Informatie opvragen via Woo-verzoek
Zoekt u informatie uit overheidsdocumenten en -systemen, die nog niet openbaar is? Door de Wet open overheid (Woo) kunt u ons vragen die informatie openbaar te maken. Dit doet u met een Woo-verzoek. Hieronder leest u hoe u dat doet en wat u van ons kunt verwachten.
Welke informatie kunt u openbaar laten maken?
Wilt u dat wij documenten of informatie uit overheidssystemen openbaar maken? Kijk dan eerst of u de informatie kunt vinden op onze website. Of kijk op Rijksoverheid.nl, waar documenten staan die al eerder openbaar zijn gemaakt. Heeft u de informatie niet gevonden? Dan kunt u dit opvragen met een Woo-verzoek.
In uw verzoek kunt u aangeven waarom u vraagt om de informatie. Wij begrijpen dan beter wat u zoekt en kunnen uw verzoek dan sneller behandelen. Geef in ieder geval uw contactgegevens aan ons door. Die hebben we nodig voor het afhandelen van uw verzoek.
Eigen gegevens opvragen?
Wilt u uw eigen gegevens bij ons bekijken? Dan hoeft u geen Woo-verzoek te doen. Veel gegevens kunt u zelf opzoeken en bekijken. Bijvoorbeeld door in te loggen op Mijn RVO of eLoket. Vindt u daar niet de informatie die u zoekt? Dan kunt u een Woo-verzoek doen. Wij kijken dan welke informatie wij aan u kunnen geven.
Wat niet openbaar mag worden
Er zijn wettelijke redenen waarom wij informatie niet openbaar mogen en hoeven te maken. Dit zijn de uitzonderingsgronden. Wij mogen informatie niet openbaar maken als:
- dit de Staat of de Kroon in gevaar brengt;
- het gaat om vertrouwelijke gegevens, zoals bepaalde bedrijfs- of persoonsgegevens. Hierop maken we een uitzondering bij openbaarmaking van milieugegevens. Die moeten we meestal wél openbaar maken. Zoals bij informatie over uitstoot van stoffen in het milieu.
Onderstaande redenen vinden wij soms belangrijker dan het openbaar maken van informatie. Als dat zo is, maken wij deze niet openbaar:
- betrekkingen van Nederland met internationale organisaties of andere landen
- opsporing en vervolging van strafbare feiten
- inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen
- persoonlijke levenssfeer
- veiligheid van personen en bedrijven en het voorkomen van sabotage
- goed functioneren van de Staat of bestuursorganen
Ook hoeven wij informatie soms niet openbaar te maken als het gaat om:
- persoonlijke meningen en standpunten van ambtenaren;
- persoonlijke standpunten over het nemen van bestuurlijke beslissingen, die het overleg hierover in gevaar brengen.
Alle uitzonderingsgronden van de Woo vindt u op Overheid.nl.
Hoe gaat een Woo-verzoek?
Hoe het proces van uw verzoek eruit ziet, leggen we uit in de infographic hieronder.
Geef in uw Woo-verzoek het volgende aan ons door.
Het onderwerp
Beschrijf het onderwerp waarover u informatie wilt hebben zo nauwkeurig mogelijk. Of u bent op zoek naar specifieke documenten, bijvoorbeeld:
- een bepaald rapport, memo of besluit;
- over hoe en waarom de overheid een besluit heeft genomen;
- communicatie binnen de organisatie of met anderen.
Geef ook aan over welke periode u informatie wilt ontvangen.
Uw telefoonnummer
Het is handig als u bij uw verzoek ook uw telefoonnummer doorgeeft. Misschien heeft de Woo-contactpersoon nog vragen. Een telefonische toelichting kan helpen bij een goede en snelle afhandeling van uw Woo-verzoek.
Voordat u een Woo-verzoek doet, kunt u met ons overleggen over de informatie die u zoekt. Zo weet u wat u kunt vragen en verwachten. Neem hiervoor contact met ons op via het e-mailadres openoverheid@rvo.nl. Of bel ons op: 088 042 42 42.
U verstuurt het verzoek gemakkelijk via een formulier op onze website. Dan kunnen wij u zo snel mogelijk helpen. Lukt dat niet? Stuur dan een e-mail naar openoverheid@rvo.nl of een brief naar:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Team Open Overheid
Postbus 1492
8001 BL Zwolle
U krijgt van ons een bevestiging als wij uw Woo-verzoek hebben ontvangen.
Is het voor ons niet helemaal duidelijk welke informatie u wilt? Dan nemen wij contact met u op om samen met u het Woo-verzoek af te stemmen. We bespreken dan welke informatie u precies zoekt. U kunt ook met ons afstemmen wat u openbaar wilt laten maken, voordat u een Woo-verzoek doet.
Wij verzamelen de opgevraagde informatie. Vraagt u om informatie over een ander persoon, bedrijf of een andere organisatie? Dit is een belanghebbende in uw Woo-verzoek. Wij informeren deze belanghebbende(n) over uw verzoek. Een belanghebbende kan hierop reageren met een zienswijze. Deze zienswijze nemen wij mee als wij uw verzoek beoordelen.
Binnen 4 weken nemen wij een besluit op uw verzoek. In de brief met dit besluit leest u of wij de informatie openbaar maken of niet. Als we (een deel van de) informatie niet openbaar maken, leggen we u uit waarom niet.
Bij grote en ingewikkelde verzoeken hebben wij vaak meer tijd nodig om een besluit te nemen. Wij hopen dat u dit begrijpt. Hebben wij meer tijd nodig? Dan laten wij dat weten binnen 4 weken na de ontvangst van uw verzoek.
Maken wij informatie openbaar? Dan ontvangt u deze per brief of digitaal. De informatie en een geanonimiseerde kopie van het besluit publiceren wij ook op Rijksoverheid.nl. Dat betekent dat we uw persoonlijke gegevens onleesbaar hebben gemaakt.
Is er een belanghebbende betrokken?
We sturen de belanghebbende dan een kopie van ons besluit op uw Woo-verzoek. Hierin geven wij uw persoonsgegevens niet door.
Wij geven de belanghebbende minimaal 2 weken de tijd voordat wij de informatie openbaar maken. In deze tijd kan degene bezwaar maken en een voorlopige voorziening (spoedprocedure) bij de bestuursrechter aanvragen. Met de voorlopige voorziening houdt de belanghebbende de openbaarmaking tijdelijk tegen. In ieder geval tot wij een besluit hebben genomen op het bezwaar.
Maakt de belanghebbende bezwaar en vraagt degene een voorlopige voorziening aan? Dan laten we u dit weten. Dit doen we ook als we een besluit op het bezwaar hebben genomen.
U kunt binnen 6 weken na ons besluit hiertegen bezwaar maken. Onze juridische afdeling neemt uw bezwaar dan in behandeling. Op Bezwaar maken leest u hoe u dit doet en wat u daarna kunt verwachten.