Kennisnetwerk Duurzaam Verpakken
Het Nederlands Verpakkingscentrum NVC coördineerde het Kennisnetwerk Duurzaam Verpakken van 2010 tot en met 2013, in samenwerking met Partners for Innovation en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
De resultaten staan in de publicatie Duurzaam verpakken, verpakken voor de circulaire economie’. Het netwerk gaat digitaal verder in de LinkedIn groep Duurzaam Verpakken.
Milieu-aspecten
Het doel van het Netwerk Duurzaam Verpakken was om vooral mkb-bedrijven in de gehele keten te stimuleren en te ondersteunen bij het duurzaam innoveren en optimaliseren van het verpakken (verpakkingen en verpakkingsprocessen).
Duurzaam Verpakken staat voor het integreren van milieu-aspecten bij het ontwerp van een product/verpakkingscombinatie. Dit betekent dat er naast marketing, economische en technische criteria ook rekening gehouden wordt met milieucriteria. Duurzaam verpakken verbetert de kwaliteitsbeleving van het product, leidt tot kostenbesparing, helpt bij het voldoen aan wetgeving én levert milieuwinst op.
Het netwerk bestaat uit ketenpartners, waaronder retailers, merkfabrikanten, leveranciers van verpakkingen, machines en grondstoffen en ontwerpers. Er zijn bijeenkomsten geweest over het verpakken van dranken, personal care producten, last-minute verpakken, AGF producten, diepvriesproducten, chemische producten, vlees en vleeswaren, elektronische producten, koffie en thee en zoetwaren.