materieel (VRM) Gebruiker waterstof-elektrisch voertuig
Hiab (HI) Ontwikkelaar en leverancier opbouw
Hyzon Motors europe (HY) Ontwikkelaar en leverancier voertuigen
Hogeschool van Amsterdam (HVA) Flankerend onderzoek
Bent u tevreden over deze pagina?